I grunderna för förskoleundervisningens
läroplan används begreppen elevvård, barn och förskola eller förskoleenhet i
stället för de i lagen om elev- och studerandevård använda begreppen elevhälsa,
studerande och läroanstalt. För utbildningsanordnare används begreppet anordnare
av förskoleundervisning.
I takt med att barnens
uppväxtmiljö och verksamhetsmiljön i förskolan förändras, har elevvården blivit
en allt viktigare del av förskolans kärnverksamhet. Elevvården hänger nära
samman med förskoleundervisningens uppdrag att skapa gynnsamma förutsättningar
för barnets växande, utveckling och lärande. Elevvårdsarbetet ska utgå från
barnets bästa.
Barnet har rätt att
avgiftsfritt få den elevvård som behövs för att barnet ska kunna delta i
förskoleundervisningen. Elevvården i förskoleundervisningen gäller också barn
som omfattas av förlängd läroplikt. Elevvård innebär att främja och
upprätthålla barnets lärande, goda psykiska och fysiska hälsa, sociala
välbefinnande samt verksamhet som ökar förutsättningarna för dessa i förskolan.
Elevvården ska i första hand bestå av förebyggande, gemensam elevvård som
stödjer hela förskolan. Utöver det har barnen också rätt till individuell
elevvård. Yrkesövergripande samarbete är centralt inom elevvården.
Elevvårdsarbetet ska grunda sig på konfidentialitet och respekt för barnet och
vårdnadshavaren samt på att man stödjer deras delaktighet.
Elevvården i
förskoleundervisningen och planerna som anknyter till den regleras i lagen om
elev- och studerandevård. I detta kapitel beskrivs de centrala principerna för
elevvården och målen för den elevvård som hör till undervisningsväsendet.
Kapitlet innehåller även anvisningar om den lokala läroplanen och
elevvårdsplanen för den enskilda enheten. Stödet för barnets växande och
lärande som ingår i förskoleundervisningen beskrivs i kapitel 5.
6.1 Yrkesövergripande samarbete inom
elevvården
Elevvården ska ordnas
genom yrkesövergripande samarbete mellan undervisningsväsendet och social- och
hälsovårdsväsendet så att elevvården bildar en fungerande och sammanhängande
helhet. Elevvården ska genomföras i samarbete med barnet och barnets
vårdnadshavare med hänsyn till barnets ålder och förutsättningar. Upptäcks
problem i förskolan eller i anknytning till barnens välbefinnande försöker man
hitta en lösning i samarbete med vårdnadshavarna.
Elevvården i
förskoleundervisningen angår alla som arbetar i förskolan och de som ansvarar
för elevvårdstjänsterna. Förskolans personal bär det primära ansvaret för
välbefinnandet i förskolan. Till elevvårdstjänsterna hör psykolog- och
kuratorstjänster samt hälsovårdstjänster som enligt hälso- och sjukvårdslagen
ordnas som rådgivningsbyråtjänster för åldersgruppen. Arbetsuppgifterna berör
såväl barnet och barnets uppväxtmiljöer som samarbetet. Tjänsterna ska vara
lätt tillgängliga. Tjänsterna ska ordnas inom lagstadgad tid.
Barnets vårdnadshavare
ska informeras om den elevvård som finns att tillgå och anvisas att söka de
elevvårdstjänster som de behöver. Barnets och vårdnadshavarens delaktighet i
elevvården, systematiskt samarbete och information om elevvården ökar
kännedomen om elevvården och sänker tröskeln att anlita tjänsterna. Att
personalen inom olika yrkesgrupper konsulterar varandra är en viktig
arbetsmetod inom elevvården.
Målen, uppdragen och
principerna för genomförandet av elevvården ska utgöra en sammanhängande
kontinuitet som sträcker sig från förskoleundervisningen till utbildningen på andra
stadiet. Kommunikationen mellan förskoleundervisningen och den övriga
småbarnspedagogiken och med den grundläggande utbildningen är viktig när man
funderar över elevvården som helhet. Enhetliga förfaringssätt stödjer barnets
hälsa, välbefinnande och lärande i de olika utvecklingsstadierna.
Samarbetsstrukturerna, -formerna och -rutinerna för den yrkesövergripande
elevvården ska utvecklas i förskolegemenskapen och med olika samarbetsparter.
Utvecklingsarbetet förutsätter systematisk utvärdering av elevvården.
Elevvårdsgrupper
Anordnaren av förskoleundervisning ska tillsätta en styrgrupp för
elevvården och elevvårdsgrupper för de olika enheterna. Ärenden som gäller ett
enskilt barn ska behandlas i en expertgrupp som tillsätts från fall till fall.
Alla tre grupper ska ha sina egna uppgifter och en sammansättning som bestäms
utgående från uppgifterna. Alla elevvårdsgrupper ska vara yrkesövergripande,
vilket innebär att gruppen utöver undervisningspersonal också ska ha medlemmar
som företräder hälsovårds- samt psykolog- och kuratorstjänster riktade till
åldersgruppen i enlighet med vad ärendet som behandlas förutsätter.
Styrgruppen ansvarar
för den allmänna planeringen, utvecklingen, styrningen och utvärderingen av den
enskilda anordnarens elevvård. Styrgruppens uppgifter kan också skötas av någon
annan för ändamålet lämplig grupp. Två eller flera anordnare av
förskoleundervisning kan också ha en gemensam styrgrupp. Samma grupp kan också
vara gemensam för flera utbildningsformer och det är då befogat att använda
benämningen styrgrupp för elevhälsa.
