I grunderna för förskoleundervisningens
läroplan används den i förskoleundervisningen lämpligare termen stöd för
växande och lärande i stället för termen stöd för lärande och skolgång som
används i lagen om grundläggande utbildning. Stödet för växande och lärande och
elevvården som beskrivs i kapitel 6 ska bilda en helhet. I detta kapitel
föreskrivs om stödet för lärande och skolgång som fastställs i lagen om
grundläggande utbildning.
5.1
Principerna för stöd
Barn som deltar i
förskoleundervisning omfattas av stöd för växande och lärande enligt lagen om
grundläggande utbildning. Enligt lagen har barnen rätt att få tillräckligt stöd
genast när behov uppstår. Det finns tre nivåer av stöd för växande och lärande:
allmänt, intensifierat och särskilt stöd. Stödformer som nämns i lagen om
grundläggande utbildning är till exempel specialundervisning på deltid,
tolknings- och biträdestjänster samt särskilda hjälpmedel. Stödformerna kan
användas på alla nivåer av stöd, antingen enskilt eller samtidigt så att de kompletterar
varandra. Stödet ska vara flexibelt, långsiktigt planerat och förändras enligt
behovet av stöd. Stödet ska ges så länge, på den nivå och i den form som det
behövs. Det är viktigt att behovet av stöd identifieras och att stöd för
växande och lärande ges på ett tidigt stadium för att förhindra att problemen
växer och blir mera komplicerade.
Stödet för växande och
lärande ska ordnas utgående från såväl det enskilda barnets som barngruppens
styrkor respektive inlärnings- och utvecklingsbehov. Det är viktigt att i
förskolan se till att alla barn får uppleva att de lyckas i lärandet och som
medlem i gruppen. Det stödjer barnens positiva uppfattning om sig själva.
Mångsidig respons och information om lärandet ska metodiskt användas för att
uppmuntra och handleda barnen. På det viset blir barnen medvetna om hur
lärandet framskrider.
Stödet för växande och
lärande innebär både lösningar som berör hela gruppen och lärmiljöerna samt
lösningar som möter barnens individuella behov. Särskild vikt ska läggas vid
att lärandet kan förflyta så obehindrat som möjligt och att
inlärningssvårigheter förebyggs och upptäcks på ett tidigt stadium.
Yrkesövergripande samarbete mellan lärarna, speciallärare, övrig
förskolepersonal och andra sakkunniga har stor betydelse för att behovet av
stöd ska upptäckas och när stödet planeras och genomförs. Vilka sakkunniga som
ska delta i samarbetet avgörs från fall till fall.
Principen är att
behovet av stöd ska bedömas och beslut om stöd enligt lagen om grundläggande
utbildning fattas så fort som möjligt efter att förskoleundervisningen inletts.
Ofta har barnets behov av stöd observerats redan innan förskoleundervisningen
inletts. Samarbete mellan förskoleundervisningen, barnets tidigare
småbarnspedagogik, rådgivningen och vårdnadshavarna bidrar till kontinuitet i
barnets välbefinnande och lärande. Information om stödåtgärder som barnet
eventuellt fått före förskolan ska utnyttjas i förskoleundervisningen.
När behovet av stöd
bedöms granskas först de befintliga arbetssätten, undervisningsarrangemangen
samt lärmiljöerna och hur de lämpar sig för barnet. Utifrån det bedöms om man
genom att ändra på dem kunde hitta bättre pedagogiska lösningar för barnet.
Barnet ska i första
hand ges stöd i den egna förskolegruppen genom olika flexibla arrangemang, om
inte barnets bästa nödvändigtvis förutsätter att barnet flyttas till en annan
grupp eller enhet. Om barnet utöver förskoleundervisning också utnyttjar andra
tjänster inom småbarnspedagogiken, ska förskolepersonalen och den övriga
personalen inom småbarnspedagogiken samarbeta i frågor som gäller stödet för
barnets växande och lärande.
Det är viktigt att
information om barnets behov av stöd och det stöd barnet fått i förskolan också
överförs till den grundläggande utbildningen. Undervisningsanordnarna ska skapa
och utveckla smidiga informationsrutiner.
5.2
Samarbete med vårdnadshavaren i samband med stöd
Undervisningen
och fostran ska ordnas i samarbete med vårdnadshavarna så att varje barn får
undervisning, handledning och stöd enligt sin utvecklingsnivå och sina behov.
När ett barn har behov av stöd ökar betydelsen av samarbete med
vårdnadshavaren. Förskolepersonalen ska känna till de lagar och bestämmelser
som gäller samarbetet med vårdnadshavaren i anslutning till barnets stöd. Det
är bra att informera alla vårdnadshavare om möjligheten att få stöd och om de
centrala principerna för stöd. Barnen ska delta i samarbetet på ett
ändamålsenligt och för dem lämpligt sätt.
Det är
viktigt att förskolepersonalen kontaktar vårdnadshavaren genast om det framgår
att ett barn har problem i utvecklingen eller lärandet eller barnets
välbefinnande är i fara. Vårdnadshavaren ska ges tillräcklig information om
till exempel hur barnets ärenden behandlas, hur uppgifter fås och lämnas ut
samt om sekretessrelaterade frågor. Vårdnadshavaren ska uppmuntras att för sin
del stödja sitt barn i att nå sina mål. Målet är att handla i samförstånd med
barnet och vårdnadshavaren. Det är bra att föräldrarna vet att varken de eller
barnet kan vägra att ta emot stöd för växande och lärande och att deras
samtycke inte behövs för att bedöma behovet av stöd eller för att planera
stödet. Barnet kan också behöva stöd inom den individuella elevvården. Detta
stöd grundar sig på frivillighet och förutsätter vårdnadshavarens samtycke (se
kapitel 6 Elevvård).
