Förskoleundervisningen ska följa de allmänna målen för
förskoleundervisningen och målen för verksamhetskulturen som beskrivs i
tidigare kapitel.
4.1
Mångsidiga arbetssätt
Handledd och spontan
lek samt åskådliggörande arbetssätt som främjar barnens aktivitet och
kreativitet utgör en väsentlig del av förskolans verksamhet. Valet och
användningen av arbetssätt ska styras av förskoleundervisningens uppdrag och
mål och av barnens behov, förutsättningar och intressen. Barnens växande och
lärande och utvecklingen av deras mångsidiga kompetens (kap. 2.5) och sociala
färdigheter ska stödjas genom användning av mångsidiga arbetssätt.
Arbetssätten
i förskoleundervisningen är både verktyg och föremål för lärandet - färdigheter
som utvecklas småningom och som barnen behöver under sin lärstig. Därför är det
viktigt att läraren uppmuntrar barnen att pröva och använda olika arbetssätt i
grupper, parvis och självständigt. Barnen ska få delta i planeringen av
verksamheten och valet av arbetssätt och utföra olika slag av arbetsuppgifter.
Det främjar barnens delaktighet i vardagen och stödjer utvecklingen av barnens
förmåga att ta initiativ och ansvar. Lärandet främjas av att barnen är med och
funderar över arbetets målsättningar och att de vet vad som förväntas av dem.
De gjorda valen och slutresultaten utvärderas tillsammans.
När
barnen leker lär de sig och gestaltar världen. Därför är lek i olika former
central i förskoleundervisningen. Upplevelsebaserade och aktiverande arbetssätt
ger barnen upplevelser och stärker deras motivation att lära sig. Målet är att
barnen använder alla sina sinnen, rör på sig, utvecklar sitt minne och sin
fantasi och njuter av att komma till insikt. Som stöd för lärandet och för att
stödja utvecklandet av kollaborativa arbetssätt används olika slags spel. Vid
gemensamt arbete ska barnen uppmuntras att fråga, undra, utforska, dra
slutsatser och lösa problem samt att arbeta målinriktat mot det gemensamma
målet. Barnen ska också ges möjligheter att experimentera och arbeta
självständigt.
Användningen
av mångsidiga arbetssätt förutsätter att lärmiljöerna i tillräcklig omfattning
innehåller material, audiovisuella hjälpmedel och redskap som lämpar sig för
lek och lärande samt möjligheter att använda informations- och
kommunikationsteknik. Fungerande lärmiljöer ger möjligheter till att
differentiera barnens arbete. Upplevelser av att lyckas och uppmuntrande
respons bidrar till att utveckla en positiv självkänsla hos barnen. Målet är
att barnens vilja att försöka och att lära sig stärks och att de förlitar sig
på sin förmåga att lära sig nya saker.
Arbetssätten
i förskolan ska utvecklas tillsammans utgående från personalens självvärdering
och responsen från barnen och vårdnadshavarna.
4.2 Utvärdering som stöd för undervisningen och lärandet
Utvärderingen utgör en viktig del av
förskoleundervisningen. I förskoleundervisningen har utvärderingen två syften:
den används som hjälp för att planera och utveckla undervisningen och för att
stödja varje barns välbefinnande, växande och lärande. Utvärderingen är en
helhet bestående av observation, dokumentation, evalueringsslutsatser och
respons, som utöver lärarna även den övriga förskolepersonalen samt barnet och
barnets vårdnadshavare ska delta i.
Förskoleundervisningens uppdrag är
att tillsammans med vårdnadshavarna skapa gynnsamma förutsättningar för barnet
att utvecklas och lära sig. För att undervisningen ska vara målinriktad och
stödja barnets utveckling förutsätts att läraren får information om barnens
tidigare uppväxtmiljö, utveckling, lärande och intressen. Centrala
informationskällor är barnens vårdnadshavare, tidigare personal inom
småbarnspedagogik och barnen själva. Förskoleläraren ska använda informationen
för att planera barnets individuella mål i samråd med vårdnadshavaren och
barnet. En plan för barnets lärande i förskoleundervisningen kan användas som
hjälp vid planeringen.
Läraren ska följa upp varje barns
utveckling och lärande under förskoleåret genom att följa upp barnets arbete,
beteende och hur lärandet framskrider inom olika kunskaps- och
färdighetsområden. Uppföljningen ska basera sig på kontinuerlig observation och
mångsidig dokumentation. Barnens alster och egna erfarenheter ska utgöra en del
av dokumentationen och bedömningen. Också vårdnadshavarnas iakttagelser av sitt
barns lärande och välbefinnande är viktiga. Läraren ska utgående från
uppföljningsinformationen och den utvärdering som baserar sig på den anpassa
undervisningen, lärmiljöerna och barnens eventuella stöd.
Läraren och den övriga personal som
handleder barnen ska varje dag ge uppmuntrande respons till barnen om deras
styrkor och om områden som de behöver utveckla. Den dokumentation som finns
används så att alla barn kan observera sina framsteg. När barnen bli varse sin
egen utveckling utvecklar de en positiv uppfattning om sig själva som lärande
individer. Det är viktigt att vårdnadshavarna ofta får respons om sitt barns
arbete, beteende och lärande, så att de för sin del kan stödja sitt barn.
Förskoleundervisningen ska utveckla barnens förutsättningar för självvärdering. Barnen ska uppmuntras att beskriva vad de tycker om i förskolan, vad de enligt egen åsikt lyckats med och vad de skulle vilja lära sig i fortsättningen. Läraren ska också uppmuntra barnen att fundera över hur gemensamma uppgifter lyckats. Självvärderingsförmågan som småningom utvecklas under barnens lärstig, utgör en del av förmågan att lära sig.
När barnet börjar i första klass är
det viktigt att läraren har tillgång till nödvändiga uppgifter om varje barns
arbete, växande och lärande i förskolan. Det förutsätter samarbete mellan
förskolan, skolpersonalen, vårdnadshavarna och barnen. Vid överföringen av
information kan dokument som beskriver barnets framsteg i förskolan och den
eventuella planen för lärande eller IP som utarbetats i förskolan utnyttjas.
Anordnaren av förskoleundervisning bär ansvar för att utveckla fungerande
praxis för övergångarna. Vid överföring av information ska gällande
föreskrifter iakttas.
Ett villkor för att kunna
upprätthålla och utveckla kvaliteten på förskoleundervisningen är att
undervisningspersonalen målmedvetet genomför självvärdering. Lärarna ska
använda utvärderingsinformation och dokumentation om barnens växande och
lärande för pedagogisk planering och för att utveckla förskoleundervisningen.
Respons från barnen och vårdnadshavarna ska beaktas för att utveckla
verksamheten.
När läsåret avslutas ges barnen ett
intyg över deltagande i förskoleundervisningen. I intyget antecknas intygets
namn, vem som ordnat förskoleundervisningen, skolans/daghemmets namn, barnets
namn och personbeteckning samt datum för när intyget ges. På betygen skall finnas en anteckning om att de är
utformade i enlighet med de grunder för
förskoleundervisningens läroplan som
Utbildningsstyrelsen fastställt 22.12.2014. Intyget kan innehålla en allmän
beskrivning av förskoleundervisningen. Intyget ska inte innehålla beskrivningar
av barnets personlighet, lärande eller arbetssätt.
4.3 Gemensamma mål för
undervisningen förverkligas genom lärområden
Undervisningen i
förskolan ska vara helhetskapande och bestå av lärområden av olika omfattning
som genomförs på olika sätt. Lärområdena ska genomföras utgående från barnens
intressen och de gemensamma mål för undervisningen som beskrivs i detta
kapitel. De gemensamma målen baserar sig på mål inom olika kunskaps- och
färdighetsområden som är väsentliga i förskolan och på målen för mångsidig
kompetens. De gemensamma målen är mål som ska styra lärarens arbete.
Målet för undervisning
som genomförs som lärområden är att stödja barnets växande och välbefinnande
samt att erbjuda dem en mångsidig grund för sin kompetensutveckling. Leken och
andra för barn naturliga sätt att arbeta och lära sig ska ligga som grund för
lärande och all verksamhet. Hur lång tid som används för varje lärområde och
hur de genomförs varierar beroende på ämnesområdet, situationen och på hur
barnens lärande framskrider. Barnen ska under lärarens ledning delta i
planeringen av lärområdena och i utvärderingen av genomförandet. Det är viktigt
att alla barn har möjlighet att lära sig och de får arbeta i egen takt och
utveckla sina färdigheter i mångsidiga lärmiljöer i växelverkan med andra barn,
läraren och den övriga personalen. Syftet med lärområdena är att erbjuda barnen
nya och inspirerande lärupplevelser och möjligheter att arbeta med uppgifter
som innehåller lämpliga utmaningar i lärandet. Barnens olika behov av stöd ska
beaktas i undervisningen och barnen ska ges tillräckligt stöd genast när behov
uppstår.