Förskoleenhetens
elevvårdsgrupp ansvarar för planeringen, utvecklingen, genomförandet och
utvärderingen av elevvården i förskolan. Ifall förskoleundervisningen ordnas i
anslutning till skolan, kan skolans elevvårdsgrupp också fungera som
elevvårdsgrupp för förskoleundervisningen. Gruppen ska ledas av en person som
utses av den som anordnar förskoleundervisningen. Anordnaren av
förskoleundervisning ska tillsammans med de sektorer som producerar
elevvårdstjänster bestämma om gruppens sammansättning, uppgifter och
förfaringssätt. Elevvårdsgruppen kan vid behov höra experter. Gruppens
viktigaste uppgift är att främja välbefinnande och säkerhet i skolan och att
genomföra och utveckla övrig gemensam elevvård.
En expertgrupp ska
sammankallas för att utreda behovet av stöd och ordna elevvårdstjänster för ett
enskilt barn eller en viss barngrupp. Gruppen sammankallas av den person i
förskolepersonalen eller elevvården som ärendet på grund av personens
arbetsuppgifter hör till. Gruppens yrkesövergripande sammansättning bestäms
från fall till fall och utgående från ärendet som behandlas. Expertgruppen ska
utse en ansvarsperson inom gruppen. För att utse experter till medlemmar i
gruppen eller för att andra samarbetsparter eller närstående till barnet ska få
delta i arbetet i gruppen förutsätts vårdnadshavarens samtycke.
6.2 Gemensam elevvård
Elevvården är en
viktig del av verksamhetskulturen i förskolan. Till den gemensamma elevvården
hör att följa upp, utvärdera och utveckla välbefinnandet i förskolan och
förskolegrupperna. Dessutom ska man se till att förskolemiljön är hälsosam,
trygg och fri från hinder. Gemensamma förfaringssätt ska utvecklas i samarbete
med småbarnspedagogiken, rådgivningen och övriga kommunala myndigheter och
aktörer som främjar barnens välbefinnande.
Att barnen och
vårdnadshavarna är delaktiga och får sin röst hörd i frågor som gäller den
gemensamma elevvården är viktigt och stärker välbefinnandet. Den gemensamma
elevvården ska skapa förutsättningar för samhörighet, omsorg och öppen
kommunikation i förskolan. Förfaringssätt som ökar delaktigheten hjälper också
till att förebygga och upptäcka problem i ett tidigt skede och ordna det stöd
som behövs.
Barnet har rätt till
trygga lärmiljöer. Det innebär såväl fysisk och psykisk som social trygghet.
Utgångspunkten i förskoleundervisningen är att garantera barnens och personalens
säkerhet i alla situationer. En lugn atmosfär främjar arbetsron. Anordnaren av
förskoleundervisning ska som en del av elevvårdsplanen för förskoleenheten
utarbeta en plan för att skydda barnen mot våld, mobbning och trakasserier. Om
det förekommit trakasserier, mobbning eller våld i förskolan eller på väg till
eller från förskolan, ska förskoleläraren, daghemsföreståndaren eller rektor
informera vårdnadshavarna till de inblandade barnen.
Omsorg om byggnaden,
undervisningslokaler och läromedel bidrar till en hälsosam och trygg miljö.
Till främjande av trygghet hör också de förfaringssätt som gäller transporterna
till och från förskolan, datasäkerheten och att förebygga olyckor. Ifall
förskoleundervisningen ordnas i anslutning till skolan, ska man vid undersökningar
av skolmiljön och välbefinnandet även ta förskolan i beaktande.
6.3 Individuell elevvård
Med individuell
elevvård avses
· de hälsovårdstjänster som enligt
hälso- och sjukvårdslagen ordnas som rådgivningsbyråtjänster för åldersgruppen,
· psykolog- och kuratorstjänster inom
elevvården, och
· yrkesövergripande elevvård som
gäller ett enskilt barn.
Målet med den
individuella elevvården är att följa upp och främja barnets välbefinnande och
lärande samt barnets växande, utveckling och hälsa som helhet. Elevvården i
förskolan har stor betydelse för att kunna garantera tidigt stöd och förebygga
problem. Barnens individuella förutsättningar, resurser och behov ska beaktas
både när elevvårdsstödet planeras och i förskolans vardag.
Individuell elevvård i
förskoleundervisningen förutsätter alltid vårdnadshavarens samtycke. Det är
viktigt att stödja vårdnadshavarnas delaktighet och ta hänsyn till deras
åsikter i fråga om individuell elevvård. Barnets delaktighet, egna önskemål och
åsikter om åtgärder och lösningar som gäller honom eller henne ska beaktas
enligt barnets ålder, utvecklingsnivå och förutsättningar. Kommunikationen ska
vara öppen och präglas av respekt och förtroende. Elevvårdsarbetet ska ordnas
så att barnet upplever situationen som rofylld och får sin röst hörd.
Bestämmelser om sekretess och överlämnande av uppgifter ska följas i arbetet.
Också när det gäller
stöd för ett enskilt barn ska behandlingen av ett ärende i en expertgrupp och
gruppens sammansättning grunda sig på vårdnadshavarens samtycke. Med specifikt
skriftligt samtycke av vårdnadshavaren får behövliga samarbetsparter inom
elevvården eller närstående till barnet delta i behandlingen av ärendet.
Medlemmarna i gruppen har dessutom rätt att be behövliga experter om råd i
barnets ärende.
Behandlingen av ett
enskilt barns ärende i en expertgrupp ska dokumenteras i en elevvårdsjournal.