5.3 Allmänt stöd
Förskoleundervisning
av hög kvalitet lägger grund för barnets växande, lärande och välbefinnande.
Svårigheter ska förebyggas till exempel genom olika slags arbetssätt och
pedagogiska metoder, flexibel gruppindelning och samarbete mellan lärarna och
den övriga personalen. Undervisningen ska ta hänsyn till både gruppens och det
enskilda barnets behov.
Det första sättet att
möta ett barns behov av stöd är allmänt stöd. Det innebär i allmänhet att
enstaka stödåtgärder sätts in för att påverka situationen på ett så tidigt
stadium som möjligt. Allmänt stöd ska ges genast när behovet av stöd uppstår
och det krävs inga särskilda undersökningar eller beslut för att påbörja
stödet.
Att utvärdera behovet
av stöd och ge det stöd som behövs ska ingå i all fostran och undervisning.
Stödet ska ordnas genom samarbete mellan förskolelärarna och den övriga
personalen och i nära samarbete med vårdnadshavaren och barnet. Inom det
allmänna stödet möts barnets behov av stöd till exempel med hjälp av material
och redskap som lämpar sig för barnets individuella behov samt
undervisningsprogram som är avsedda för förskoleundervisningen och
specialundervisning på deltid. En plan för barnets lärande kan användas i
samband med allmänt stöd.
5.4
Intensifierat stöd
Ett barn som behöver
regelbundet stöd eller flera olika former av stöd samtidigt ska utgående från
en pedagogisk bedömning ges intensifierat stöd i enlighet med en plan för
barnets lärande. Intensifierat stöd ges då det allmänna stödet inte är
tillräckligt och så länge barnet behöver det. Det intensifierade stödet ska
planeras som en helhet. Stödet är mera omfattande och mera långsiktigt än det
allmänna stödet. Barnet behöver ofta även flera former av stöd. Inom det
intensifierade stödet kan alla former av stöd inom förskoleundervisningen
användas, med undantag av den specialundervisning som ges på basis av ett
beslut om särskilt stöd.
Stödet ska ordnas
genom samarbete mellan lärarna och förskolans övriga personal. Läraren ska ge
barnet och vårdnadshavaren respons om barnets framsteg samt lyssna och ta
hänsyn till deras åsikter. Under den tid barnet får intensifierarat stöd ska
läraren i samråd med vårdnadshavaren regelbundet följa upp barnets lärande och
välbefinnande. Om det utifrån en bedömning konstateras att behovet av stöd har
förändrats eller att barnet inte har nytta av det stöd som ges, ska planen för
barnets lärande uppdateras så att den motsvarar den nya situationen.
Intensifierat stöd ges
i regel ända tills förskoleundervisningen avslutas. Eftersom man i allmänhet
inte på en kort tid kan konstatera vilken effekt stödet haft, är det under
förskoletiden sällan nödvändigt att fatta ett beslut om särskilt stöd för ett
barn som får intensifierat stöd.
Pedagogisk bedömning
Inledningen av
intensifierat stöd grundar sig på en pedagogisk bedömning. I den
skriftliga pedagogiska bedömningen beskrivs
·
barnets växande och lärande som
helhet ur förskolepersonalens, vårdnadshavarens och barnets synvinkel
·
det allmänna stöd som barnet
har fått och en bedömning av hur olika former av stöd inverkat
·
barnets intressen, barnets
styrkor, inlärningsfärdigheter och specifika behov i anslutning till utveckling
och lärande
·
en bedömning av genom vilka
pedagogiska stödåtgärder, stödåtgärder som gäller lärmiljön, handledning,
elevvård, eller andra stödåtgärder barnet kan stödjas
·
en bedömning av barnets behov
av intensifierat stöd.
Det är viktigt att samarbeta
med barnet och vårdnadshavaren för att behoven ska kunna utredas och stödet
planeras och genomföras på bästa sätt. Läraren eller flera lärare tillsammans
gör den skriftliga pedagogiska bedömningen. Vid behov anlitas också andra
sakkunniga. Ifall barnet har en plan för småbarnspedagogik, en
habiliteringsplan eller andra planer som stödjer barnets förskoleundervisning,
ska de utnyttjas med vårdnadshavarens tillstånd.
Inledandet och
ordnandet av intensifierat stöd och vid behov återgången till allmänt stöd ska
behandlas utgående från den pedagogiska bedömningen genom yrkesövergripande
samarbete med sakkunniga inom elevvården. Behandlingen förutsätter inte
vårdnadshavarens tillstånd. Uppgifterna om behandlingen av ärendet ska
dokumenteras på det sätt som anordnaren av förskoleundervisning bestämt, till
exempel i den skriftliga pedagogiska bedömningen.
Plan för elevens lärande inom
intensifierat stöd
Stödet som barnet får
inom det intensifierade stödet ska antecknas i en plan för barnets lärande.
Planen för barnets lärande baserar sig på en godkänd läroplan och beskriver
målen för barnets växande och lärande och vilka undervisningsarrangemang, stöd-
och handledningsåtgärder som barnet behöver.
Målet är att ge barnet
förutsättningar att nå sina mål. Den plan för barnets lärande som utarbetas
inom intensifierat stöd bygger på information som tagits fram i samband med en
pedagogisk bedömning. Planen ska utarbetas tillsammans med barnet och
vårdnadshavaren, om det inte finns något uppenbart hinder för det. Vid behov
anlitas också andra sakkunniga. Ifall barnet har en plan för småbarnspedagogik,
en habiliteringsplan eller andra planer som stödjer barnets förskoleundervisning,
ska de utnyttjas med vårdnadshavarens tillstånd. I samband med att planen för
barnets lärande utarbetas, avtalas också om uppföljningen av hur målen nås och
hur ofta planen ska ses över. Om det sker förändringar i barnets situation, ska
planen alltid justeras så att den motsvarar behovet av stöd.
