Verksamhetskultur är
ett historiskt och kulturellt format handlingsmönster som utvecklas i det
sociala samspelet inom förskolegemenskapen. Utvecklandet av verksamhetskulturen
styrs av lagarna om förskoleundervisning och av de värden, den syn på lärande
och de mål för förskoleundervisningen som fastställs i grunderna för läroplanen
och i de lokala planerna. Verksamhetskulturen formas också av
ledningsstrukturer och praxis, av personalens yrkeskompetens och av de lokaler,
redskap och material som finns att tillgå. Verksamhetskulturen i förskolan
återspeglas i kommunikationen, atmosfären och de pedagogiska metoderna och den
inverkar alltid på hur barnen upplever kvaliteten på förskoleundervisningen. En
bra verksamhetskultur främjar lärandet och välbefinnandet i förskolan.
3.1 Principer för utvecklandet av verksamhetskulturen
Verksamhetskulturen
ska utvärderas och utvecklas så att den stödjer målen för
förskoleundervisningen. I utvecklandet är det viktigt att beakta att vissa
faktorer som påverkar verksamhetskulturen är dokumenterade och allmänt kända,
andra är omedvetna och ibland även oavsiktliga. Verksamhetskulturen påverkar
alla som tar del av den, oberoende av om de är medvetna om dess betydelse och
effekter eller inte. Det är viktigt att alla vuxna som arbetar med barnen är
medvetna om att deras sätt att agera och kommunicera överförs till barnen.
Utvecklandet av
verksamhetskulturen förutsätter pedagogiskt ledarskap och styrning när det
gäller förfaringssätt samt att personalen och barnen är delaktiga och förbinder
sig till de gemensamma förfaringssätten. Anordnaren av förskoleundervisning och
de personer som leder förskoleundervisningen bär ansvar för utvecklandet.
Verksamhetskulturen ska utvecklas bland annat genom att pröva mångsidiga
arbetssätt, nya lösningar i lärmiljöerna och genom att utveckla
yrkeskompetensen i samarbetsnätverk. Systematisk självvärdering och
kontinuerlig utveckling ska vara en naturlig del av förskolans vardag.
Det är viktigt att
barnens och vårdnadshavarnas erfarenheter och åsikter utnyttjas i
utvecklingsarbetet. För att barnens lärande ska fortlöpa smidigt är det
nödvändigt att samarbeta med den övriga småbarnspedagogiken, den grundläggande
utbildningen samt sakkunniga inom stöd och elevvård.
Gemensam förskoleundervisning för alla
Utgångspunkten för
utvecklandet av verksamhetskulturen är att förskoleundervisningen är gemensam
för alla men ger varje barn möjlighet att agera, utvecklas och lära sig som en
unik individ och som medlem i gemenskapen. Verksamheten ska utvecklas i en
riktning som stödjer inkludering och kulturell mångfald. Alla barn ska erbjudas
lämpliga utmaningar i lärandet och få sådant stöd för växande och lärande som
de behöver. Barnen ska uppleva att man är intresserad av dem, respekterar dem
och att deras åsikter och handlingar har betydelse.
Verksamhetskulturen
ska stödja utvecklingen av öppen kommunikation och kollaborativa arbetssätt. De
språk och kulturer, religioner och åskådningar som finns representerade i
barngruppen ska återspeglas i förskoleverksamheten. Verksamhetskulturen ska
stödja barns förmåga att kommunicera och fungera i kamratgruppen. De ska
handledas att ta hänsyn till andra och att respektera andras integritet. Det
skapar förutsättningar för att komma till rätta i ett pluralistiskt samhälle.
Glädje av lärande och insikt
Verksamhetskulturen i
förskolan ska främja allas lärande. Förskolegemenskapen ska sporra barnen att
våga pröva, försöka och misslyckas och att se saker positivt. Man gläds
tillsammans över framgångar och insikt. Den kulturella årscykeln i förskolan
kryddas med olika evenemang, utflykter och fester.
Förskoleundervisningen
ska planeras så att det finns utrymme för barnens lekar, initiativ och
experiment. Barnen uppmuntras att uttrycka sig, att öva och lära sig olika
färdigheter, kunskaper och arbetssätt i egen takt. Leken är viktig med tanke på
bland annat barnets språkutveckling, när barnet ska lära sig nya färdigheter,
hantera sina känslor och forma sin kulturella identitet. I
förskoleundervisningen ska barnen ha möjlighet att leka på egna villkor och
lära sig nya lekar och spel. Lekens olika former utnyttjas mångsidigt i
undervisningen.