Den ansvariga i gruppen ska i elevvårdsjournalen anteckna de uppgifter som är
nödvändiga för att ordna och genomföra den individuella elevvården. Anteckningarna
kan också göras av andra medlemmar i expertgruppen. Journalen ska föras i
fortlöpande och kronologisk form. Enligt lagen om elev- och
studerandevård ska journalen innehålla följande uppgifter
· barnets namn, personbeteckning,
hemkommun och kontaktinformation samt vårdnadshavarens eller någon annan laglig
företrädares namn och kontaktinformation
· datum för dokumenteringen samt vem
som gjort den och hans eller hennes yrkes- eller tjänsteställning
· vem som deltagit i mötet och deras
ställning
· vad ärendet gäller och vem som
inlett ärendet
· vilka åtgärder som vidtagits medan
barnets situation har utretts, såsom utvärderingar, undersökningar och
utredningar
· vilka åtgärder som vidtagits, såsom
samarbete med olika parter samt tidigare och nuvarande stödåtgärder
· uppgifter om behandlingen av ärendet
vid gruppens möte, mötesbesluten och planen för verkställande av besluten
· vem som ansvarar för verkställandet
och uppföljningen.
Om uppgifter i en
elevvårdsjournal lämnas ut till en utomstående, ska det i handlingen dessutom
antecknas vilka uppgifter som lämnats ut, till vem och på vilka grunder.
Elevvårdsjournaler och
övriga dokument som man inom elevvården upprättat eller erhållit angående
enskilda barn ska införas i ett elevvårdsregister. Anordnaren av förskoleundervisning
ansvarar för behandlingen av personuppgifter och upprätthåller ifrågavarande
register. Uppgifter som införts i elevvårdsregistret och som gäller ett enskilt
barn eller någon annan enskild person är sekretessbelagda.
Hälsovårdspersonalen och
psykologerna ska på föreskrivet sätt anteckna det individuella elevvårdsarbetet
i en patientjournal och övriga journalhandlingar. Kuratorerna inom elevvården
ska anteckna klientuppgifterna i en klientjournal.
Trots
sekretessbestämmelserna har de som deltar i anordnandet och genomförandet av
individuell elevvård för ett barn rätt att av varandra få och till varandra och
den myndighet som ansvarar för elevvården lämna ut sådana uppgifter som är
nödvändiga för att den individuella elevvården ska kunna ordnas och genomföras.
De har också rätt att få och till varandra och till barnets lärare, rektor
eller daghemsföreståndare och den som anordnar förskoleundervisningen lämna ut
information som är nödvändig för att barnets förskoleundervisning ska kunna
ordnas på ett ändamålsenligt sätt. Den som lämnar ut information måste till
exempel överväga om det handlar om information som är nödvändig för att
garantera barnets eller de övriga barnens säkerhet. Informationen kan till
exempel gälla en sjukdom som barnet har som måste beaktas i
undervisningssituationerna. Även om det finns en lagstadgad grund för att lämna
ut information är det, med tanke på samarbetet och förtroendet, alltid bäst att
i första hand be om vårdnadshavarens samtycke för att lämna ut sekretessbelagda
uppgifter.
Om ett barn övergår
till undervisning som ordnas av någon annan, ska den tidigare anordnaren av
förskoleundervisning begära samtycke av barnets vårdnadshavare till att sådana
sekretessbelagda uppgifter i elevvårdens klientregister som behövs för
elevvårdens kontinuitet får överlämnas till den nya anordnaren av
förskoleundervisning. Däremot ska uppgifter som är nödvändiga med tanke på
undervisningen, trots sekretessbestämmelserna och utan dröjsmål, överlämnas
till den nya anordnaren av förskoleundervisning eller grundläggande utbildning.
Motsvarande uppgifter kan också ges på den nya anordnarens begäran.
6.4 Elevvårdsplaner
I
förskoleundervisningen ska läroplanen också till den del den berör elevvården
göras upp i samråd med de myndigheter som sköter uppgifter inom den kommunala
social- och hälsovården. Beredningsarbetet ska ske i samarbete med
vårdnadshavarna och vid behov också med andra myndigheter och samarbetspartner.
På lokal nivå består
elevvårdsplanen av tre olika planer som tillsammans styr planeringen och
genomförandet av elevvården. Planerna ska utarbetas genom
yrkesövergripande samarbete. Planerna är
· en välfärdsplan för barn och unga i
kommunen, där uppgifter om elevvården antecknas
· en beskrivning av elevvården i den
lokala läroplanen
·
en enhetsspecifik elevvårdsplan.
Avsnittet om elevvård
i den lokala läroplanen och de enhetsspecifika elevvårdsplanerna ska utarbetas
utgående från välfärdsplanen för barn och unga och övriga riktlinjer som gäller
barns och ungas välbefinnande, hälsa och trygghet i kommunen.
6.5 Frågor som avgörs på lokal nivå
och uppgörandet av en enhetsspecifik elevvårdsplan
Beskrivning
av elevvården i den lokala läroplanen
Läroplanen ska
beskriva de lokala målen och tillvägagångssätten inom elevvården i
förskoleundervisningen. Sambandet med välfärdsplanen för barn och unga ska
beskrivas i läroplanen, liksom de riktlinjer som styr arbetet med de
enhetsspecifika elevvårdsplanerna. Det är ändamålsenligt om riktlinjerna för
elevvårdsplanerna innehåller en grundstruktur och en del av de ärenden som
ingår i planerna. På det viset kan man säkerställa att planerna är tillräckligt
enhetliga vid alla enheter. De gemensamma delarna ska preciseras och
kompletteras per enhet.
Enhetsspecifik
elevvårdsplan
Anordnaren av
förskoleundervisning svarar för att det för varje enhet utarbetas en plan för
hur elevvården ska genomföras, utvärderas och utvecklas. Planen ska utarbetas i
samråd med förskolepersonalen, vårdnadshavarna och barnen. Elevvårdsplanen kan
också vara gemensam för två eller flera förskoleenheter. Planen ska ses över
inom ett år efter att kommunens välfärdsplan för barn och unga har setts över.