Planen för barnets
lärande som utarbetas inom det intensifierade stödet ska innehålla följande
uppgifter i enlighet med vad som förutsätts för att ordna förskoleundervisning
och stöd för barnet:
Mål
för barnets välbefinnande, växande och lärande
·
barnets uppfattning om sina mål
och intressen
·
barnets styrkor,
inlärningsförutsättningar och specifika behov i anslutning till växande och
lärande
·
barnets mål i anslutning till
lärande, arbets- och kommunikationsfärdigheter
Pedagogiska lösningar
·
lösningar som gäller
lärmiljöerna
·
lösningar i anslutning till
barnets stöd, såsom flexibel gruppindelning, kompanjonundervisning,
undervisningsmetoder, arbetssätt och sätt att kommunicera
·
specialundervisning på deltid
som ges till barnet
·
mål och åtgärder för
handledning av barnet
Samarbete
och tjänster som stödet förutsätter
·
stöd av elevvården och andra
sakkunniga samt ansvarsfördelningen mellan olika aktörer
·
tolknings- och biträdestjänster
enligt lagen om grundläggande utbildning som förutsätts för att barnet ska
kunna delta i förskoleundervisningen, övriga undervisningstjänster, särskilda
hjälpmedel samt ansvarsfördelningen mellan de olika aktörerna
·
samarbetet med barnet och
vårdnadshavaren, stöd som vårdnadshavaren erbjuder
·
barnets eventuella deltagande i
annan småbarnspedagogik och en beskrivning av samarbetet med den som ordnar
verksamheten
Uppföljning
och utvärdering av stödet
·
uppföljning av hur målen i
planen för barnets lärande nås, utvärdering av åtgärdernas effekt och
tidpunkter för utvärderingen
·
granskning av planen för
barnets lärande samt tidpunkt för granskningen
·
vilka personer som varit med
och utarbetat planen
Planen för barnets
lärande ska inte beskriva barnets personliga egenskaper.
5.5
Särskilt stöd
Särskilt stöd ska ges
barn som annars inte i tillräcklig utsträckning kan uppnå målen för växande,
utveckling eller lärande. Barnets förutsättningar har kunnat försämras på grund
av exempelvis ett handikapp eller en allvarlig sjukdom. Syftet med det
särskilda stödet är att ge barnet ett övergripande och systematiskt stöd för
växande och lärande och att främja barnets inlärningsförutsättningar. Också ett
barn som får särskilt stöd ska få uppleva glädje över att lyckas och lära sig.
Detta stärker barnets självkänsla och motivation att lära sig.
Ett beslut om särskilt
stöd kan fattas innan förskoleundervisningen eller den grundläggande
utbildningen inleds eller under tiden sådan utbildning pågår utan föregående
pedagogisk utredning eller intensifierat stöd, om det ur en psykologisk eller
medicinsk bedömning framgår att undervisningen för barnet till följd av
handikapp, sjukdom, försenad utveckling, störningar i känslolivet eller någon
annan därmed jämförbar orsak inte kan ordnas på annat sätt.
Särskilt stöd
innefattar specialundervisning och annat stöd som barnet behöver och har rätt
till enligt lagen om grundläggande utbildning. Specialundervisningen och det
övriga stöd som barnet får ska bilda en systematisk helhet. Alla former av stöd
som fastställs i lagen om grundläggande utbildning kan användas. Anordnaren av
förskoleundervisning ska se till att det finns tillgång till specialpedagogisk
kompetens när ett barn ges särskilt stöd.
Ett barn som fått ett
beslut om särskilt stöd ska ges specialundervisning i enlighet med en
individuell plan för hur undervisningen ska ordnas (IP) som utarbetas för
barnet. Syftet med de pedagogiska lösningarna i specialundervisningen är i
första hand att säkerställa barnets lärande. De pedagogiska lösningarna kan
till exempel gälla undervisningen och arbetssätten eller material och redskap.
Utöver de pedagogiska
lösningar i specialundervisningen som stödjer lärandet, har ett barn som får
särskilt stöd också rätt till annat stöd i förskoleundervisningen. Sådant stöd
är exempelvis individuell elevvård, tolknings- och biträdestjänster samt
särskilda hjälpmedel.
Pedagogisk utredning
Innan ett beslut om
särskilt stöd fattas ska anordnaren av förskoleundervisning göra en pedagogisk
utredning om barnet. Anordnaren ska utse ett organ, en tjänsteman eller
anställd som tar fram en skriftlig utredning
·
om barnets framsteg i lärandet
av de lärare som ansvarar för barnets förskoleundervisning
·
om det intensifierade stöd som
barnet fått, och om barnets helhetssituation som sammanställts genom
yrkesövergripande samarbete med sakkunniga inom elevvården.
Utgående från dessa
två utredningar gör anordnaren av förskoleundervisning en bedömning av barnets
behov av särskilt stöd. Den helhet som de två utredningarna och den bedömning
som gjorts utifrån dem utgör kallas för pedagogisk utredning.
I den skriftliga pedagogiska
utredningen beskrivs
·
hur barnets lärande framskrider
·
barnets växande och lärande som
helhet ur förskolepersonalens, vårdnadshavarens och barnets synvinkel
·
det intensifierade stöd som
barnet har fått och en bedömning av hur olika former av stöd inverkat
·
barnets styrkor och intressen,
barnets inlärningsfärdigheter och specifika behov i anslutning till utveckling
och lärande
·
en bedömning av genom vilka
pedagogiska stödåtgärder, stödåtgärder som gäller lärmiljön handledning,
elevvård, eller andra stödåtgärder barnet kan stödjas
·
en bedömning av behovet av
särskilt stöd.