De gemensamma mål för
undervisningen som beskrivs i detta kapitel är uppdelade i fem helheter. Varje
helhet innehåller mål som har både didaktiska och pedagogiska syften som hör
samman med varandra. När man skapar förskoleundervisningens lärområden ska
målen och innehållet i helheterna kombineras på ett pedagogiskt ändamålsenligt
sätt.
Figur 1. Att skapa
lärområden
Mina många
uttrycksformer
Barnens
inlärningsförutsättningar, sociala färdigheter och positiva självbild stärks
när de lär sig att strukturera omvärlden. Den förmågan utvecklas när barnen får
utforska, tolka och öva att uttrycka sig och världen på olika sätt. Det stödjer
också utvecklingen av deras koncentrations- och självregleringsförmåga.
Förskoleundervisningen uppdrag är att utveckla barnens uttrycksförmåga genom
träning av grundläggande färdigheter i att uttrycka sig genom musik, bildkonst, slöjd samt verbalt och
kroppsligt. När barnen får bekanta sig med olika kultur- och uttrycksformer
stärks deras förmåga att delta och påverka och multilitteraciteten utvecklas.
Användningen av olika uttrycksformer i förskolans vardag och fest ger
möjligheter att lyfta fram den kulturella mångfalden och glädjas över den.
Allmänna mål för undervisningen inom denna helhet
|
I
förskoleundervisningen ska barnen uppmuntras och stödjas i att använda olika
uttrycksformer. Undervisningen ska planeras så att barnen får upplevelser av
konst och erfarenheter av en kreativ process bestående av planering,
genomförande och utvärdering. Verksamheten ska utgå från barnens
förnimmelser, iakttagelser och upplevelser. Barnen ska uppmuntras att berätta
om sina idéer, sitt arbete och om sina olika erfarenheter i anknytning till
dem. Slutprodukterna granskas
tillsammans och de gemensamma produkterna ska synas i lärmiljöerna. När
barnen uttrycker sig och när arbetet dokumenteras ska det finnas tillgång
till många olika slags material, verktyg och redskap. Kulturutbudet och
lärmiljöerna i den närmaste omgivningen ska mångsidigt utnyttjas i
undervisningen.
|
Detaljerade mål
|
Den musikaliska verksamheten i förskolan
ska vara mångsidig och multisensorisk. Målet är att stärka barnens
musikintresse och förhållande till musiken. Barnen ska ges möjlighet att
upptäcka sina egna musikaliska färdigheter med hjälp av sång, dans, rörelser
och genom att spela och skapa egen musik. Barnen ska få lära sig sånger och
bekanta sig med olika musikstilar och instrument. Man leker, experimenterar och improviserar
med musik. Tillsammans med barnen iakttar man ljudnivå, ljudlängd, ljudstyrka
och klangfärger i det musikaliska utövandet. Undervisningen ska ge barnen
erfarenheter av att tillsammans göra musik.
|
I
förskoleundervisningen ska barnen öva sig att slöjda och att använda olika arbetsredskap. Barnens intresse för
slöjd ska väckas. Barnen får pröva på att använda både hårda och mjuka
material och lära sig de tekniker och basfärdigheter som behövs i
användningen. De ska uppmuntras att planera och skapa olika slöjdarbeten
tillsammans med andra inom ramen för sin fantasi och sina färdigheter. Barnen
ska också planera och tillverka ett mera omfattande slöjdarbete under
lärarens handledning. Lokala hantverkstraditioner eller traditioner som
anknyter till barnens bakgrund kan utnyttjas i arbetet.
|
Utvecklingen av
barnens visuella tänkande och visuella
uttryck ska stödjas i förskoleundervisningen genom att barnen får skapa,
tolka och bedöma olika bilder. Undervisningsinnehållet planeras utgående från
barnens erfarenhetsvärld och intressen. Barnen ska uppmuntras att skapa
bilder på olika sätt, med olika verktyg och material. Förmågan att skapa
bilder tränas multisensoriskt, till exempel genom att måla, bygga och skapa
mediepresentationer. Utöver de bilder barnen själva producerar ska man också
tillsammans studera konstverk, mediebilder, formgivning av föremål och olika
objekt i naturen och den byggda miljön. Barnen ska uppmuntras att tolka och
beskriva sina tankar om de visuella budskapen. Bilder granskas med avseende
på till exempel färg, form, material, upphovsman, i vilket sammanhang
bilderna visas och vilka känslor de framkallar.
|
Barnen ska uppmuntras
att uttrycka sig muntligt och
kroppsligt med hjälp av lek och olika övningar. Målet är att barnen får
erfarenheter av hur man kan leka och kommunicera på olika sätt med språket
och kroppen. Barnens fantasier, upplevelser och iakttagelser bearbetas
gemensamt med hjälp av olika uttrycksformer. Ramsor, dikter och
barnlitteratur utnyttjas i undervisningen. Barnen ska få erfarenheter både av
att uttrycka sig spontant och av gemensamt planerade processer. Som uttrycksformer kan användas
dramaverksamhet, ordkonst eller dans.
|
Språkets
rika värld
Språket är för barnen
både ett föremål och ett verktyg för lärandet. I förskoleåldern blir språket
allt mera ett verktyg för tänkande, uttryck och kommunikation, som barnen
använder för att strukturera sin vardag och forma sin världsbild.
Förskoleundervisningen uppdrag är att stödja utvecklingen av barnens språkliga färdigheter från en allmän
uppfattning om språkets betydelse mot en mera detaljerad förståelse av språkets
strukturer och form. Det centrala är att väcka barnens intresse och nyfikenhet
för talat språk och för att läsa och skriva. Språkexempel och positiv respons
har stor betydelse för lärandet. Att tolka och producera olika slags texter
muntligt och med hjälp av olika kommunikationsmedel är en del av den
multilitteracitet och den mångsidiga kompetens i informations- och
kommunikationsteknik som småningom utvecklas. Barnens språkliga och kulturella
mångfald ska uppmärksammas och respekteras och dess kontinuitet stödjas i
förskoleundervisningen. Att ge akt på olika språk stödjer språkmedvetenheten och
utvecklingen av mångsidig kompetens med avseende på kulturella färdigheter och
kommunikationsförmåga.
Allmänna mål för undervisningen inom denna helhet
|
Målet i
förskoleundervisningen är att främja barnens språkliga utveckling och
kommunikations- färdigheter samt stärka deras intresse för språk och kultur.
Utvecklingen av barnens språkliga medvetenhet främjas av språklekar och
-ramsor och genom att barnen får bekanta sig med talat och skrivet språk på
ett mångsidigt sätt. Barnens begynnande läs- och skrivfärdighet ska stödjas
med hjälp av lekar och aktiverande övningar. Undervisningen och lärmiljöerna
ska planeras så att de ger barnen goda möjligheter att iaktta, utforska och
experimentera med talat och skrivet språk och att bredda sitt ordförråd. Utöver
undervisningsspråket ska man i förskoleundervisningen också uppmärksamma
andra språk. Det är viktigt att barn som har ett annat modersmål än
undervisningsspråket får mycket stöd så att deras kunskaper i
undervisningsspråket utvecklas och att de samtidigt upplever att de språk de
talar hemma är viktiga och värdefulla.
|
Detaljerade mål
|
Utvecklingen av
barnens kunskaper i svenska/finska/samiska/teckenspråk
ska stödjas på olika sätt i förskoleundervisningen.
Undervisningen ska ge
barnen möjligheter att öva sig att lyssna och tala i olika situationer. De
ska uppmuntras att berätta och diskutera, att leva sig in i, förstå och
minnas det de hör. Tillsammans med läraren funderarar barnen över ords
betydelse och leker med ord. Gemensamma diskussioner utvecklar barnens
förmåga att fråga, dra slutsatser och bedöma det de hör. Barnen ska
inspireras att skapa berättelser och ges möjlighet att öva sig genom till
exempel drama, egna berättelser och sagor, även digitala.
Barnen ska få lyssna till olika texter och diskutera dem
tillsammans. Det hjälper dem att förstå betydelsen av att läsa. Lärarens
exempel och olika övningar ger barnen erfarenheter av hur tal kan omvandlas
till skrivet språk och skrivet språk till tal. Man undersöker tillsammans
skrivet och talat språk. Barnen ska göras uppmärksamma på att talet kan
indelas i mindre enheter, såsom ord, stavelser och ljud.
Utvecklingen av barnens begynnande läsfärdighet ska stödjas genom
att de ges möjligheter att skriva på ett lekfullt sätt och att producera egna
texter med hjälp av digitala verkstyg. Barnen ska inspireras att tillsammans
och på egen hand känna igen och producera bokstäver, ord och texter på olika
sätt utgående från sin förmåga och sitt intresse i för dem relevanta
sammanhang.