Välfärdsplanen för barn och unga ska godkännas i varje kommuns
kommunfullmäktige och ses över minst vart fjärde år.
I samband med att
elevvårdsplanen utarbetas, ska man komma överens om hur förskolepersonalen,
barnen och vårdnadshavarna och, till de delar det behövs, samarbetsparterna ska
göras förtrogna med planen. Samtidigt avtalas om hur ovannämnda parter ska
informeras om planen.
Den enhetsspecifika elevvårdsplanen ska
innehålla följande punkter:
1.
Det totala behovet av elevvård och
vilka elevvårdstjänster som är tillgängliga
För att garantera en jämlik tillgång till tjänster och att verksamheten
inriktas på ett ändamålsenligt sätt uppges i elevvårdsplanen en uppskattning av
det totala behovet av elevvård vid förskoleenheten och vilka elevvårdtjänster
som är tillgängliga. Det totala behovet av elevvård och omfattningen av de
tillgängliga elevvårdstjänsterna anges enligt vad de är när planen bereds.
Ifall behovet förändras, kan uppskattningen justeras.
Uppskattningen av det
totala behovet av elevvård stöder fördelningen av förskolans tillgängliga
resurser mellan gemensam och individuell elevvård och elevvårdssamarbetet.
Uppskattningen ska ta hänsyn till den arbetsinsats som förutsätts av
förskolepersonalen och experter inom elevvården för att följa upp, utveckla och
genomföra elevvården. Uppföljningsinformation om barnens hälsa och
välbefinnande och deras levnadsförhållanden ska mångsidigt utnyttjas. Behoven i
förskolan och förskolemiljön, bostadsområdets särdrag samt antalet barn som
behöver intensifierat eller särskilt stöd i förskolan ska också beaktas. I
uppskattningen ska man också beakta information som man fått av barnen och
vårdnadshavarna samt förskole- och elevvårdspersonalen.
Elevvårdsplanen ska
innehålla en uppskattning av de elevvårdstjänster som är tillgängliga inom
förskoleundervisningen, nämligen rådgivningsbyråtjänster avsedda för åldersgruppen
samt psykolog- och kuratorstjänster. Dessutom ska planen beskriva
· hur elevvårdstjänsterna ordnas och
vilken arbets- och ansvarsfördelning de förutsätter, det yrkesövergripande
samarbete som behövs för att genomföra tjänsterna
· hur elevvårdstjänsterna fördelas
mellan individuell elevvård, gemensam elevvård, elevvårdssamarbete samt
utveckling och uppföljning av elevvården.
2.
Gemensam elevvård och tillvägagångssätt
I elevvårdsplanen ska
den gemensamma elevvården beskrivas som helhet, närmare bestämt
· hur den gemensamma elevvården ordnas
och hur man i genomförandet främjar hälsa, trygghet och välbefinnande i
förskolan och förskolemiljön.
Dessutom ska elevvårdsplanen beskriva
· den enhetsspecifika
elevvårdsgruppens sammansättning och praxis
· elevvårdens samarbete med övrig
småbarnspedagogik och med den grundläggande utbildningen, i synnerhet vid
övergångarna till och från förskoleundervisningen
· samarbetet med utomstående parter
som främjar barns och ungas välbefinnande för att utveckla den gemensamma elevvården
· hur olyckor förebyggs, hur första
hjälpen är ordnad och hur barnen hänvisas till vård
· anvisningar om väntetider och
säkerhet i samband med förskoletransporter
· en plan för att skydda barnen mot
våld, mobbning och trakasserier
· hur man agerar vid plötsliga kriser
och hotfulla eller farliga situationer.
I det följande
definieras innehållet i de två sistnämnda planerna närmare:
a. Plan för att
skydda barnen mot våld, mobbning och trakasserier
En plan för att skydda
barnen mot våld, mobbning och trakasserier ska utarbetas. Den ska ta hänsyn
både till barnens inbördes samspel och samspelet mellan barnen och de vuxna i
förskolan. Planen ska beskriva
· hur man förebygger och ingriper vid mobbning,
våld och trakasserier
· hur ovannämnda frågor beaktas på enhets-,
grupp- och individnivå
· hur individuellt stöd, behövlig
vård, övriga åtgärder och uppföljning i efterhand ordnas, både för förövaren
och för den som utsatts
·
samarbetet med vårdnadshavarna
· samarbetet med de myndigheter som
behövs
· hur personalen, barnen,
vårdnadshavarna och samarbetsparterna ska göras förtrogna med och informeras om
planen
· hur planen uppdateras, följs upp och
utvärderas.
b. Verksamhet vid
plötsliga kriser och hotfulla eller farliga situationer
I elevvårdsplanen ska
verksamheten vid plötsliga kriser och hotfulla eller farliga situationer
beskrivas. Krisplanen ska beredas i samarbete med de myndigheter som behövs och
med hänsyn till övriga anvisningar som gäller kriser, hotfulla eller farliga situationer,
exempelvis räddningsplan. Planen
ska beskriva
· krisförebyggande och
krisförberedande arbete samt hantering av akuta krissituationer
· principerna för ledningen,
samarbetet samt arbets- och ansvarsfördelningen i krissituationer och i
krisförberedande arbete
· principerna för information och
kommunikation, intern och extern och mellan förskolan och anordnaren av
förskoleundervisning
· hur psykosocialt stöd och eftervård
ordnas
· hur personalen, barnen,
vårdnadshavarna och samarbetsparterna ska göras förtrogna med och informeras om
planen
·
hur beredskapsövning genomförs
· hur planen utvärderas och
uppdateras.
3.