Den pedagogiska
utredningen ska göras utgående från barnets eventuella tidigare pedagogiska
bedömning och plan för barnets lärande. Det är viktigt att samarbeta med barnet
och vårdnadshavaren för att behoven ska kunna utredas och stödet planeras och
genomföras på bästa sätt.
För beredningen av ett
beslut om särskilt stöd behövs utöver en pedagogisk utredning eventuellt också
andra utlåtanden, såsom ett psykologiskt eller medicinskt utlåtande eller en
motsvarande social utredning. Ifall barnet har en plan för småbarnspedagogik,
en habiliteringsplan eller andra planer som stödjer barnets
förskoleundervisning, ska de utnyttjas med vårdnadshavarens tillstånd.
Beslut om särskilt stöd
För att ge särskilt
stöd måste anordnaren av förskoleundervisning fatta ett skriftligt beslut.
Innan beslutet om särskilt stöd fattas ska anordnaren av förskoleundervisning
höra barnet och vårdnadshavaren. Beslutet ska fattas i enlighet med
förvaltningslagen. Beslutet om särskilt stöd ska beskriva barnets huvudsakliga
undervisningsgrupp, eventuella tolknings- och biträdestjänster, andra tjänster
som barnet behöver samt vid behov undantagsarrangemang i
förskoleundervisningen. En besvärsanvisning ska fogas till beslutet, eftersom
vårdnadshavarna har rätt att söka ändring i beslutet genom besvär. Ett beslut
ska alltid motiveras. Motiveringarna till beslutet ingår i allmänhet i den
pedagogiska utredningen och i eventuella utlåtanden.
Ett beslut om särskilt
stöd kan fattas innan förskoleundervisningen eller den grundläggande
utbildningen inleds eller under tiden sådan utbildning pågår utan föregående
pedagogisk utredning eller intensifierat stöd, om det ur en psykologisk eller
medicinsk bedömning framgår att undervisningen för barnet till följd av
handikapp, sjukdom, försenad utveckling, störningar i känslolivet eller någon
annan därmed jämförbar orsak inte kan ordnas på annat sätt. Vanligtvis fattas
ett beslut om särskilt stöd tidigast när förskoleundervisningen inleds. Endast
för barn som omfattas av förlängd läroplikt måste beslutet fattas när barnet är
fem år. Ifall ett beslut om särskilt stöd fattas under förskoletiden utan att
barnet fått intensifierat stöd, ska beslutet grunda sig på en omvärdering av
barnets situation, till exempel till följd av en olycka eller svår sjukdom.
Enligt lagen om
grundläggande utbildning ska behovet av särskilt stöd alltid granskas då
barnets behov av stöd förändras på de punkter som bestäms i beslutet om
särskilt stöd. Att granska behovet under förskoletiden innebär i allmänhet att
ändra på en viss sak i beslutet om särskilt stöd. Det kan till exempel gälla
biträdestjänster eller särskilda hjälpmedel. För granskningen görs en ny
pedagogisk utredning om barnet. Om barnet inte längre behöver särskilt stöd,
ska ett beslut fattas om att stödet avslutas. Barnet övergår därefter till
intensifierat stöd. Eftersom man i allmänhet inte på en kort tid kan konstatera
vilken effekt stödet haft, är det ovanligt att det särskilda stödet avslutas
under barnets förskoletid.
Individuell plan för hur undervisningen ska ordnas
För verkställandet av
ett beslut om särskilt stöd ska en individuell plan för hur undervisningen ska
ordnas (IP) utarbetas för barnet. Planen ska beskriva hur barnet ges undervisning
och annat stöd i enlighet med beslutet om särskilt stöd. IP är en
skriftlig plan som beskriver målen för barnets förskoleundervisning och
lärande, undervisningens innehåll, de pedagogiska metoderna och hurdant stöd
barnet behöver.
IP utarbetas alltid i
samband med särskilt stöd och bygger på information som tagits fram i samband
med en pedagogisk utredning. IP ska utarbetas utgående från barnets eventuella
tidigare plan för lärande. Ifall barnet har en plan för småbarnspedagogik, en
habiliteringsplan eller andra planer som stödjer barnets förskoleundervisning,
ska de utnyttjas med vårdnadshavarens tillstånd. Barnets lärare ska utarbeta
planen tillsammans med barnet och vårdnadshavaren, om det inte finns något
uppenbart hinder för det. Vid behov anlitas också andra sakkunniga.
Den individuella plan
för hur undervisningen ska ordnas som utarbetas i samband med särskilt stöd ska
innehålla följande uppgifter i enlighet med vad som förutsätts för att ordna
förskoleundervisning och stöd för barnet:
Mål
för barnets välbefinnande, växande och lärande
·
barnets uppfattning om sina mål
och intressen
· barnets styrkor,
inlärningsförutsättningar och specifika behov i anslutning till växande och
lärande
· mål som anknyter till barnets
lärande, arbetsfärdigheter och utveckling, såsom kunskapsmässiga, sociala,
motoriska, språkliga och emotionella mål
Pedagogiska lösningar
·
lösningar som gäller lärmiljöerna
· lösningar i anslutning till barnets
stöd, såsom flexibel gruppindelning, kompanjonundervisning, undervisningsmetoder,
arbetssätt och sätt att kommunicera
· specialundervisning som barnet
erbjuds
· mål och åtgärder för handledning av
barnet
Samarbete
och tjänster som stödet förutsätter
· stöd av elevvården och andra
sakkunniga samt ansvarsfördelningen mellan olika aktörer
· tolknings- och biträdestjänster i
enlighet med beslutet om särskilt stöd, övriga undervisningstjänster, särskilda
hjälpmedel samt ansvarsfördelningen mellan de olika aktörerna
· samarbetet med barnet och
vårdnadshavaren, vårdnadshavarens stöd
· barnets eventuella deltagande i
annan småbarnspedagogik och en beskrivning av samarbetet med den som ordnar
verksamheten
· en beskrivning av hur barnets
transport till och från förskolan ordnas och vem som ansvarar för den samt av
den handledda verksamheten och övervakningen som ordnas när barnet väntar på
transport
Uppföljning och
utvärdering av stödet
· bedömning av barnets välbefinnande
och lärande som helhet i samråd med barnet och vårdnadshavaren
· uppföljning av hur målen i IP nås,
utvärdering av vilken effekt åtgärderna haft samt tidpunkter för utvärderingen
· granskning av IP samt tidpunkt för
granskningen
· vilka personer som varit med och
utarbetat planen
Den individuella planen
för hur undervisningen ska ordnas ska inte beskriva barnets personliga
egenskaper. IP kan innehålla en bilaga med vårdnadshavarens specifika tillstånd
att överlåta information.