Barnlitteratur ska användas på ett mångsidigt sätt i
undervisningen. Barnen ska uppmuntras att undersöka och läsa olika slags
texter enligt sin förmåga och att berätta eller på olika sätt uttrycka vad de
hört eller läst.
Utvecklingen av
barnens finmotorik och barnens förmåga att gestalta rum och riktningar ska
stödjas med hjälp av olika lekar och övningar. Barnen ska lära sig ett
ändamålsenligt penngrepp och att använda tangentbord och andra digitala
verktyg för sitt skrivande.
|
I
förskoleundervisningen ska man tillsammans iaktta olika språk för att stödja barnens språkliga färdigheter. I
synnerhet granskas de språk som talas i barngruppen och i närmiljön. På det viset
stöds barnens språkmedvetenhet och utvecklingen av de egna språkliga och
kulturella identiteterna. Samtidigt väcker man barnens intresse för både
rikedomen och det intressanta med olika språk och kulturer i omvärlden. I
undervisningen kan till exempel sånger, lekar och tecken på olika språk
användas.
|
Jag
och vår gemenskap
När barnen växer blir deras revir större. Utöver det egna hemmets
traditioner, regler, värderingar och synsätt möter barnen också andra sätt att
tänka och handla. Förskoleundervisningens uppdrag är att stärka barnens förmåga
att förstå och komma till rätta i ett pluralistiskt samhälle. Ämnet behandlas ur ett historiskt och samhälleligt
perspektiv samt ur ett etiskt och livsåskådningsmässigt perspektiv. Genom att fundera över närmiljöns historia och aktuella frågor riktas
barnens intresse mot samhällsfrågor. Att reflektera över etiska val i vardagen,
utveckla sina emotionella färdigheter och att träna konstruktivt beteende
stärker barnens sociala färdigheter. Att bekanta sig med seder och bruk,
religioner och andra åskådningar i närmiljön i kombination med andra
övergripande mål stödjer utvecklingen av barnens kulturella och sociala
färdigheter samt mångsidig kompetens med avseende på tänkande och lärande.
Förskolan ska samarbeta med vårdnadshavarna och vara lyhörd för varje familjs
bakgrund, synsätt och värderingar.
Allmänna mål för undervisningen inom denna helhet
|
Målet är att stärka
barnens intresse för samhällelig verksamhet, i synnerhet i närmiljön, och att
stärka barnens delaktighet i sin verksamhetsmiljö. Barnen ska göras
uppmärksamma på nuet och ges möjligheter att leva sig in i händelser och
situationer i det förflutna. Undervisningen ska stödja barnens förmåga till
etiskt bemötande och tänkande samt utvecklingen av emotionella färdigheter.
Under lärarens ledning ska barnen bekanta sig såväl med sin egen som med
andra åskådningar och religioner som finns representerade i den egna
barngruppen eller i närmiljön, och med seder och bruk som kännetecknar dem.
Barnen ska uppmuntras att fråga och ges utrymme att fundera och undra.
Lämpliga arbetssätt är diskussioner och metoder som ger barnen möjlighet att
leva sig in i olika situationer.
|
Detaljerade mål
|
Tillsammans med
barnen bekantar man sig med en person eller ett objekt i närmiljön ur ett historiskt perspektiv. Ämnet
behandlas på ett åskådligt sätt genom att använda flera sinnen och olika
uttrycksformer. Också andra historiska händelser, personer, kulturer och
kulturarv som intresserar barnen kan tas upp i undervisningen. Som
informationskällor kan man använda personer, föremål och platser i den
närmaste omgivningen samt vårdnadshavarnas sakkunskap om sitt eget kulturarv.
Också olika festtraditioner, berättelser, traditionella lekar och sånger kan
användas i undervisningen.
|
Barnens intresse för samhällsfrågor ska väckas med hjälp
av diskussioner om aktuella frågor i närmiljön och samhället som intresserar
barnen. Tillsammans med barnen bekantar man sig med medier och prövar att
producera media på ett lekfullt sätt. Tillsammans med barnen diskuterar man
och ifrågasätter sanningenligheten i medieutbudet. I undervisningen bekantar
man sig med barnens rättigheter utgående från FN:s konvention om barnets
rättigheter. Regler för förskolegruppen skapas och utvecklas tillsammans med
barnen. Samtidigt lär man barnen att förstå att reglerna i samhället är avtal
mellan människor. Närmiljön utnyttjas så att barnen har möjlighet att på
riktigt delta och påverka.
|
Förskoleundervisningen
ska innehålla gemensam etisk fostran.
Den ska kopplas till barnens vardag och verkliga situationer som är
förknippade med känslor och etiska val. Barnen ska få hjälp med att lära sig
identifiera sina känslor, handla vänligt och ansvarsfullt och att lösa konfliktsituationer
som uppstår mellan barnen på ett konstruktivt sätt. Tillsammans med barnen
funderar man över vänskap och respekt för andra, glädje och rädsla,
könsrelaterade antaganden och hur man skiljer mellan rätt och fel. Naturliga
arbetssätt för etisk fostran är förutom gemensamma diskussioner till exempel
rollekar, sagor och medieberättelser. Undervisningsmaterial och -program som
utarbetats för att främja barns sociala och emotionella färdigheter utnyttjas
i undervisningen.
|
Inom åskådningsfostran bekantar man sig
tillsammans med de religioner och åskådningar som förekommer i barngruppen.
Åskådningar som inte har någon religiös anknytning granskas vid sidan av
övriga åskådningar. Åskådningsfostran kopplas ihop med vardagliga företeelser,
fester och aktuella händelser som har religiös eller konfessionell innebörd.
Målet är att hjälpa barnen att förstå och respektera både sina egna och andra
barns och familjers olika konfessionella traditioner och sedvänjor samt
uppfattningar som hänger ihop med dem. Barnen ska uppmuntras att fundera över
olika livsfrågor i samverkan med andra. Samtidigt stärks deras förmåga att
förstå ord och begrepp som anknyter till religioner och åskådningar. I
undervisningen kan man dra nytta av exempelvis besök av gäster och evenemang
i närmiljön.
|
Jag utforskar min omgivning
Barnens omvärld – den
närbelägna naturen och den byggda miljön samt de övriga lärmiljöerna i
förskolan – erbjuder gott om material för barnens lärande. När det gäller
träning av barnens matematiska
färdigheter och teknologi- och
miljöfostran är det är särskilt viktigt att undervisningen knyts till
barnens erfarenhetsvärld och omvärld. Att strukturera och beskriva sina
iakttagelser, upplevelser och kunskaper som gäller omvärlden hjälper barnen att
utvecklas som tänkande och lärande individer. Utveckling av förmågan att
benämna saker och att förstå och använda olika begrepp främjar barnens
multilitteracitet. Förskoleundervisningens uppdrag är att stödja utvecklingen
av barnens matematiska tänkande och intresse för matematik. Den ska också
stärka barnens naturkännedom och förhållande till naturen och göra dem bekanta
med vardagsteknik. I förskolan bekantar sig barnen med undersökande lärande
genom att iaktta och utforska omgivningen och genom att experimentera och dra
slutsatser.
Allmänna mål för undervisningen inom denna helhet
|
Förskoleundervisningen
ska stärka grunden för barnens matematiska tänkande och för matematiskt
lärande. Barnen ska uppmuntras att upptäcka matematiken i vardagen och
omgivningen. Undervisningen ska ge möjligheter att utveckla förståelse för
begreppen tal, förändring och tid samt nivå och rymd och att utveckla
mätkunskaper. Målet för undervisningen är att erbjuda barn som befinner sig i
olika stadier av det matematiska tänkandet glädje över insikt och lärande.
Undervisningen ska
omfatta iakttagelser i naturen. Utvecklingen av barnens känsla för miljön och
deras förhållande till naturen stöds genom att barnen får röra sig i naturen
och utforska den. Barnen ska också uppmuntras att iaktta hurudan teknik som
finns i omgivningen och att testa egna lösningar.
Man bekantar sig med
undersökande arbetssätt i undervisningen. Barnen ska uppmuntras att ställa
frågor och att gemensamt söka svar på dem. Barnen ska lära sig att jämföra,
klassificera och sortera information utgående från observationer eller
mätningar. De ska uppmuntras att dra slutsatser och hitta lösningar på
vardagliga problem och att testa olika lösningar. I undervisningen ska barnen
öva sig att dokumentera med olika verktyg och att presentera resultat på olika
sätt.
|
Detaljerade mål
|
Barnen sporras att
utveckla sina matematiska färdigheter med
hjälp av aktiverande övningar, genom lek och med hjälp av olika sinnen i
olika lärmiljöer. I undervisningen bekantar man sig tillsammans med
matematiken och dess delområden på ett åskådligt sätt.