Ordnandet
av individuell elevvård
I elevvårdsplanen ska
den individuella elevvården beskrivas som helhet, närmare bestämt
· hur den individuella elevvården
ordnas för att följa upp och främja barnets utveckling, välbefinnande och
lärande samt hur man förverkligar individuella stödåtgärder.
Dessutom ska elevvårdsplanen beskriva
· samarbetet i samband med
intensifierat och särskilt stöd och sjukhusundervisning
· hur vård, specialdiet eller
medicinering som barnets sjukdom kräver ordnas i förskoleundervisningen
· elevvårdstöd som ges i förskolan vid
svårigheter som beror på barnets livssituation, till exempel våld inom familjen
eller den närmaste kretsen, missbruksproblem eller mentala problem
· hur expertgruppen sammankallas och
samtycke inhämtas samt gruppens enhetliga rutiner för behandling av ett enskilt
barns ärende
· hur elevvårdsjournaler utarbetas och
förvaras
· samarbetet med utomstående
tjänsteleverantörer och samarbetspartner, såsom familjerådgivningen,
barnskyddet och specialsjukvården.
4.
Ordnandet av samarbete mellan
elevvården, barnen och vårdnadshavarna
Elevvården ska genomföras i samarbete med
barnen och vårdnadshavarna. Elevvårdsplanen ska beskriva på vilka sätt barnens
och vårdnadshavarnas delaktighet främjas och samarbetet organiseras inom
elevvården i förskoleundervisningen. Planen ska beskriva
· hur barnet och vårdnadshavaren tar
del i planeringen, genomförandet och utvärderingen av den gemensamma och
individuella elevvården
· hur vårdnadshavare och
samarbetsparter informeras om principerna och rutinerna för den gemensamma och
individuella elevvården.
5.
Genomförande och uppföljning av
elevvårdsplanen
Anordnaren av
förskoleundervisning ska följa upp genomförandet av elevvårdsplanen.
Elevvårdsplanen ska
beskriva genom vilka åtgärder planen genomförs och följs upp. Hit hör vem som
ansvarar för uppföljningen i förskoleundervisningen, vad som följs upp, med
vilka metoder informationen samlas in och hur ofta uppföljningen sker. Dessutom
ska man beskriva hur informationen behandlas och utnyttjas för att utveckla
elevvården i förskoleundervisningen och hur barnen, vårdnadshavarna och
nödvändiga samarbetsparter informeras om de mest centrala resultaten.
Genomförandet och
uppföljningen av elevvårdsplanen är en del av anordnarens egenkontroll.
Anordnaren av förskoleundervisning ansvarar i samarbete med undervisningsväsendet
och de myndigheter som ansvarar för elevvårdstjänsterna inom social- och
hälsovårdsväsendet för att egenkontroll av elevvården genomförs.
Med elevvård i förskolan avses
arbete för att främja förskolebarnens inlärning, goda fysiska och psykiska
hälsa och sociala välbefinnande. Även de barn som omfattas av förlängd
läroplikt har rätt till elevvård. Den lag som anger ramarna för elevvården som
helhet trädde i kraft 1.8.2014, och syftet med den är att stödja
planmässigheten i elevvården och utvecklandet av den samt att förbättra
jämlikheten mellan kommunerna i välfärdsarbetet.
Tidigare har tyngdpunkten legat på den så
kallade individuellt inriktade elevvården, som fokuserar på ett enskilt barns
problem, medan den nya elev- och studerandevårdslagen betonar vikten av social
gemenskap och grupptänkande. Elevvården genomförs i första hand som
förebyggande och generellt inriktad verksamhet så att hela förskoleverksamheten
planeras med sikte på barnens välbefinnande. Grunden utgörs här av pedagogernas
reflexioner över sin egen verksamhet och vid behov omändringar i
verksamhetsrutinerna och förskolemiljön.
Den nya lagen betonar dessutom
vikten av tidigt insatt stöd och yrkesövergripande samarbete. Genom att på ett
lämpligt sätt kombinera och utnyttja de anställdas breda kompetens kan man
bygga upp ändamålsenligt stöd för såväl hela enhetens som individers behov. För branschfolk är det viktigt att känna till
också de punkter som har koppling till elevvårdsarbetet i andra lagar som styr
deras verksamhet.
Yrkesövergripande samarbete
inom elevvården
I elevvårdsarbetet inom
förskoleundervisningen finns tre slags elevvårdsgrupper. I Grankulla verkar ledningsgruppen för hälsofrämjandet (TEJO) som
styrgrupp för elevvården och ansvarar på hela stadens nivå för planeringen,
utvecklandet, styrningen och utvärderingen av elevvårdsarbetet.
Som enhetsspecifik elevvårdsgrupp har bägge
språkgrupperna en med lågstadiet gemensam yrkesövergripande arbetsgrupp. Syftet med dessa två
parallella grupper för generellt inriktad elevvård är att främja, följa och
bedöma välbefinnandet i förskolan/skolan som helhet och i barngrupperna.
Ärenden som gäller enskilda barn behandlas i en
yrkesövergripande expertgrupp, som bildas för ett visst barns eller en viss
barngrupps behov. Expertgruppen tillsätts av den yrkesmässiga aktör hos vilken oro för barnet
har vaknat. Gruppens sammansättning kräver samtycke av vårdnadshavarna.
Generellt inriktad elevvård
I en yrkesövergripande grupp för
generellt inriktad elevvård, som leds av lågstadiets rektor eller biträdande
rektor, deltar personal från skolan såsom lärare samt skolpsykologen, kuratorn
och hälsovårdaren. Elevvårdsfrågor som gäller förskoleundervisningen tas i
gruppen upp av den konsulterande specialbarnträdgårdsläraren eller
förskoleläraren. Den konsulterande specialbarnträdgårdsläraren ansvarar också
för informationsgången mellan den generellt inriktade elevvårdsgruppen och
förskolegrupperna.