Barnet som delaktig aktör i sitt eget liv
Verksamhetskulturen
ska stödja samarbete, gemensamt ansvar och delaktighet. Det är personalens
uppgift att se till att alla barn får uttrycka sina åsikter och tankar och att
barnens idéer och initiativ beaktas i verksamheten. Barnen ska få erfarenheter
av att fatta beslut som rör förskolegruppen. Barnens beslut och aktivitet
utvärderas gemensamt och barnen får samtidigt så småningom lära sig att ta
gemensamt ansvar. Detta ger barnen erfarenhet av att vara delaktiga och aktiva.
Välbefinnande
och en trygg vardag
Verksamhetskulturen
ska stödja öppen kommunikation mellan barnen sinsemellan, mellan barnen och
personalen och mellan de vuxna. Ömsesidig respekt, omsorg och omtanke om andra
och miljön ska återspeglas i verksamheten. Barnen ska uppmuntras och handledas
att identifiera, uttrycka och reglera olika slags känslor och att ta hänsyn
till andra i olika konfliktsituationer.
Hälsosamma
levnadsvanor ska uppmärksammas i förskoleundervisningen. Man ska mångsidigt
röra på sig tillsammans både inomhus och utomhus och handleda barnen att
undvika långvarigt stillasittande och att byta arbetsställning. Förskoledagen
ska också innehålla möjlighet till lugn och ro. Barnen ska få lära sig att
agera tryggt och säkert i olika lärmiljöer. När det gäller trygga
vardagsrutiner ska de säkerhetsprinciper och planer som beskrivs i kapitel 6 om
elevvård följas.
3.2
Lärmiljöer i förskoleundervisningen
Med lärmiljöer i
förskoleundervisningen avses de lokaler, platser, redskap, grupper och
förfaringssätt som stödjer barnens växande, lärande och kommunikation.
Lärmiljöerna ska bilda mångsidiga och flexibla pedagogiska helheter. De ska ge
möjligheter till lek, kreativa lösningar och mångsidig analys av olika
företeelser med hjälp av aktiverande arbetssätt som motiverar barnen.
Lärmiljöerna ska
utvecklas utgående från den värdegrund, syn på lärande och de mål för
utvecklandet av verksamhetskulturen som fastställs i föreliggande grunder.
Utöver det ska barnens kunskaper, intressen och individuella behov samt
principerna för förskoleundervisningen som beskrivs i kapitel 4 beaktas.
Lärmiljöerna ska vara trygga och hälsosamma. De ska också ge barnen möjlighet
att leka och arbeta i en lugn och avslappnad atmosfär. Lärmiljöerna ska
utformas så att de är ergonomiskt, ekologiskt och estetiskt ändamålsenliga och
så att de är tillgängliga och ljusa, rena och trivsamma och att inomhusluften
är av god kvalitet.
Lärmiljöerna ska
utvecklas så att de främjar kommunikation och kollaborativt kunskapsskapande.
Gemensamt överenskomna regler och tillvägagångssätt skapar en trygg pedagogisk
miljö där man respekterar varandra. Mångsidiga lärmiljöer stödjer barnens
aktivitet och sunda självkänsla, utvecklingen av sociala färdigheter och
förmågan att lära sig samt ökar jämlikheten. Barnen ska vara med och utforma
lärmiljöerna. Deras idéer och alster ska synas i lärmiljöerna. Det stödjer
barnens delaktighet och ger dem en känsla av att lyckas och stärker samspelet
med kamratgruppen.
Som lärmiljöer används
lokaler inomhus och utomhus, den närbelägna naturen och den byggda miljön.
Också informations- och kommunikationsteknik ska användas och tillämpas på ett
ändamålsenligt sätt i förskoleundervisningen. De möjligheter som erbjuds av
olika samarbetspartner, såsom biblioteks-, kultur- och idrottsväsendet, ska
också utnyttjas. Barnens egna leksaker, informations- och kommunikationsteknisk
utrustning och andra redskap kan användas enligt överenskommelse med
vårdnadshavarna. Målet är att lärmiljöerna utgör ett helhetsbetonat lärlandskap
som uppmuntrar till aktivt, kollaborativt och självständigt lärande.
3.3
Samarbete i förskoleundervisningen och vid övergångarna
Målet med
samarbetet är att förskoleundervisningen, annan småbarnspedagogik och den
grundläggande utbildningen bildar en logisk kontinuitet som stödjer barnets
utveckling och lärande. Samarbetet ska säkerställa kvaliteten på
förskoleundervisningen och stärka barnens och vårdnadshavarnas delaktighet.
Samarbetet ska vara systematiskt. Samarbetet ska utvecklas och utvärderas
tillsammans under ledning av anordnaren av förskoleundervisning.