IP ska vid behov ses
över så att den motsvarar barnets behov, dock minst en gång per läsår. Planen
ska alltid ses över då barnets behov av stöd eller målen för undervisningen
förändras. Om man beslutar att avsluta det särskilda stödet, utarbetas en plan
för barnets lärande och barnet övergår till intensifierat stöd.
Förlängd läroplikt
Om det är uppenbart
att ett barn på grund av handikapp eller sjukdom inte på nio år kan nå de mål
som ställts upp för den grundläggande utbildningen, blir barnet läropliktigt
ett år tidigare än vad som bestäms i lagen om grundläggande utbildning.
Läroplikten upphör när den grundläggande utbildningens lärokurs har fullgjorts
eller när det har förflutit 11 år sedan läroplikten för barnet som omfattas av
förlängd läroplikt började. För barn som omfattas av förlängd läroplikt kan
förskoleundervisningen omfatta ett eller två år. Syftet är att förbättra
barnets förutsättningar att klara den grundläggande utbildningen så bra som
möjligt.
Gravt handikappade
barn omfattas av förlängd läroplikt. Också en svår sjukdom kan vara orsak till
förlängd läroplikt. Ett beslut om förlängd läroplikt fattas i allmänhet innan
barnet blir läropliktigt. Då fattas också ett beslut om särskilt stöd för
barnet. En individuell plan för hur undervisningen ordnas ska utarbetas för
barnet då förskoleundervisningen inleds. Alla barn har rätt till
förskoleundervisning året innan läroplikten börjar. Barn som omfattas av
förlängd läroplikt har rätt till förskoleundervisning från och med början av
höstterminen det år barnet fyller fem år. Ett beslut om förlängd läroplikt
behövs innan förskoleundervisningen inleds för att rätten ska kunna uppfyllas.
Sektorsövergripande samarbete
är en förutsättning för att ett barn ska kunna hänvisas till stöd i ett
tillräckligt tidigt skede. Barnets vårdnadshavare ska i tillräckligt god tid få
information om de olika alternativen av förlängd läroplikt och om
konsekvenserna av olika val. Vårdnadshavaren avgör om barnet ska delta i den
frivilliga förskoleundervisningen. Hur länge barnet ska gå i förskola och när
barnet ska inleda den grundläggande utbildningen ska planeras utgående från
barnets framsteg, behov av stöd och situation som helhet.
Förskoleundervisningen
för barn som omfattas av förlängd läroplikt kan ordnas på tre olika sätt:
·
Barnet börjar i frivillig
förskoleundervisning det år barnet fyller fem år, fortsätter följande år inom
den läropliktsenliga förskoleundervisningen och inleder därefter den
grundläggande utbildningen.
·
Barnet inleder den
läropliktsenliga förskoleundervisningen det år barnet fyller sex år, deltar i
förskoleundervisningen ett år och inleder därefter den grundläggande
utbildningen.
·
Barnet inleder den läropliktsenliga
förskoleundervisningen det år barnet fyller sex år och deltar i
förskoleundervisningen två år. Barnet inleder då den grundläggande utbildningen
ett år senare än vad som föreskrivs, det vill säga det år barnet fyller åtta
år. Ett separat förvaltningsbeslut ska fattas om den grundläggande utbildningen
inleds senare än vad som föreskrivs.
5.6
Stödformer som fastställs i lagen om grundläggande utbildning
Specialundervisning
på deltid
Ett barn som har
svårigheter i sitt lärande eller sin skolgång har rätt att få
specialundervisning på deltid vid sidan om den övriga förskoleundervisningen.
Specialundervisning på deltid ges barn som till exempel har språkliga,
matematiska eller motoriska svårigheter eller svårigheter med självkontroll,
uppmärksamhet eller sociala färdigheter. Målet med specialundervisningen på
deltid är att stärka barnets inlärningsförutsättningar och förebygga
svårigheter i utvecklingen och lärandet. Specialundervisning på deltid ges på
alla nivåer av stöd.
Specialundervisningen
på deltid ska ordnas flexibelt som kompanjonundervisning, i en liten grupp
eller som individuell undervisning. Alla vårdnadshavare ska informeras om hur
specialundervisning på deltid genomförs i förskolan. Förskolepersonalen ska
tillsammans och i samråd med barnet och vårdnadshavaren planera
specialundervisningen på deltid samt bedöma behovet och effekten av
undervisningen i fråga. Målen för och innehållet i specialundervisningen på
deltid ska integreras i barnets övriga undervisning.
Tjänster
och särskilda hjälpmedel som förutsätts för att kunna delta i undervisningen
Ett barn har på alla
nivåer av stöd rätt att avgiftsfritt få de tolknings- och biträdestjänster,
övriga undervisningstjänster och särskilda hjälpmedel som förutsätts för att
barnet ska kunna delta i undervisningen. Syftet är att garantera barnet
grundläggande förutsättningar för växande och lärande samt tillgängliga
lärmiljöer med möjlighet till socialt samspel.