Den generellt inriktade
elevvårdsgruppens centrala uppgifter med avseende på förskoleundervisningen är:
●
att skapa och utveckla gemensamma strukturer som främjar välbefinnandet
●
att göra det möjligt för barn och vårdnadshavare att delta i
välfärdsarbetet
●
att samordna samarbetet med externa aktörer
●
att utveckla lärmiljöerna
●
att utarbeta skolans läsårsplan också till den del det gäller elevvården i
förskolan
●
att utveckla och följa elevvårdssamarbetet mellan hem, skola och förskola
Barn tillbringar mycket tid i sin
förskolemiljö, och därför är det av stor betydelse hurdan trygghet och omsorg
förskolan och dess elevvård ger dem. Det primära ansvaret för
förundervisningsgruppernas välbefinnande ligger hos gruppernas pedagoger, och
dessa samarbetar vid behov med specialbarnträdgårdslärarna. I utvecklandet och
genomförandet av elevvården deltar även vårdnadshavarna samt externa aktörer
såsom representanter för undervisningsväsendet och social- och hälsovården. Med
hjälp av yrkesövergripande samarbete skapar man en atmosfär av inbördes omtanke
och ingriper vid behov när det uppstår problem.
Den generellt inriktade elevvården stöder
barnens välbefinnande, hälsa och trygghet på många sätt, och dess infallsvinkel
är förebyggande. Arbetet bygger på
strävan att stärka den sociala gemenskapen. Pedagogerna i förskolegrupperna
dryftar och utvecklar sitt arbete genom gemensamma samtal och reflexioner, vid
behov också med pedagoger från andra förskolegrupper. Vardagen planeras så att
barnen har det så bra som möjligt och känner delaktighet i sin förskolegrupp. När
man uppdagar svårigheter som gäller ett barn eller en barnaskara, ska de vuxna
först tänka efter hur de kunde förbättra läget genom att ändra sina egna
rutiner och verksamhetsmiljön. Det är väsentligt att observera och utveckla
även de strukturella lösningarna i dialog mellan pedagoger och beslutsfattare;
det är viktigt att t.ex. fundera över barngruppernas sammansättning och
utnyttjandet av assistentresurser.
Välbefinnande i vardagen grundar sig
på regelbundna rutiner med rörelse, vila och en mångsidig, hälsosam lunch. Måltiderna
bör vara uppfriskande stunder, för vilka en sensitiv vuxen skapar positiva
ramar.
Den fysiska säkerheten främjas genom
att man sörjer för säkerhetsfaktorerna i anslutning till byggnaden,
undervisningslokalen, redskapen, undervisningsarrangemangen, undervisningssituationerna
samt till den förskoleundervisning som genomförs utanför förskoleplatsen. Främjandet
av säkerheten omfattar också faktorer som anknyter till förebyggandet av
olycksfall och till dataskydd.
I den generellt inriktade elevvården
ingår ett systematiskt arbetsgrepp i säkerhetsfrågor. Ett mål för elevvården är
att se till att den fysiska, psykiska och sociala funktionsförmågan består även
i olika problem-, olycks- och krissituationer. I säkerhetsplanen för dagvården
i Grankulla behandlas beredskapen för risksituationer och hanteringen av
risker. I planen klarläggs också hur man ska förebygga olyckor. Säkerheten
regleras också av bl.a. arbetarskyddslagen och räddningsplanerna för de
enskilda husen. Grankulla har inga skjutsar till förskolan, varför anvisningarna
för dessa inte gäller staden.
Till säkerhetsplanen har fogats en
separat krisplan, som redogör för beredskapen för plötsliga kriser av olika
slag. I krisplanen beskrivs dessutom hur första hjälpen och vårdhänvisningen
ska skötas. Säkerhetsplanen jämte bilagor uppdateras årligen.
Småbarnsfostran har också en plan
för att stödja en trygg växelverkan samt förebygga och ingripa i mobbning. Planen
ingår som bilaga i den kommunala planen för småbarnsfostran, och den kan
presenteras för föräldrarna exempelvis på föräldrakvällar. Planen för trygg
växelverkan revideras åtminstone när planen för småbarnsfostran revideras.
Individuellt inriktad
elevvård
Den generellt inriktaden elevvården
är primär som arbetsform och utgör som sådan ett tillräckligt stöd för många
barn. Med tanke på barnets stödbehov är det centralt hurdana skyddande faktorer
eller riskfaktorer med avseende på välbefinnandet det finns i barnets dagliga
liv. Skyddande faktorer
2 Förteckning som Marjaana Pelkonen,
tjänsteman på social- och hälsovårdsministeriet, sammanställt av material ur
flera källor
●
trygga, bestående relationer med välmående vuxna
●
goda relationer med föräldrarna
●
en uppfostringskultur som präglas av omtanke
●
barnets egna starka sidor, upplevelse av att klara sig
●
god hälsa, hälsosamma levnadsvanor
●
vänner, goda sociala färdigheter
●
ingripande i specialproblem: daghem, skola
●
tillgång till kunskap och förståelse enligt barnets ålder, när familjen
eller barnet självt drabbas av svårigheter eller sjukdomar
När ett enskilt barn behöver annat
stöd utöver den generellt inriktade elevvården, inleder man ett omfattande
välfärdsarbete (t.ex. observation av barnet och intensivare stöd i vardagen,
pratstunder/möten med vårdnadshavarna) eller erbjuder yrkesövergripande
individuellt inriktad elevvård (psykolog-, kurator- eller hälsovårdartjänster
eller en expertgrupp som familjearbetsgruppen). Inom förskoleundervisningen
samarbetar pedagogerna vid behov med specialbarnsträdgårdslärare.