Samarbete inom förskoleundervisningen
En förutsättning för
undervisning av hög kvalitet är kännedom om målen och förfaringssätten under de
olika etapperna av lärstigen. Genom att utarbeta och utveckla läroplanerna i
samarbete mellan personalen i förskoleundervisningen, den övriga småbarnspedagogik
och den grundläggande utbildningen främjas kvaliteten inom småbarnspedagogik,
förskoleundervisning och grundläggande utbildning. Det är viktigt att
personalen inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och
nybörjarundervisningen har möjlighet att bekanta sig med varandras verksamhet
och lärmiljöer också i praktiken. För att stödja barnens växande och lärande
ska undervisnings- och stödmetoderna vara enhetliga.
Förskolepersonalen ska
samarbeta med personalen inom social- och hälsovården för att stödja barnens
välbefinnande, växande och lärande. Stödet för barnens växande och lärande samt
praxis inom förskolans elevvård ska utvärderas och utvecklas genom
sektorsövergripande samarbete. Genom samarbete mellan förskolepersonalen och
aktörer i närmiljön främjas att lärmiljöerna är mångsidiga. Samverkan med andra
öppnar barnets lärmiljöer mot samhället och världen utanför.
Samarbete
inom personalen är nödvändigt med tanke på en välmående arbetsgemenskap och för
undervisningens kvalitet. Samtidigt fungerar samarbetet mellan de vuxna i
förskolan som en bra modell för barnen. Att stärka barnens samarbetsförmåga är
ett av de mest centrala målen i förskoleundervisningen. Olika samarbetsformer
och smågruppsarbete ska användas inom förskoleundervisningen. Barnen ska
uppmuntras och stödjas till att verka som medlemmar i en grupp och att utveckla
sin samarbetsförmåga. Barnens åsikter ska höras på ett för dem lämpligt sätt
när verksamheten planeras, genomförs och utvärderas.
Samarbete med
vårdnadshavarna
Anordnaren av
förskoleundervisning ansvarar för att utveckla samarbetet med vårdnadshavarna.
Utgångspunkten för samarbetet är att bygga upp förtroende, jämlik kommunikation
och ömsesidig respekt mellan parterna. Samarbetet förutsätter initiativförmåga
av förskolans personal och att de har personlig kommunikation med
vårdnadshavarna. Samarbetet ska ta hänsyn till familjernas mångfald,
individuella behov och frågor som gäller vårdnad. Olika kommunikationsmedel ska
användas i samarbetet och vid behov används en tolk eller språkassistent.
Samarbetet med vårdnadshavarna ska också ge möjlighet till diskussion
vårdnadshavarna emellan.
Vårdnadshavarnas
erfarenheter gällande sitt barns tidigare uppväxtmiljöer, utveckling, lärande
och intressen ska beaktas i förskoleundervisningen. Läraren ska diskutera med
vårdnadshavarna om familjens och förskolans värden, fostringsmetoder och mål.
Barnens och vårdnadshavarnas synpunkter ska beaktas i undervisningen och vid
uppgörandet av den plan som eventuellt utarbetas skilt för varje barns lärande.
Vårdnadshavarna ska ges tillfällen att bekanta sig med och delta i sitt barns
förskoledag. För samtal med vårdnadshavarna ska reserveras tillräckligt med
tid. Vårdnadshavarnas språk- och kulturkunskaper och annan sakkunskap kan
utnyttjas i förskoleundervisningen.
Förskolepersonalen ska
diskutera med vårdnadshavarna om hur barnens växande och lärande framskrider.
Särskilt viktigt är samarbetet med vårdnadshavarna när ett barn behöver stöd
för sitt växande och lärande. Vårdnadshavarna ska få information om hur
transporter och elevvård, och övriga tjänster inom småbarnspedagogiken som
barnet utöver förskoleundervisningen har möjlighet till, ordnas under
förskoleundervisningen. Respons från vårdnadshavarna och barnen ska tas i
beaktande då undervisningen, olika former av stöd och verksamhetskulturen
utvecklas.
Samarbete vid
övergångarna
Övergången från hemmet eller den tidigare
småbarnspedagogiken till förskolan och från förskolan till skolan är viktiga
skeden i barnets liv. En smidig övergång främjar barnens känsla av trygghet och
välbefinnande samt deras förutsättningar för tillväxt och för att lära sig.
Förfaringssätten vid övergångarna ska vara planmässiga. Det är viktigt att det
i de lokala planerna för småbarnspedagogik och grundläggande utbildning finns
en enhetlig linje för förfaringssätt i samband med övergångarna. Förfaringssätten
ska utvärderas och utvecklas genom samarbete bland personalen. Respons från vårdnadshavarna ska också
beaktas.
Anordnaren av förskoleundervisning ska skapa
sådana samarbets- och informationsrutiner att barnens övergång från hemmet
eller den tidigare småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och vidare
till den grundläggande utbildningen sker så smidigt som möjligt och stödjer
barnens växande och lärande. Information som är nödvändig för anordnande av
stöd för lärande och elevvård överförs när barnet övergår från en enhet till en
annan eller från ett utbildningsstadium till följande. Överföringen av
information ska följa gällande lagar. Vid övergångarna och i synnerhet vid
beslut om att inleda förskoleundervisningen eller den grundläggande utbildningen
vid en avvikande tidpunkt ska man även utnyttja den sakkunskap som tidigare och
framtida lärare har om barnets växande och lärande.