Ett barn ska vid behov
få tolkning på grund av till exempel hörselskada eller specifika språkliga
svårigheter. Barnet kan också ha behov av kommunikationsmetoder som stödjer
eller ersätter tal, till exempel olika symbolsystem. För barn som använder
teckenspråk kan man vid behov också använda en teckenspråkstolk eller
ett biträde som behärskar teckenspråk som stöd för barnets kommunikation. För
barn med olika grader av hörselnedsättning kan också andra tolkningsmetoder än
teckenspråkstolkning komma i fråga. För barn med specifika språkliga
svårigheter används en tolk för talhandikappade eller ett biträde som behärskar
metoder som stödjer och ersätter tal. Även läraren kan stödja barnets
kommunikation med hjälp av tecken eller andra symboler.
Det stöd som biträdet
ger ska hjälpa barnet att klara sig självständigt, ta egna initiativ och utveckla
en positiv självkänsla. Biträdets stöd kan riktas till ett enskilt barn eller
till hela förskolegruppen. Lärarens uppgift är att planera, undervisa, stödja
och utvärdera barnets och hela gruppens lärande och arbete. Biträdet ska
handleda och stödja barnet i dagliga situationer och hjälpa barnet att utföra
uppgifter enligt lärarens eller andra sakkunnigas anvisningar. Lärarna och
biträdena ska planera och utvärdera sitt arbete tillsammans och vid behov med
den övriga förskolepersonalen.
Ett barn kan behöva
särskilda hjälpmedel för att se, höra, röra sig eller för något annat fysiskt
behov. Barnet kan också ha specifika behov för lärandet. I sådana fall kan man
till exempel använda olika datatekniska tillämpningar, talböcker,
konkretiseringsmaterial i matematik eller hjälpmedel som stödjer
koncentrationen. De som arbetar med barnet ska vara tillräckligt insatta i
användningen av de hjälpmedel som behövs för att barnet ska kunna delta i
förskoleundervisningen och genom samarbete med andra sakkunniga handleda barnet
och vårdnadshavaren i användningen av hjälpmedlen. Hjälpmedlen ska användas
systematiskt och användningen och behovet ska regelbundet utvärderas.
De som arbetar med
barnet ska tillsammans och vid behov med hjälp av andra sakkunniga planera användningen
av de tjänster och hjälpmedel som förutsätts för att barnet ska kunna delta i
förskoleundervisningen. Stödet för barnet kan förutsätta specialkompetens som
personalen vid den egna förskoleenheten saknar. I sådana fall utnyttjas till
exempel inlärnings- och handledningscenter som erbjuder tjänster för barnen och
utbildning och konsultation för personalen.
Anordnaren av
förskoleundervisning beslutar om tolknings- och biträdestjänster och om övriga
undervisningstjänster och särskilda hjälpmedel. Barnets lärare och
elevvårdspersonalen bedömer tillsammans behovet och omfattningen av de tjänster
och hjälpmedel som barnet behöver. Även den information som fåtts av barnet och
vårdnadshavarna och eventuella utlåtanden av utomstående experter utnyttjas. Behovet
av tjänster och hjälpmedel för barn som får intensifierat stöd beskrivs i en
pedagogisk bedömning. Om barnet får särskilt stöd, bedöms behovet av tjänster
och särskilda hjälpmedel i en pedagogisk utredning och fastställs i ett beslut
om särskilt stöd. För ett barn som får allmänt och intensifierat stöd fattas
ett förvaltningsbeslut om de tjänster och särskilda hjälpmedel som barnet
behöver. Användningen av tjänster och hjälpmedel beskrivs i en plan för barnets
lärande eller en individuell plan för hur undervisningen ska ordnas.
5.7
Frågor som avgörs på lokal nivå
I den lokala
läroplanen ska så konkret som möjligt fastställas och beskrivas hur stödet
ordnas i praktiken enligt anordnarens beslut. Till lämpliga delar kan texten i
grunderna för läroplanen användas.