Barnen ska uppmuntras
att fundera över och beskriva sina matematiska observationer i olika
vardagliga situationer med hjälp av att läraren beskriver och sätter ord på
företeelserna. Barnen ska få öva sig att presentera sina observationer med
hjälp av bilder och olika redskap. Undervisningen planeras så att barnen har
gott om möjligheter att klassificera, jämföra och rangordna saker och ting
och att hitta och skapa lagbundenheter. Undervisningen ska även omfatta lekar
och uppgifter som utvecklar minnet. Barnen ska också uppmuntras att dra
slutsatser och söka lösningar på problemlösningsuppgifter som anknyter till
omvärlden.
Utvecklingen av
barnens taluppfattning ska mångsidigt stödjas genom lek och övningar. Barnen
ska uppmuntras att observera antal i omgivningen och att enligt sin förmåga
kombinera dem med motsvarande räkneord och siffersymboler. Antalen jämförs
och förändringen av antal undersöks med hjälp av praktiska exempel.
Undervisningen ska i synnerhet fästa vikt vid utvecklingen av barnens förmåga
att se och räkna upp talföljder.
Barnens förmåga att
uppfatta nivå och läge ska stödjas genom olika övningar. Barnen ska till
exempel med hjälp av rörelselekar uppmuntras att undersöka och testa två- och
tredimensionalitet och lära sig plats- och jämförelsebegrepp, såsom framför,
uppe och varannan. För att stärka barnens geometriska tänkande ges barnen
möjligheter att bygga, pyssla och modellera. Under lärarens ledning får
barnen bekanta sig med former i omgivningen och öva sig att benämna dem.
I
förskoleundervisningen ska barnen pröva på att mäta både med kroppen och med
olika redskap. I undervisningen tränas tidsbegrepp såsom ibland, i går och i
morse. Man funderar tillsammans på tidsföljder till exempel genom att
observera dygnstider.
I undervisningen ska
bland annat lekar, spel och berättelser samt informations- och
kommunikationsteknik utnyttjas.
|
Miljöfostran i förskoleundervisningen ska ge barnen
naturupplevelser och möjlighet att utforska och bekanta sig med växter, djur
och naturfenomen. Omgivningen iakttas med olika sinnen och med hjälp av audiovisuella
hjälpmedel. Undervisningen kan också innehålla mindre experiment. Man
diskuterar observationerna och övar sig att klassificera information från
sina observationer. Samtidigt övar barnen sig att använda begrepp som
anknyter till naturen, att dra slutsatser och funderar över orsakssammanhang.
Barnens kunskap om naturen utnyttjas i undervisningen. Man övar tillsammans
att skaffa information om sådant som intresserar barnen. Man bekantar sig med
naturskydd i undervisningen för att lägga grund för en hållbar livsstil.
Barnen ska lära sig att värna om sin miljö och trivseln i miljön.
|
Man ger tillsammans med
barnen akt på tekniska lösningar i
vardagen, deras egenskaper och hur de fungerar. I undervisningen framhålls
att teknik är resultatet av människans kreativitet. Barnen får bekanta sig
med teknik genom att hitta på, pyssla och själva bygga olika konstruktioner
och lösningar med olika material. Barnen ska uppmuntras att beskriva sina
lösningar. Utöver redskapen i lärmiljöerna kan man till exempel använda
barnens egna leksaker i undervisningen och fundera över hur de fungerar.
|
Jag
växer och utvecklas
Förmåga att ta hand om
sig själv och hantera vardagen ingår i den mångsidiga kompetens som är målet
för förskoleundervisningen. Barnen behöver erfarenheter, information och
reflektion för att småningom utveckla uppskattning för och färdigheter inom
detta område. I förskoleundervisningen närmar man sig denna uppgift ur motions-, kost-, konsument-, hälso- och
säkerhetsperspektiv. Förskoleundervisningens uppdrag är att lägga grunden
för en livsstil som värnar om hälsa, välbefinnande och motion samt att utveckla
barnens hälso- och säkerhetskompetens. Vidare ska förskoleundervisningen främja
kost-, konsumtions och hygienvanor som hör samman med en hållbar livsstil.
Allmänna mål för undervisningen inom denna helhet
|
Barnen ska få
mångsidiga erfarenheter av motion och börja förstå sambandet mellan motion,
välbefinnande och hälsa. Undervisningen ska ge barnen möjligheter att
utveckla sina motoriska och sociala färdigheter. Särskild vikt ska fästas vid
att utveckla de perceptionsmotoriska färdigheterna som är viktiga med tanke
på barnens allmänna inlärningsförutsättningar. Tillsammans med barnen
bekantar man sig med hälsosam kost och funderar över dess betydelse. Barnen
får lära sig måttlig konsumtion. Undervisningen ska ta upp hälsorelaterade
faktorer och stödja barnens förmåga att sköta sin hälsa. Barnen ska få
information om hur man rör sig tryggt i närmiljön och i lärmiljöerna i
förskolan.
|
Detaljerade mål
|
Målet i
förskoleundervisningen är att inspirera barnen att röra på sig på många olika sätt och känna glädje över att röra på
sig. Med hjälp av motion och lekar utvecklas barnens förmåga att fungera
tillsammans med andra. Samtidigt stärks deras kroppskontroll och förmågan att
uppfatta sin kropp och dess olika delar i förhållande till det omgivande
rummet, den använda tiden och kraften. Utöver handledd motion ska barnen
också varje dag ges möjligheter att frivilligt röra på sig både inomhus och
utomhus. I samarbete med vårdnadshavarna ska barnen sporras att motionera
också på fritiden i olika lokaler och i olika förhållanden utomhus.
Grundläggande
motoriska färdigheter som behövs i vardagen tränas mångsidigt och regelbundet
i olika miljöer i förskoleundervisningen. Sådana färdigheter är balans- och
rörelseförmåga och förmåga att hantera redskap. Barnen får träna balans med
hjälp av lekar där de övar att bromsa och finta eller genom att leka på en
teknikbana. Rörelseförmågan främjas genom övningar där barnen ska rulla,
klättra, springa och hoppa. Förmågan att hantera redskap tränas genom att
barnen får knuffa och dra och använda olika redskap och bollar på olika sätt.
Barnen ska dessutom inspireras att träna sin finmotorik med hjälp av till
exempel spel och lekar som utvecklar fingerfärdighet och precision. Målet är att undervisningen
ger alla barn möjligheter att delta och att lyckas och att den stödjer
barnens välbefinnande och funktionsförmåga.
|
I
förskoleundervisningen ska måltidssituationen utnyttjas som en hälsofrämjande
lärmiljö som utvecklar barnens kunskaper
om mat. Måltidssituationerna görs så trivsamma som möjligt och barnen får
lära sig ett gott bordsskick. Utöver den finländska matkulturen och de
finländska sederna, bekantar man sig även med någon annan matkultur genom att
utnyttja hemmens sakkunskap.
Man ska tillsammans
med barnen undersöka reklam som riktas till barnen och fundera över
betydelsen av måttlig konsumtion.
Till exempel tolkningar av konsumtion och reklam som kommer till uttryck i
barnens lekar och teckningar kan fungera som grund för konsumentfostran i
förskolan.
|
Barnen får lära sig
förstå betydelsen av att röra på sig, att vila och att ha goda
människorelationer för välbefinnandet
och hälsan. Tillsammans med barnen funderar man över hälsa och sjukdomar
och orsakerna till dem samt över människans möjligheter att påverka sin
fysiska hälsa och sitt psykiska välbefinnande. Man diskuterar goda
människorelationer och vilken betydelse de har för det psykiska
välbefinnandet. Barnen övar i vardagliga situationer att umgås med kompisar,
ta hänsyn till andra, identifiera och behärska känslor. Tillsammans med
barnen diskuterar man sömn och motion och funderar över hur de inverkar på
att man varje dag är pigg och mår bra. I undervisningen ska man söka
information om hygien och som en del av vardagen i förskolan övas
grundläggande färdigheter i anslutning till hygien.
|
Barnen ska i
förskolan få information om sin rätt till ett tryggt liv, respektfullt bemötande och integritet. Man ger
tillsammans akt på och funderar över de vanligaste fysiska och psykiska
risksituationerna i vardagen och i lärmiljöerna i förskolan. Målet är att
stödja barnens känsla av trygghet och säkerhet, lära dem att be om och söka
hjälp vid behov och att handla tryggt i de vanligaste vardagliga
situationerna. Barnen ska uppmuntras att be om hjälp av en vuxen i
problemsituationer i förskolan och om de upplever mobbning samt att berätta
om sina bekymmer. I undervisningen tränas reglerna för hur man rör sig i
trafiken och vistas tryggt i informations- och kommunikationstekniska miljöer
på ett för åldern lämpligt sätt.
|
4.4 Specifika frågor angående språk och kultur
All förskoleundervisning ska följa samma
allmänna mål för fostran och lärande som fastställs i grunderna för
förskoleundervisningens läroplan. Barnens varierande språkliga och kulturella
bakgrund och färdigheter ska beaktas i förskoleundervisningen.