När förskolläraren upptäcker att ett barn
behöver ökat stöd, bedömer hon eller han stödbehovet tillsammans med
specialbarnsträdgårdsläraren. Förskolläraren
eller specialbarnsträdgårdsläraren konsulterar vid behov skolpsykologen eller
skolkuratorn; i regel förs frågor på individuell nivå till psykologen och frågor
som gäller en grupp till kuratorn. I frågor som hör till familjerådgivningens
ansvarsomdåre kan skolpsykologen eller t.ex. familjearbetsgruppen hänvisa
barnet/familjen till psykologen på familjerådgivningen.
Barnet och vårdnadshavaren har
möjlighet att inom sju dygn få kurator- eller psykologtjänster t.ex. i frågor
som gäller barnets utveckling och uppfostran. I brådskande fall kan man få
service under samma eller följande dag, och de professionella aktörerna
bestämmer då hur brådskande behovet är.
Förskolepersonalen kan vid behov
konsultera skolpsykologen, skolkuratorn eller hälsovårdaren på rådgivningen. Med
vårdnadshavarnas samtycke kan pedagogerna i förskolan be psykologen eller
kuratorn besöka förskolegruppen så att man sedan tillsammans kan planera stödet
för just detta barn.
Till den individuellt inriktade elevvården hör också
åldersgruppsgranskningar på rådgivningen, i vilka man dryftar bl.a. barnets
skolmognad.
Under förskoleåret kan vårdnadshavarna, om de så önskar, konsultera hälsovårdaren
på rådgivningen.
Under sommaren innan förskoleundervisningen börjar gör skolhälsovårdaren
redan en del av följande års hälsogranskningar.
Daghemsföreståndarens roll i den
individuellt inriktade elevvården grundar sig på en lägesbedömning och
vårdnadshavarnas samtycke. Åtminstone ska föreståndaren med tanke på sin
ledaruppgift vara tillräckligt medveten om barnens, barngruppernas och
personalens situation. I vissa fall kan
också en mer aktiv roll, exempelvis medverkan i en yrkesövergripande expertgrupps
möte för behandling av en fråga som gäller ett enskilt barn, vara motiverad.
När ett barns sjukdom (t.ex.
diabetes) kräver behandling eller medicinering i förskolan, kommer
daghemsföreståndaren vid uppgörandet av serviceavtalet överens om behövliga
förfaranden med vårdnadshavarna och informerar personalen om dem. När
det gäller medicinering, utgår man från Grankullas plan för
läkemedelsbehandling som finns på http://www.kauniainen.fi/files/2535/Plan_for_lakemedelsbehandling_i_smabarnsfostran_och_forskolan.pdf. För specialdieter finns en
egen blankett som finns på http://www.kauniainen.fi/files/9529/Erityisruokavaliot_Kauniainen_11112015_ru.pdf. Om ett barn får
sjukhusundervisning, är förskolläraren förskoleundervisningens kontaktperson
gentemot sjukhusets undervisningspersonal.
Pedagogerna i förskolegruppen
bemöter barnets stödbehov i vardagen, och vid behov – när vårdnadshavaren
önskar det – kan skolpsykologen eller skolkuratorn erbjuda möjlighet till
individuella besök. Om det finns behov
av bredare samarbete, tillsätter man med vårdnadshavarnas samtycke en
yrkesövergripande expertgrupp. Gruppens sammansättning bekräftas med en
samtyckesblankett. Vårdnadshavarna kan också komma med önskemål om att få andra
familjen närstående personer med i gruppen. Expertgruppen utser inom sig en
ansvarsperson.
Interaktionen på expertgruppens
möten är öppen, respektfull och konfidentiell. Gruppen ska höra vårdnadshavarna och fundera
tillsammans över hur de kan stödja barnet i dess utveckling. Även barnet hörs
på ett sätt som anpassas till hens utvecklingsnivå. Expertgruppens medlemmar
har dessutom rätt att rådfråga andra sakkunniga, då de anser det vara
behövligt, utan att avslöja familjens identitet.
När expertgruppen behandlar ett
ärende som gäller ett enskilt barn, ska de uppgifter som är nödvändiga för
genomförandet av elevvården antecknas i elevvårdsjournalen. Dokumenteringen
sköts av en överenskommen person i gruppen. Elevvårdsjournalen ska föras i
fortlöpande och kronologisk form. Enligt lagen om elev- och studerandevård ska
journalen innehålla följande uppgifter:
●
barnets namn, personbeteckning, hemkommun och kontaktinformation samt
vårdnadshavarens eller en annan laglig företrädares namn och
kontaktinformation,
●
datum för anteckningen samt vem som gjort den och hans eller hennes yrkes- eller
tjänsteställning,
●
mötesdeltagarna och deras ställning,
●
vad ärendet gäller och vem som inlett ärendet,
●
uppgifter om de åtgärder som genomförts medan barnets situation har
utretts, såsom bedömningar, undersökningar och utredningar,
●
genomförda åtgärder såsom samarbete med olika aktörer samt tidigare och
nuvarande stödåtgärder,
●
uppgifter om behandlingen av ärendet vid gruppens möte, mötesbesluten,
planen för genomförande av besluten samt
●
uppgifter om dem som svarar för genomförandet och uppföljningen.
I elevvårdsjournalen registreras
från de medverkande aktörernas egna register sådan information som hela den
yrkesövergripande expertgruppen behöver för genomförandet av elevvården. Varje
aktör ska se till att den centrala information som han eller hon besitter tas
med i elevvårdsjournalen.