I den lokala
läroplanen ska beskrivas
Stöd för växande och lärande
·
centrala lokala riktlinjer för
hur stödet ordnas i praktiken
·
strategier för förebyggande
arbete och tidigt ingripande
·
åtgärder vid övergångar och
praxis för överföring av information
·
hur behovet av stöd för växande
och lärande systematiskt granskas, hur stödet utvärderas och följs upp
·
samarbetet, ansvars- och
arbetsfördelningen inom den förvaltning som ansvarar för förskoleundervisningen
och med övriga förvaltningar
·
samarbetet med ansvariga inom
elevvården och andra experter när behovet av stöd bedöms och när stödet
planeras, organiseras och genomförs i praktiken
·
de viktigaste principerna för
samarbetet med vårdnadshavarna i frågor som gäller stöd för växande och lärande
·
befogenheterna i anslutning
till stöd för växande och lärande i olika förvaltningsbeslut
Allmänt stöd
·
hur det allmänna stödet ordnas
i praktiken
·
samarbetet, ansvars- och
arbetsfördelningen mellan olika aktörer
·
samarbetet med vårdnadshavaren
och barnet
Intensifierat stöd
·
hur det intensifierade stödet
ordnas i praktiken
·
förfaringssätt vid en
pedagogisk bedömning
·
hur intensifierat stöd inleds,
genomförs och avslutas
·
hur planen för barnets lärande
utarbetas, utvärderas och granskas
·
samarbetet, ansvars- och
arbetsfördelningen mellan olika aktörer vid utarbetandet av en pedagogisk
bedömning och plan för barnets lärande, vid ordnandet av intensifierat stöd och
vid uppföljning och utvärdering av vilken effekt stödet haft
·
tillvägagångssätten och
samarbetet med barnet och vårdnadshavaren vid utarbetandet av en pedagogisk
bedömning och plan för barnets lärande och vid ordnandet av intensifierat stöd
Särskilt stöd
·
hur det särskilda stödet ordnas
i praktiken
·
förfaringssätt vid en
pedagogisk utredning
·
hur vårdnadshavaren och barnet
hörs
·
hur ett beslut om särskilt stöd
fattas
·
hur ett beslut om särskilt stöd
granskas
·
tillvägagångssätt när särskilt
stöd avslutas och stödet fortsätter som intensifierat stöd
·
hur den individuella planen för
hur undervisningen ska ordnas utarbetas, utvärderas och granskas
·
samarbetet, ansvars- och
arbetsfördelningen mellan olika aktörer vid utarbetandet av en pedagogisk
utredning och IP, vid ordnandet av särskilt stöd och vid uppföljning och
utvärdering av vilken effekt stödet haft
·
användningen av eventuella
expertutlåtanden
·
förfaringssätt och samarbete
med barnet och vårdnadshavaren vid utarbetandet av en pedagogisk utredning och
IP, vid ordnandet av särskilt stöd och vid uppföljning och utvärdering av
vilken effekt stödet haft
·
för barn som omfattas av
förlängd läroplikt bestäms även
o
hur barnet hänvisas till
förlängd läroplikt, det sektorsövergripande samarbetet under processen
o
hur undervisningen ordnas i
praktiken
o
om samarbetet med den övriga
småbarnspedagogiken, annat samarbete och ansvars- och arbetsfördelningen mellan
olika aktörer
o
om samarbetet med vårdnadshavaren
och barnet
Stödformer som fastställs i lagen om
grundläggande utbildning
·
hur stödet ordnas i praktiken
·
samarbetet, ansvars- och
arbetsfördelningen mellan olika aktörer
·
hur vårdnadshavaren och barnet
informeras och hur samarbetet med vårdnadshavaren och barnet genomförs
Den lokala läroplanen
ska beskriva beslutsfattandet och annan administrativ praxis i anknytning till
tolknings- och biträdestjänster och till övriga undervisningstjänster och
särskilda hjälpmedel enligt anordnarens beslut.
Principerna för stöd
Läraren strävar efter att observera
och identifiera risker och hinder för inlärningen i ett tidigt skede. Utvecklingen
av en god självkänsla och en positiv självbild förstärks genom att man beaktar
barnets utvecklingsnivå och individuella behov, och barnet stöds i att bli en
medlem av gruppen. Känslan av trygghet är viktig för att barnet ska lära sig.
Stödet ordnas utgående från barnets
och gruppens starka sidor. Behovet av hjälp kan variera från kortare till
längre perioder, och det kan gälla en stödform eller flera olika former av
stöd. Förskoleundervisningen tar hänsyn till olika inlärningsstilar och
uppmuntrar varje barn med beaktande av dess inlärningsstil, så att gruppens
funktion samtidigt beaktas.
Lärarnas sakkunskap och personalens
interna samarbete är avgörande när det gäller att upptäcka behov av stöd och
att ge stöd. Förskolläraren är ansvarig för de lösningar som ingår när stöd
ordnas och genomförs. Barnet har rätt att få stöd i sin egen dagliga miljö, om
inte stödet nödvändigtvis förutsätter andra lösningar, och stöd ges flexibelt i
små grupper eller till individer. Personalen och vårdnadshavarna ser
tillsammans till att den nödvändiga informationen och stödet överförs från
förskolan till den grundläggande utbildningen.
I särskilda fall så som vid sjukdom
ordnar den kommun där sjukhuset ligger förskoleundervisning för barn som är
intagna som patienter med beaktande av barnets hälsotillstånd. För
förskoleundervisning för barn som placerats utom hemmet ansvarar barnets
hemkommun.
Samarbete med
vårdnadshavaren i samband med stöd
Förskoleundervisningen liksom all
annan småbarnsfostran i Grankulla styrs av principen om fostringsgemenskap. Förskolan
idkar nära samarbete med vårdnadshavarna. Samtal med vårdnadshavarna hjälper
personalen att bilda sig en uppfattning om den värld barnet lever i. Det
omgivande samhället ger också upphov till många slags intryck. Tillsammans
söker man lösningar som stöder barnet enligt dess utvecklingsnivå. Informationen
från vårdnadshavarna ger lärarna bättre kännedom om barnet och hjälper barnet
att växa i en trygg förskolemiljö. Det är viktigt för barnets välbefinnande att
personalen bygger upp en tillitsfull kontakt med vårdnadshavarna.
Inom småbarnsfostran i Grankulla
tillämpas metoden Föra barnen på tal, och ett Föra barnen på tal-samtal förs
med varje barns föräldrar då barnet börjar på daghemmet samt vid behov även
senare.
Vårdnadshavaren har det primära
ansvaret för att fostra sitt barn. Det är viktigt att vårdnadshavarna stöder
sitt barn under förskoleåret och vid den viktiga övergången till skolan.
Ansvaret för att utveckla samarbetet
med hemmen ankommer på anordnaren av förskoleundervisning. Samarbetet
förutsätter aktivitet och initiativförmåga av förskolornas personal. Om
föräldrarna har gemensam vårdnad, ges båda föräldrarna information om ärenden
som gäller barnet och om daghemmets verksamhet. Familjernas särdrag samt
språkliga och kulturella bakgrund tas i beaktande. Ömsesidig respekt mellan
parterna reflekteras direkt i barnets känsla av trygghet.