Förskoleundervisningens mål är att stödja utvecklingen av varje barns språkliga
och kulturella identiteter och lära barnen att respektera olika språk och
kulturer. Ett särskilt mål är att stödja språkfärdigheterna hos två- och
flerspråkiga barn.
Enligt lagen om
grundläggande utbildningen är undervisningsspråket i förskoleundervisningen
svenska eller finska. Undervisningsspråket kan också vara samiska, romani eller
teckenspråk. Undervisningsspråket kan också vara något annat språk, om det inte
äventyrar möjligheterna att uppnå målen i läroplansgrunderna. I en särskild
grupp kan förskoleundervisningen huvudsakligen eller helt ges på ett annat
språk. Informationen till vårdnadshavarna och olika centrala dokument ska
finnas tillgängliga på undervisningsspråket enligt vad som fastställs i lagen
om grundläggande utbildning.
Annan
språklig och kulturell bakgrund i förskoleundervisningen
Förskoleundervisningen för samiska barn har som särskilt mål att
stärka barnens samiska identitet och kunskap om sin kultur och ge barnen
möjlighet att tillägna sig samiska traditioner. Man kan i undervisningen dra
nytta av närmiljön och samarbeta med vårdnadshavarna och det samiska samfundet.
Förskoleundervisningen kan ordnas på samiska eller som tvåspråkig
språkbadsundervisning.
När förskoleundervisningen ges på något av de
tre samiska språken, är dess särskilda mål att stärka förmågan att förstå och
använda samiska. Målet är att öka barnens förmåga att komma till rätta i samisk
miljö, att lära sig samiska och att lära sig på samiska.
Det särskilda målet för förskoleundervisningen
för romska barn är att stärka
barnens identitetsutveckling och kännedom om sin historia och kultur. Utöver
det ska tvåspråkighet stödjas i samarbete med barnens familjer. Barnen ska i
mån av möjlighet ges undervisning i romani. I undervisningen i romani ska
barnen bekanta sig med det romska språket och den romska kulturen, deras
ordförråd utvidgas och de ska uppmuntras att använda språket i olika
kommunikationssituationer.
Förskoleundervisning för teckenspråkiga barn genomförs i första
hand i en skild grupp för teckenspråkiga eller i en blandad grupp, som består
av teckenspråkiga barn och barn som använder talat språk. Målet för
förskoleundervisningen för teckenspråkiga är att stödja och stärka barnens
språkliga och kulturella identitet genom att ge dem möjlighet att tillägna sig
teckenspråk. Målet är också att stärka kunskaperna i det svenska eller finska
teckenspråket och teckenförrådet samt att sporra barnen att använda teckenspråk
och öka deras förmåga att komma till rätta i olika språkmiljöer.
I förskoleundervisningen ska barn med annat modersmål och flerspråkiga barn få stöd för sin
språkutveckling och för utvecklingen av sin identitet och självkänsla.
Utvecklingen av barnens kunskaper i svenska/finska ska främjas inom de olika
delområdena av språkkunskap utgående från barnens behov och förutsättningar,
både genom ledd verksamhet och i förskolans vardag. Separat undervisning i
svenska/finska som andraspråk och undervisning i barnens eget/egna modersmål
erbjuds i mån av möjlighet. Barn med invandrarbakgrund kan delta antingen i
förskoleundervisning eller i undervisning som förbereder för den grundläggande
utbildningen eller i bådadera.
Förskoleundervisning på två språk
Målet för
förskoleundervisning på två språk är att utnyttja barnens sensitiva period för
tidig språkinlärning genom att erbjuda en mångsidigare språkfostran än i normal
förskoleundervisning. Undervisningen ska erbjuda inspirerande
språkinlärningssituationer som lägger grund för livslångt språklärande. Målet
är att verksamheten i en flerspråkig miljö utvecklar barnens språkmedvetenhet.
Barnens två- eller flerspråkiga språkidentitet ska stödjas och de ska ges
möjlighet att använda och lära sig språken på ett aktiverande och lekfullt
sätt. I förskoleundervisning som ordnas på ovannämnda sätt möts också olika
kulturer som medvetet tas upp och diskuteras på ett naturligt sätt.
I mindre omfattande
förskoleundervisning på två språk är målet att väcka barnens intresse och skapa
en positiv attityd till språket. I omfattande förskoleundervisning på två språk
är strävan att ge barnen färdigheter att komma till rätta i en tvåspråkig miljö
och att förutom på undervisningsspråket också lära sig på ett annat språk.
Undervisning på två
språk kan genomföras på många sätt. Gemensamt för alla sätt är att språken inte
endast är föremål för undervisning och lärande, utan att de används i
undervisningen av lärområdena och i förskolans vardag.
Omfattande
förskoleundervisning på två språk
Tidigt fullständigt
språkbad i de inhemska språken i förskoleundervisningen
Språkbad på svenska
kan ordnas i finskspråkig förskoleundervisning och språkbad på finska kan
ordnas i svenskspråkig förskoleundervisning. Utöver det kan språkbad på samiska
ordnas i såväl finsk- som svenskspråkig förskoleundervisning. Tidigt
fullständigt språkbad i de inhemska språken är ett program som börjar i
förskoleundervisningen och fortsätter till den grundläggande utbildningens
slut. Undervisningsspråket i förskolan och i skolan och det andra inhemska språket
eller samiska ska bilda en helhet. Förskoleundervisningen ska huvudsakligen ske
på språkbadsspråket. Utvecklingen av barnens modersmål ska stödjas i samarbete
med hemmen och vårdnadshavarna. Språkbadsläraren ska konsekvent använda enbart
språkbadsspråket. Barnen ska sporras att använda språkbadsspråket mångsidigt,
men de ska ha möjlighet att bli förstådda också på sitt modersmål. Barnen ska
uppmuntras att bekanta sig med både undervisningsspråkets kultur och kulturen i
det andra inhemska språket eller samisk kultur. Målet med språkbad i de
inhemska språken är att ge barnen färdigheter att fortsätta studera på både
undervisningsspråket och det andra inhemska språket eller samiska. Genom
samarbete mellan förskolan och den framtida språkbadsskolan säkerställs att
skolan har tillräcklig information om i vilket stadium av språkutvecklingen de
barn som börjar skolan befinner sig i.
Annan omfattande
förskoleundervisning på två språk
I annan omfattande
förskoleundervisning på två språk genomförs en del (minst 25 %) av verksamheten
på något annat språk än de undervisningsspråk som fastställs i lagen om
grundläggande utbildning. Språket i fråga kan vara modersmål för en del av
barnen. Verksamheten ska planeras så att olika språkgrupper får behövligt stöd
för sitt lärande. Det kan också finnas barn i gruppen, vars modersmål är något
annat än de språk som används i undervisningen. Sådana barn hänvisas i
allmänhet till förberedande undervisning, om sådan finns.
I förskoleundervisning
på två språk ska verksamheten planeras så att undervisningen bildar en helhet,
där bägge språken är närvarande och utvecklas gradvis som en följd av lärarens
språkbruk och barnens aktiviteter. Om möjligt använder var och en lärare endast
ett av de båda språken aktivt. Barnen ska sporras att använda språken
mångsidigt. Barnen får också bekanta sig med de kulturer som anknyter till
undervisningsspråken. Målet är att de får färdigheter att fortsätta studera på
båda språken. Det här ställer krav på lärmiljöerna och förutsätter samarbete
mellan förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen då barnen
övergår till den grundläggande utbildningen.
Mindre omfattande
förskoleundervisning på två språk
Språkberikad
förskoleundervisning
Med språkberikad
förskoleundervisning avses här förskoleundervisning, där mindre än 25 % av
verksamheten regelbundet och systematiskt ordnas på ett annat språk än de
undervisningsspråk som fastställs i lagen om grundläggande utbildning.
Språkberikad förskoleundervisning ger naturliga möjligheter att lyfta fram
flerspråkighet och kulturell mångfald i förskolans vardag och
verksamhetskultur. Målet är att barnen är både språkinlärare och
språkanvändare. Målet kan vara att övergå till språkberikad, eller annan
grundläggande utbildning på två språk.
4.5
Frågor som avgörs på lokal nivå
Mångsidiga arbetssätt
I
den lokala läroplanen ska fastställas och beskrivas
·
de lokala principerna för val
och användning av arbetssätt
·
hur personalens självvärdering
samt respons från vårdnadshavarna och barnen används för att utveckla
arbetssätten.