Uppgifterna i elevvårdsjournalen
hänför sig till social- och hälsovården, medan den information som gäller
barnets lärande sparas som dokument tillhörande trestegsstödet. Av allt
innehåll i elevvårdsjournalen ska bara sådana uppgifter som direkt har med stöd
för lärande att göra föras in i dessa pedagogiska dokument. De
elevvårdsrelaterade dokument som vårdnadshavarna gett och som behövs för att
stödja lärandet (t.ex. tal- eller ergoterapeuts utlåtande, sammandrag från den
specialiserade sjukvården) förvaras under förskoleåret bland barnets papper på
daghemmet. Dokumenten lämnas tillbaka till föräldrarna/vårdnadshavarna i slutet
av förskoleåret.
Expertgruppens medlemmar får utbyta
information sinsemellan. Om uppgifter ur en elevvårdsjournal lämnas ut till
någon utanför expertgruppen, ska det i handlingen antecknas vilka uppgifter som
lämnats ut och till vem samt på vilka grunder. Med tanke på barnets
välbefinnande kan det vara viktigt att överföra information – med vårdnadshavarnas
samtycke – exempelvis till pedagoger i förskolegruppen eller i en annan grupp
på daghemmet, till aktörer i skolan eller till familjerådgivningen. Det är ofta
nödvändigt att informera daghemsföreståndaren, för att hon eller han ur
ledarskapssynvinkel ska vara tillräckligt underrättad om läget i gruppen. Vid överföring av elevvårdsrelaterad
information gäller den principen att man ska be vårdnadshavarna om lov.
Trots sekretessen har de som deltar
i anordnandet och genomförandet av individuellt inriktad elevvård rätt att av
varandra få och att till varandra och den myndighet som ansvarar för elevvården
lämna ut sådana uppgifter som är nödvändiga för att individuellt inriktade
elevvårdsinsatser ska kunna ordnas och genomföras. När man överväger behovet
att överföra information, måste den som ska lämna ut uppgifter alltid pröva om
det är nödvändigt. Frågan gäller då huruvida det handlar om sådana uppgifter
som är nödvändiga för att t.ex. säkerställa barnets eller andra barns säkerhet.
Den uppgift som lämnas ut kan gälla bland annat en sådan sjukdom som ska
beaktas i förundervisningssituationen (t.ex. att barnet har diabetes).
När en myndighet enligt lagen har
rätt att få information, ska man ge den de uppgifter som den begär utan någon
separat skriftlig anhållan. Den här typen av rätt att få information definieras
i polislagen (35 § 1 mom.) och lagen om klientens ställning och rättigheter
inom socialvården (20 § 1 mom.). Den myndighet som begär uppgifter ska motivera
sin begäran genom att hänvisa till ett lagrum.
När den specialiserade sjukvården
begär uppgifter som gäller ett barn, och redan har fått samtycke av
vårdnadshavarna till utlämnande av uppgifterna, behöver förskolan inte separat
be om samtycke. Det finns också situationer då det inte är lovligt att lämna ut
uppgifter: Till exempel i samband med vårdnadstvister kan advokater begära
upplysningar även när de inte har laglig rätt till det.
Då en samarbetspartner ber
skriftligt om en uppgift, sparas denna begäran tillsammans med barnets elevvårdsjournal.
Samarbetspartnern ges endast nödvändig information t.ex. i form av ett
utlåtande, och en kopia av utlåtandet arkiveras i elevvårdsregistret.
Om ett barn övergår till
undervisning hos en annan utbildningsanordnare, ska den tidigare utbildningsanordnaren
begära samtycke av barnets vårdnadshavare till att sådana sekretessbelagda
uppgifter i elevvårdens klientregister som behövs för kontinuiteten i
elevvården får överföras till den nya utbildningsanordnaren. Däremot ska sådana
uppgifter som är nödvändiga för ordnandet av undervisningen trots sekretessen
omedelbart levereras till den andra anordnaren av förskoleundervisning eller
grundläggande utbildning. Motsvarande uppgifter kan också ges på begäran av den
nya anordnaren av förskoleundervisning eller grundläggande utbildning.
Elevvårdsjournaler samt andra
dokument gällande enskilda barn som upprättats inom eller inkommit till
elevvården sparas i elevvårdsregistret. Sådana uppgifter i elevvårdsregistret
som gäller ett enskilt barn eller någon annan enskild person är
sekretessbelagda. Registren finns i chefens för småbarnsfostran arbetsrum, och
chefen bestämmer från fall till fall vem som har användarrätt till uppgifterna
i registret och beslutar om utlämnande av uppgifter.
Elevvårdsplaner
I Grankulla följer ledningsgruppen
för hälsofrämjandet (TEJO) hur elevvården utfaller. Kuratorerna och
psykologerna registrerar sina egna klientbesök och det generellt inriktade
elevvårdsarbetet inom förskolan i klientdatasystemet enligt gällande
bestämmelser.
Föreståndaren och förskolläraren vid
varje daghem ser till att verksamhetsplanen för förskoleåret, som skickas till
chefen för småbarnsfostran, även beskriver läget inom och målen för den
generellt inriktade elevvården. På våren, då utfallet av verksamhetsplanen
bedöms, görs ett sammandrag av hur den generellt inriktade elevvården främjats
under året.
Elevvårdsplanerna, som ingår i
förskoleenheternas egna planer för förskoleundervisning, revideras åtminstone
när Utbildningsstyrelsen uppdaterat sina styrande dokument, samt i samband med
uppdateringen av välfärdsplanen för barn och unga.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi uudesta opetussuunnitelmasta sekä ehdota parannuksia.
Kommentit näkyvät ainoastaan blogin ylläpitäjille ja OPS-työryhmälle.
Kiitoksia yhteistyöstä.