Personalen ger föräldrarna
information om läroplanen, om ordandet av förskoleundervisning, om barnets
stödbehov och möjligheter att få stöd samt vårdnadshavarnas möjligheter att
delta i samarbetet för att främja barnens trygghet och välbefinnande och i
elevvårdens verksamhet. Vårdnadshavarna informeras också om handlingsmodellerna
i olika problem-, olycks- och krissituationer.
Då ett ärende som gäller stöd för
ett enskilt barn behandlas, ges vårdnadshavaren information om hur barnets
uppgifter hanteras, om tillgång till information och om villkoren för sekretess
och utlämnande av uppgifter. Med vårdnadshavaren förs samtal om betydelsen av
skriftligt samtycke för behandling av ärenden som gäller barnet och om vikten
av samarbete i att stödja barnets utveckling. Samarbete idkas också med
elevvården för att underlätta övergången till skolan. Olika former av samarbete
mellan hemmet, förskolan och skolan utvecklas. Bra informationskanaler är
föräldrakvällar och webbplatsen http://www.elevvard.fi som beskriver
trestegssteget.
Allmänt stöd
Läraren för förskolegruppen ska
beakta behoven hos varje barn i gruppen. Hen iakttar gruppdynamiken och
utnyttjar den för att förstärka barnens inlärning, goda självkänsla och
arbetsglädje.
Undervisningsarbetet omfattar också
handledning och elevvård. Läraren bedömer behovet av stöd och bygger upp stödet
i samarbete med vårdnadshavare, annan personal och vid behov sakkunniga inom
olika områden.
En stödåtgärd inom såväl
förskoleundervisningen som den övriga småbarnsfostran är att anpassa lärmiljön
till barnens behov. Centrala frågor som en förskollärare måste ställa är: ”Hur
kan jag bemöta det här barnet så att hen har lättare att vara och fungera? Hurdan
interaktion stöder det här barnet? Vad kunde jag göra eller ordna på ett
annorlunda och lämpligare sätt?” Genom att reflektera över sin egen och den
pedagogiska gemenskapens verksamhet och utveckla dem kan läraren anpassa
lärmiljön och de vuxnas sätt att bemöta varje barn så att de är ändamålsenliga
och uppmuntrande för barnen.
Behovet av stöd för växande och
lärande bemöts med god interaktion, tidig identifiering av risker,
differentiering av undervisningen och andra flexibla undervisningsarrangemang,
t.ex. olika former av anpassning av lärmiljön. Utvärdering och stöd från en
specialbarnträdgårdslärare eller annan sakkunnig används vid behov. Stöd kan
erbjudas genom närmare samarbete med vårdnadshavarna och vid behov med
strukturella stödåtgärder. En plan för lärande i förskolan görs upp för varje
barn.
Intensifierat stöd
Specialbarnträdgårdslärarens
sakkunskap i att bygga upp stöd för barnet får en mer framträdande roll. Stödet
ordnas till både kvalitet och kvantitet enligt barnets utvecklingsnivå och personliga
behov. Olika pedagogiska stödformer, både individuellt och i grupp, söks för
barnet. Det viktiga är att barnet får upplevelser av att lyckas både inom sitt
lärande och som medlem av en grupp. Familjens delaktighet betonas ännu mer. De
strukturella stödåtgärderna utvidgas. En eventuell assistent anlitas i större
utsträckning och mer planmässigt än då det gäller barn som får allmänt stöd. Man
kan även överväga att göra förskolegruppen mindre. Små grupper kan också
användas som en strukturell stödåtgärd.
Särskilt stöd
I Grankulla kan beslutet om särskilt
stöd fattas av utbildningsanordnaren inom förskolan eller den grundläggande
utbildningen. Ett beslut om särskilt stöd fattas i regel tidigast i samband med
att förskoleundervisningen börjar. För barn som omfattas av förlängd läroplikt
kan beslutet om särskilt stöd dock fattas redan då barnet är 5 år, efter att
beslutet om förlängd läroplikt har fattats inom skolförvaltningen.
Figur 4: Trestegsstödet
Förlängd läroplikt
Förskoleundervisningen kan pågå i
ett eller två år inom den specialundervisning som ges till barn som omfattas av
förlängd läroplikt.
Specialundervisning på deltid:
Specialundervisning på deltid är stöd av speciallärare i
form av simultanundervisning eller undervisning i grupp i enlighet med
barnets/barnens behov.
Som stödmetoder inom förskoleundervisningen använder vi
bl.a. följande metoder eller verksamhetsformer:
Figur 5: Stödmetoder inom förskolan
Figur 5: Stödmetoder inom förskolan
Hur stödet dokumenteras i
handlingar och arkiv
Ärenden som ansluter till stöd för
inlärning och skolgång dokumenteras i handlingar enligt lagen om grundläggande
utbildning och grunderna för förskoleundervisningens läroplan.
Handlingarna är sekretessbelagda och
de uppgifter de innehåller kan endast delges lärare som undervisar barnet
ifråga och andra personer som i sina arbetsuppgifter behöver informationen. De
kan få tillgång till uppgifterna i den utsträckning de behöver dem i arbetet. Det
är inte rekommendabelt att i pedagogiska handlingar införa uppgifter om t.ex.
barnets diagnoser eller referat av innehållet i psykologutlåtanden. Pedagogiska
handlingar kan dock förses med en anteckning om att barnet har hänvisats till
någon sakkunnig inom elevvården, men det är inte rekommendabelt att specificera
orsakerna till detta eller anteckna vilka åtgärder som har vidtagits.
Då barnets förskoletid slutar ska
handlingarna skrivas ut, efter vilket de ska undertecknas av vårdnadshavarna
och arkiveras i enlighet med arkiveringsbestämmelserna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi uudesta opetussuunnitelmasta sekä ehdota parannuksia.
Kommentit näkyvät ainoastaan blogin ylläpitäjille ja OPS-työryhmälle.
Kiitoksia yhteistyöstä.