Utvärdering som stöd för undervisningen och lärandet
I den lokala läroplanen
preciseras de utvärderingsprinciper och -förfaranden som beskrivs i grunderna
för förskoleundervisningens läroplan. I den lokala läroplanen ska ytterligare
fastställas och beskrivas
·
överföringen av
utvärderingsinformation då barnet övergår till grundläggande utbildning eller
byter förskola
·
hur information som grundar sig
på personalens självvärdering och barnens och vårdnadshavarnas respons används
för att upprätthålla och utveckla kvaliteten på förskoleundervisningen
·
hurdant intyg över deltagande i
förskoleundervisning som används.
Gemensamma mål för undervisningen och lärområden
De gemensamma målen för
förskoleundervisningen ska bifogas till den lokala läroplanen för att
säkerställa nationell enhetlighet. Därtill ska man i läroplanen beskriva hur
barnens intressen beaktas i lärområdena. I den lokala läroplanen kan man
precisera beskrivningen av de gemensamma målen.
Specifika frågor angående språk och kultur
Den lokala läroplanen
ska ta hänsyn till att det i förskoleundervisningen kan finnas barn med annan
språklig eller kulturell bakgrund. Läroplanen ska fastställa och beskriva
undervisningen för olika språk- och kulturgrupper samt för undervisning på två
språk och undervisning på främmande språk till den del det behövs för den
lokala förskoleundervisningen.
Anordnaren av
förskoleundervisning ska ge anvisningar om hur de eventuella enhetsspecifika
läroplanerna för förskoleundervisningen ska preciseras, för att de nationella
och lokala målen ska kunna nås.
Mångsidiga arbetssätt
Mångsidiga arbetssätt i olika gruppsituationer
tillsammans med en vuxen ledare hjälper barnen att bli medvetna om sitt eget
inlärningssätt samt iaktta sitt eget lärande. Det är viktigt att barnet får en
positiv bild av sig själv som lärande individ. Mångsidigheten gör inlärningen
rolig, och motiverar barnet till nya både styrda och självvalda
läroupplevelser. Arbetsmetoderna bygger på lekfull åldersenlig verksamhet.
En god inlärningsmiljö innefattar bl.a. differentiering
och olika arbetssätt som smågruppsverksamhet, grupparbeten och pararbeten. En
god inlärningsmiljö innebär bland annat att redskapen är lätt tillgängliga,
ändamålsenliga och inbjudande. Audiovisuella hjälpmedel och IKT används i
undervisningen samt för att dokumentera verksamheten och barnens framsteg
tillsammans med barnen på olika sätt. Den vuxne visar med sin egen inställning
modell för olika inlärningsmetoder.
Verksamheten utvecklas ur den mångsidiga kompetensens
synvinkel. Responsen från vårdnadshavarna och barnen insamlas t.ex. via samtal,
på föräldramöten, genom intervjuer och enkäter.
Figur 2: En god inlärningsmiljö
Övergången
hemifrån eller från tidigare småbarnsfostran till förskola och från förskola
till skola är viktiga livsskeden för barn. En lyckad övergång främjar barnens välbefinnande och
känsla av trygghet samt deras förutsättningar för växande och lärande.
Praxis vid övergångsfaserna bör vara välplanerad.
Det är viktigt att de lokala planerna för
småbarnsfostran och grundläggande utbildning anger enhetliga riktlinjer för
praxis vid övergångsfaserna. Förfarandena utvärderas och utvecklas i samarbete med
personalen. Responsen från vårdnadshavare beaktas i
utvecklingsarbetet.
Utbildningsanordnaren
skapar sådan praxis för samarbete och informationsöverföring att barnens
övergång hemifrån eller från tidigare småbarnsfostran till förskola och sedan
vidare till grundläggande utbildning sker så flexibelt som möjligt och stöder
deras växande och lärande. Målet är att all den information som är viktig med tanke
på ordnandet av undervisningen, stödet för lärande samt elevvården överförs när
barnet går över från en enhet till en annan eller från ett utbildningsstadium
till ett annat. Vid övergångsfaserna till förskola eller
grundläggande utbildning och särskilt då man beslutar om ett avvikande tidpunkt
för skolstart, utnyttjar man tidigare och framtida lärares sakkunskap om hur
barns växande och lärande framskrider och kan stödjas.
Då
barnet börjar i förskola och sedan i grundskola, diskuterar personalen med
barnet och vårdnadshavaren om målen för den begynnande undervisningen och dess
uppgift samt om verksamhetskutymen inom undervisningen. Målet är att barnen och vårdnadshavarna ska bekanta sig
med lärmiljöerna, verksamheten och personalen inom förskole- och
nybörjarundervisningen redan innan undervisningen börjar. Informationsöverföringen från småbarnsfostran till den
grundläggande utbildningen behandlas i avsnitt 3.3.
Föräldrarnas delaktighet vid utvecklandet av
förskoleundervisningen upplevs som viktig. Fostrarna uppmuntrar vårdnadshavarna att aktivt ge
respons på gruppens verksamhet (dagliga möten, responslåda).
Olika samtal som regelbundet förs med vårdnadshavarna
inom förskoleundervisningen utgör också tillfällen då man kan få och ge
kommentarer. Småbarnsfostran ordnar dessutom möjlighet
för vårdnadshavarna att ge respons på en bredare basis genom regelbundna
enkäter (huvudstadsregionens kundenkät).
Förskolepersonalen
utvärderar sin verksamhet genom att jämföra den med responsen från barnen och
vårdnadshavarna samt studera hur gruppen uppnått de mål den satt upp
(reflexion). Den här typen av utvärdering sker dagligen,
och utifrån den information den ger ändrar pedagogerna verksamheten vid behov. Fostrarna
deltar också i enheternas utvärderingar och individuella utvecklingssamtal.
På basis av dessa utarbetar fostrarna sina
egna utvecklingsplaner och bygger på sin kompetens genom fortbildning.
Modellen för intyg över deltagande
bifogas.
Gemensamma mål för undervisningen samt lärområden
Mina många uttrycksformer
Inom förskoleundervisningen är olika konst- och
kulturupplevelser en väsentlig del av barnets utveckling vad gäller kunskaper,
färdigheter och känsloliv. Det är viktigt att uppmuntra barnet att upptäcka
flera olika sätt att uttrycka sig på. Förskollärarens uppgift är att stödja
varje barn i att arbeta långsiktigt och motiverat så att barnens
koncentrationsförmåga, kreativa tänkande och inlärningsförmåga utvecklas.
De kreativa uttrycksformerna i förskolan stöder varje
barns unika personlighet. Inom förskoleundervisningen betraktar vi den
kreativitet som kommer från barnen själva som viktig, vilket innebär att
barnens idéer och intressen är viktiga utgångspunkter för konstnärliga
upplevelser och uttryck. Inom de kreativa uttrycksformerna betonar vi
upplevelser, individualitet och upplevelsen som helhet, där barnet har
möjlighet att använda alla sinnen. Det är väsentligt att stödja lekfullhet och
uppkomsten av djupa känsloupplevelser så att barnets jaguppfattning,
självkänsla och fantasi berikas. Ett enskilt barns förundran över
vardagsfenomen kan utvecklas till ett föremål för kreativa uttryck för hela
gruppen. Inom förskoleundervisningen behövs en trygg miljö för kreativa
uttryck, där barnet har möjlighet att experimentera och upptäcka både ensamt
och i grupp. Den pedagogiska personalen ansvarar för att visa barnen ett
mångsidigt urval kreativa metoder och för att skapa möjligheter inom ramen för
den dagliga verksamheten.
Ett gemensamt konstprojekt inom förskolegruppen
uppmuntrar till ömsesidighet och till att utforska den omgivande världen
tillsammans. När barnen upplever omvärlden och förundrar sig över den
tillsammans byggs gruppkänslan upp, och samtidigt erbjuds barnen flera sätt att
se på världen. Det är viktigt att uppfostra barnen att uppskatta både sina egna
och andra barns uttryck för kreativitet. Delad glädje är dubbel glädje. Sådant
som intresserar barnen kan behandlas i form av olika långa tema- och
projektarbeten, där man på ett naturligt sätt kan ta med olika lärområden inom
förskoleundervisningen och lekens värld. Detta fördjupar barnets
inlärningsprocess samtidigt som barnets olika kunskaps- och färdighetsområden
närmar sig varandra. Med rätt stöd kan förskoleundervisningens typiska tema-
och projektarbeten göra det möjligt att gradvis bygga upp en mångsidig
uttrycksförmåga. Den vuxnas roll är att stödja barnets kreativa uttryck och
skapa en inspirerande inlärningsmiljö.
Inom förskoleundervisningen uppskattar vi och värnar om
en mångsidig lärmiljö för kreativ uttrycksförmåga, där barnen får uppleva,
upptäcka och uttrycka sig själva på många olika sätt. Lärmiljöns uppgift är att
uppmuntra barnen till att kreativt utforska sin omgivning och uttrycka sig. Barnen
bör varje dag ha tillgång till olika material och redskap för att uttrycka sig
kreativt. Andra kulturtjänster nära och fjärran fungerar dessutom som viktiga
inkörsportar till kultur och till världen omkring oss. Fostrarna har ansvaret
för att bygga upp och upprätthålla en lärmiljö med kreativa aktiviteter,
erbjuda barnen nya upplevelser och ta fasta på barnens tankar och idéer. Dokumentering
utgör en central aspekt i den kreativa arbetsprocessen, och barnen ges
tillfälle att med olika metoder beskriva och dokumentera sin inlärningsprocess.
Samtidigt utvecklas och förstärks också förskolebarnets uppfattning om sig
själv som lärande individ. Inom förskoleundervisningen utnyttjas även olika
tekniska redskap för kreativt lärande. Barnen uppmuntras att använda olika
kommunikationsredskap och medier i sitt kreativa arbete.
Språk och
interaktion
Grankulla är en
tvåspråkig stad där våra båda inhemska språk starkt är med i barnens vardag.
Många av barnen i den svenskspråkiga förskoleundervisningen kommer från två-
eller flerspråkiga familjer. Därför är det viktigt att satsa på det svenska
språket.
Vi behöver
språket för att kunna tänka och kunna uttrycka oss själva. De dagliga
situationerna i förskolan erbjuder utmärkta möjligheter till att utveckla de
språkliga färdigheterna
Vårt centrala
mål är att berika barnets språk dvs. att väcka och öka barnets intresse för
talat och skrivet språk.
Förskoleundervisningen
ska med språkets hjälp utveckla barnets tänkande, sociala förmåga, känslor och
interaktiva färdigheter samt själva inlärningsprocessen. På så sätt stärks
barnets känsloliv, kreativitet och självkänsla. Som medlem i gruppen vänjer sig
barnet att lyssna på både barn och vuxna, delta i diskussioner och vänta på sin
egen tur.
Förskoleundervisningen
ska lägga en grund för läs- och skrivinlärningen. Förutsättningen för att barn ska
utveckla läs- och skrivfärdighet är mångsidiga talsituationer där får barnet
bl.a. möjligheter att fråga, får svar, svara, lyssna, dra slutsatser och
reflektera.
Barnen ska i
förskoleundervisningen få bekanta sig med olika informations- och
kommunikationsteknologiska verktyg, tjänster och spel. Barnens
kommunikationsfärdigheter, färdighet att lära sig och deras begynnande skriv-
och läsfärdighet ska stödjas med hjälp av informations- och
kommunikationsteknik.
Barnens
språkliga utgångspunkter beaktas i förskoleundervisningen och finska/svenska
som andraspråk stöds enligt huvudstadsregionens gemensamma verksamhetsmodell. I
stadens alla daghem får barnen bekanta sig med finska (finskspråkiga daghem
svenska) genom språkduschverksamhet.
Jag och vår
gemenskap
Den vuxne är ett
föredöme för barnen och skall ge plats åt olikheter och bygga upp en positiv
atmosfär av förståelse och respekt.
Enligt
Folkhälsan och Svaleryd (2002) visar forskningen att vuxna omedvetet bemöter
barn på olika sätt beroende på kön. Bl.a. kroppsspråket, sättet att prata
förändras hos vuxna, beroende på om de umgås med en pojke eller en flicka.
Detta bemötande styr barnen till begränsade roller som påverkar deras
möjligheter och utveckling. Vuxna ska bemöta barnen så att de får möjligheter
till flera sätt att vara flicka eller pojke eller inte behöva identifiera sig
med något av könen (Svaleryd, 2002). På så sätt utvidgar vi flickors och
pojkars könsroller. Jämställdhet handlar om lika värde och att varje individ
har rätt att utvecklas som den person som hon eller han är. Det handlar också om lika rättigheter,
skyldigheter och möjligheter oavsett kön.
I
förskoleundervisningen i Grankulla bekantar vi oss tillsammans med vår egen och
andra åskådningar och religioner som finns i den egna barngruppen eller i
närmiljön. Avgörande är att de vuxna går med i barnens reflektioner och
funderingar, utan att ge färdiga svar eller ta ställning. Atmosfären ska vara
öppen, positiv och ärlig för att barnen ska våga ställa frågor och reflektera
högt. När man funderar tillsammans, kommer olika synsätt fram och barnen lär
sig att lyssna på andra och respektera andras tankar, samtidigt som de lär sig
att det finns varierande synsätt. Vi betonar barnens delaktighet genom att
utnyttja närmiljön, så att barnet har möjlighet att på riktigt delta och
påverka. Samtidigt förverkligas barnens delaktighet.
En förutsättning
för att empatin ska utvecklas är att barnen själv med sina känslor och behov
respekteras – man kan respektera andra då man själv upplever att man blivit
förstådd, hörd och uppskattad. Arbetssätten kan variera, men innehåller ofta
diskussioner eller drama.
Vår näromgivning
är rik på historisk information. Man kan tillsammans bekanta sig med
författare, bildkonstnärer, arkitekter osv. Det handlar om att utforska sin
egen gemenskap och sin egen plats i den. Den känsla av gemenskap och
samhörighet som håller ihop generationer kallas också för kultur. Enligt
Granberg (2001) kan man säga att begreppet kultur omfattar hela samhället, allt
hör till vår kultur (mat, klädsel, traditioner, språk, litteratur, dans, musik,
film, konst osv.) Till barnkultur hör också barnens eget skapande, som t.ex.
lekar, rim, ramsor och sånger. I undervisningen används berättelser,
traditionella lekar, sånger och drama samt material som böcker om Grankulla. Man kan även besöka
betydelsefulla ställen som Stockmanns ruiner eller Glims.
Tillsammans med
barnen görs regler för förskolan. Samtidigt lär man barnen att regler är avtal
mellan människor också utanför förskolan. De vuxnas uppgift är att väcka
barnens intresse för samhällsfrågor som t.ex. evenemang i närmiljön, val.
FN:s konvention
om barnets rättigheter behandlas åldersenligt med barnen i förskolan. Exempel
på artiklar som kan användas som diskussionsunderlag:
Artikel 1:
Ett barn är en
människa under 18 år.
Artikel 2
Alla barn har
samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras.
Artikel 31
Barnet har rätt
till lek, vila och fritid.
Förskolebarnen
introduceras användningen av olika medier t.ex. tv, surfplattor och datorer.
Samtidigt diskuteras ansvarsfull användning av medier och målsättningen är att
väcka ett kritiskt tänkande t.ex. är allt sant som jag ser och läser.
Jag utforskar min omgivning
Det
viktigaste målet i ämnesområdet matematik är att ge barnen en positiv attityd
till matematik. Att upptäcka matematiska fenomen i vardagssituationer gör
matematiken till en naturlig och konkret del av varje barns liv. Under
förskoledagen klassificeras, jämförs och ordnas föremål, ämnen och fenomen i
vardagliga situationer och därmed tränas matematiska färdigheter. För att
utveckla tankeförmågan försöker man styra barnens uppmärksamhet på deras egen
tankeprocess genom att uppmuntra dem att berätta vad de tänker eller hur de
tänkte när de löste problemet. Barnen bekantar sig med olika matematiska
begrepp som gäller bl.a. antal, mängd, tid och rum via lek, spel och uppgifter.
Mångsidiga undervisningsmetoder och ‑material erbjuder alla barn möjligheter
att lyckas. I varje förskola har barnen tillgång till pekplatta som används i
pedagogiskt syfte både för att vänja barnen vid användning av verktyget och för
att tillgången på material är rikt varierande.
genom
lek, spel, olika övningar
bygga,
konstruera, olika material
använda
informations- och kommunikationsteknik
klassificera,
jämföra, rangordna, mäta
uppmuntras
att observera, beskriva och dra slutsatser
stöda
taluppfattning
begrepp
som omfattar nivå, plats, dimensionalitet
I
förskolan ger den omgivande miljön och barnens vardag ständigt impulser till
innehållet i verksamheten. Barnen iakttar olika fenomen som förekommer i
närmiljön, i gruppen strävar man att tillsammans med barnen fundera var och hur
man hittar svar på olika frågor.
Barnen
använder olika slag av klossar och annat tillgängligt byggmaterial, t. ex
förpackningar och naturmaterial, i sina lekar. Barnen uppmuntras att hitta
lösningar till de problem som uppstår och formulera sina tankar kring
problemlösningen.
observera
omgivningen och där tekniska lösningar
hitta
på, bygga konstruera
beskriva
sina lösningar
använda
barnens egna leksaker, hur fungerar de?
dokumentation
och presentation?
I
förskolan får barnen bekanta sig med sin närmiljö och uppleva naturen som en
inspirerande plats för lek och forskning. I verksamheten riktas uppmärksamheten
på det som väcker barnens intresse, den
kunskap barnen har tas till vara och barnen får stöd och hjälp att söka den
information som behövs.
I
Grankulla finns mycket orörd natur och varje daghem har möjlighet att göra
utflykter i naturen på nära håll. Naturutflykterna erbjuder inspiration till
uppfinningsrikedom och kreativitet, barnen uppmuntras att fundera på
orsakssammanhang och dra slutsatser. Barnet forskar, prövar, observerar och lär
sig njuta av naturen och av att röra sig i den samt får uppleva den lugnande
inverkan naturen har.
Då
barnet lär sig uppskatta naturen väcks ett behov av att ta vara på sin
omgivning och agera för att skydda den. I varje daghem fungerar en egen
ekostödperson. I förskoleundervisningen får barnen handledning i naturskyddande
hållbar konsumtion, återvinning och sortering samt energibesparing. Tanken är
att alla kan vara med och påverka.
upplevelser
experiment
orsakssammanhang
och slutsatser
barnets
intresse, kunskap i fokus
värna
om sin miljö, hållbar livsstil
Jag växer och utvecklas
En
aktiv och inspirerande pedagog väcker barnens nyfikenhet till nya saker, så
även till matens ursprung som nya smaker. Man gör bekantskap till sin egen och
andras matkulturer genom att få smaka. T.ex. årstidsväxlingar med skördetider
ger en bra möjlighet att reflektera matens ursprung.
Även
om barnen ska vara delaktiga i diskussionen om en sund livsstil, ska pedagogen
inspirera till lekar där barnen får uppleva med hela kroppen och alla sinnen.
Målet är att barnen känner glädjen och inte nyttan
I
Grankullas förskoleundervisning arbetar man enligt helhetsprincipen och ett
integrerande arbetssätt iakttas i all verksamhet. Exempelvis under måltiderna
beaktas ämnesområdena språk och interaktion, matematik, etik och livsåskådning
samt natur och miljö. Under måltiderna får alla barn möjlighet att delta genom
att både prata och lyssna. Matematiska färdigheter övas t.ex. vid hur många
köttbullar man tar. Etisk fostran är att lära barnen att värdesätta maten och
ta hänsyn till andra och att lära dem gott bordsskick. Miljö- och naturkunskap
beaktas t.ex. när man funderar över matens ursprung. Barnen vägleds att själva
ta sin mat, att ta en tillräcklig mängd både sallad och varm mat (fysisk
hälsa), också behandling och återvinning av matrester diskuteras.
Figur 3. Integrerad måltid i
förskoleundervisningen.
I
förskoleundervisningen i Grankulla uppmuntras barnen att röra sig och ha
roligt. Det är viktigt att de vuxna är engagerade och deltar själva i aktiviteterna.
Genom att omforma inlärningsmiljön och utnyttja naturen ges barnen tillräckliga
möjligheter till motion på under alla årstider såväl inomhus som utomhus. (Se
motionsrekommendationer för förskoleverksamheten). I förskoleundervisningen i
Grankulla ingår simskola som ordnas tillsammans med idrottsväsendet. Grupperna
använder bollhallen, skridskoplanen, skidspår och stadens andra
motionsanläggningar. Varje daghem har en motionsansvarig till vars uppgifter
det hör att ordna olika evenemang, öka möjligheterna till motion och skaffa
behövliga redskap.
Vårdnadshavarnas
roll framhävs när det gäller att skapa tillräckliga motionsmöjligheter för
barnen och familjerna sporras att motionera tillsammans. Betydelsen av
vardagsmotion betonas. Målet är att alla barn får uppleva glädjen av att röra
på sig. Föräldrarnas roll poängteras och familjerna uppmuntras till att
motionera tillsammans. Vi diskuterar med föräldrarna om att komma till
förskolan ur vardagsmotionens synvinkel. Som motpol till den aktiva vardagen
behöver barnet också vila och avslappning.
Tack
vare de korta sträckorna i Grankulla, har förskolebarnen goda möjligheter att
öva sig fotgängares trafikregler.
Andra
saker:
tredimensionell
modell av tallriksmodellen
regelbunden
handtvätt
ändamålsenlig
klädsel och utrustning
Lekregler
för trivsel görs tillsammans
pedagogen
berättar vad som förväntas av barnen, man övar konkret olika saker genom t.ex.
drama
Att
barnen får individuellt utvärdera sin förskoledag, har man orkat lyssna, har
man varit en god vän osv.(t.ex. en gång/vecka).
Förskoleundervisningen för barn med olika språklig och
kulturell bakgrund sköts i enlighet med grunderna för förskoleundervisningens
läroplan. Antalet mångkulturella barn har ökat i Grankulla, och därför krävs
att personalen fortlöpande skaffar sig kompletterande utbildning i
ämnesområdet. Staden har godkänt ett program för integrationsfrämjande, vilket
förpliktar alla sektorer att ta sitt ansvar för integreringen. Det är viktigt
att stadens förvaltning följer läget; detta för att resurser för beaktande av
mångkulturen ska kunna ökas flexibelt.
Förskoleundervisningen utgår från barnets kulturella
bakgrund och modersmål. Vi uppmuntrar föräldrarna att stödja och förstärka
dessa. Personalen förväntas ha god kulturell förståelse och respekt, när de
möter olika barn och familjer i varierande situationer, och detta stöds bl.a.
genom utbildning. För att finna samförstånd anlitar man tolkservice bl.a. då
barnets plan för lärande görs upp och utvärderas samt på föräldramöten. Familjen
måste kunna kommunicera på sitt eget språk särskilt när det gäller viktiga
eller svåra frågor. Tolkservice är också en förmån och rättighet för
personalen.
Förskoleundervisningen främjar integrationen för barn och
familjer med en annan språklig och kulturell bakgrund och hjälper dem att lära
känna den finländska kulturen och vårt samhälle. Personalen sätter sig in i
barnets och familjens kultur, levnadsvanor och historia samt visar uppskattning
för dem. De insatta delar med sig av sina kunskaper till den övriga gruppen,
vilket synliggör barn med annan språklig och kulturell bakgrund och deras
värderingar. Med små saker i vardagen kan man bidra till att barn med en
annorlunda bakgrund får känna sig värdefulla. Man kan till exempel sjunga en
sång på barnets eget språk när barnet fyller år. Familjens integrering och
möjligheter att dels bli bekanta med vår kultur, dels föra fram sin egen kultur
kan främjas till exempel genom att man bjuder in föräldrarna att bekanta sig
med gruppens verksamhet.
Undervisning i barnets eget modersmål ordnas inte inom
förskoleundervisningen. I daghemmen ges barnen undervisning i finska eller
svenska som andra språk enligt barnets behov genom att undervisningen
integreras i den dagliga förskoleundervisningen.
Undervisningen i finska som andra språk utgår från en
verksamhetsmodell och ‑metod som har utvecklats inom Moniku-projektet i
huvudstadsregionen. Varje daghem har en ansvarsperson för mångkultur, vars uppgift
är att tillsammans med daghemsföreståndaren och personalen utveckla daghemmets
rutiner i fostran av barn med annan språklig och kulturell bakgrund så att de
motsvarar den gemensamma verksamhetsmodellen.
I Grankulla ges språkbad på svenska åt barn från
finskspråkiga familjer i daghemmet Kielikylpy Grani språkbad. I Grankulla inleds språkbadet senast då
barnen är 5 år, ett år innan de börjar förskolan. Detta innebär att barnen då
de kommer till förskolan redan har relativt goda språkkunskaper så att de kan
delta i förskoleundervisning som inleds på hösten på språkbadsspråket.
Enligt språkbadsmetoden har föräldrarna en viktig uppgift
i att stöda barnets språkutveckling på modersmålet. Goda kunskaper i
modersmålet är en av de viktigaste kunskaperna: genom dem utvecklar barnet sin
identitet, och modersmålet utgör grunden för att ta till sig och lära sig nya
saker. Språkkunskaperna står i samband med barnets utveckling och lärande
överlag.
I Grankulla finns inga tvåspråkiga förskolegrupper. Grankulla är en liten stad och kan därför
inte erbjuda t.ex. undervisning i samiska för ett barn som skulle behöva det. Helsingfors
har tagit ansvaret för undervisningen i samiska i huvudstadsregionen, och barn
bosatta i Grankulla med samiska som modersmål har möjlighet att få
förskoleplats i Helsingfors mot betalningsförbindelse.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi uudesta opetussuunnitelmasta sekä ehdota parannuksia.
Kommentit näkyvät ainoastaan blogin ylläpitäjille ja OPS-työryhmälle.
Kiitoksia yhteistyöstä.