När ett barn börjar i förskolan och skolan ska
man diskutera med barnet och vårdnadshavaren om mål, uppdrag och förfaringssätt.
Målet är att barnen och vårdnadshavarna bekantar sig med lärmiljöerna,
verksamheten och personalen i förskole- och nybörjarundervisningen innan
undervisningen inleds. Barn och vårdnadshavare till barn som övergår till den
grundläggande utbildningen ska informeras om morgon- och
eftermiddagsverksamheten i den grundläggande utbildningen.
3.4
Frågor som avgörs på lokal nivå
I den lokala läroplanen ska fastställas och beskrivas
·
målen för utvecklandet av
verksamhetskulturen och utvärderingsmetoderna i förskoleundervisningen
·
förskolans lärmiljöer och
metoderna för utvärdering av dem
·
mål och praxis för samarbete
inom förskolan, med vårdnadshavarna och vid övergångarna
·
metoder för utvärdering av de
olika samarbetsformerna.
Anordnaren av
förskoleundervisning ska se till att samtliga förskoleenheter kan precisera
målen för sin verksamhetskultur och för utvecklandet av lärmiljöerna samt
praxisen i anslutning till samarbete. Preciseringarna kan skrivas in antingen i
den enhetsspecifika läroplanen och/eller i läsårsplanen i enlighet med
anordnarens beslut.
Principer som styr
utvecklingen av verksamhetskulturen
Förskolan, liksom den övriga
småbarnsfostran i Grankulla, grundar sig på principen om fostringsgemenskap.
Genom de regelbundet återkommande samtalen med vårdnadshavarna, och
uppföljningen i samband med dessa, utarbetas gemensamma målsättningar och
metoder att tillgodose barnets behov av stöd och uppmuntran inom olika
utvecklingsområden.
Staden anordnar gemensamma utbildningstillfällen för
personalen inom småbarnsfostran. Det ger en ökad kompetens och underlättar att
befästa gemensamma tillvägagångssätt.
Både den finsk- och den svenskspråkiga förskolan i
Grankulla har tillgång till en konsulterande specialbarnträdgårdslärare.
Samarbetet är strukturerat och regelbundet och kan gälla frågor som rör bl. a.
barnets utveckling, behov av stöd eller gruppens sammansättning och
verksamhetsformer. Även vårdnadshavarna har möjlighet att konsultera
specialbarnträdgårdslärarna.
Förskolan använder sig av olika handlings- och
träningsprogram, både för att stöda den sociala växelverkan och för att stöda
inlärningsprocesser. Förskoleenheterna i Grankulla planerar och ordnar
gemensamma aktiviteter för förskolebarnen, ca 4 ggr/år.
I förskolegrupperna baserar sig verksamheten på en
strukturerad smågruppsverksamhet, vilket innebär att man delar in gruppen inför
olika verksamhetsstunder utgående från ålder, utvecklingsnivå och barnets egna
intressen. Detta tryggar också tid och rum för leken.
I förskolegruppen formulerar de vuxna och barnen
tillsammans gruppens regler, där man betonar det sociala
samspelet. Syftet är att klargöra för
barnet vikten av klara spelregler och vikten av att förbinda sig till dem. För
att synliggöra barnets tankar och reflexioner, och för att utvärdera egen
verksamhet, använder man sig verksamheten av olika utvärderings- och
intervjumetoder (samtal, bild, foto).
Tillfällena till lek och rörelse är en viktig del av
förskoleverksamheten. I verksamheten ser man det som betydelsefullt att erbjuda
möjligheter till årstidsenliga sporter som skidning och skridskoåkning. Grankulla
stad bjuder förskolebarnen på 10 simlektioner/verksamhetsår.
Lärmiljöer i
förskoleundervisningen
Verksamhets- och lärmiljön i
förskolan består utöver den fysiska miljön även av interaktionsnätverken mellan
barn och vuxna, människorelationerna och den rådande atmosfären. Lärmiljön
byggs upp av gruppens pedagogiska lösningar och verksamhetssätt. En stressfri
miljö främjar välbefinnande och trygghet, och en sådan kan skapas t.ex. genom
verksamhet i små grupper. Särskild uppmärksamhet fästs vid barnens
utvecklingsnivå och egna initiativ.
Daghemmen i Grankulla är sinsemellan
olika vad gäller såväl struktur och inramning som personal. Verksamhets- och
lärmiljön i förskolan kan bestå av en grupp jämnåriga barn eller av barn i
olika åldrar så att verksamheten till en del är skild för barnen i
förskolåldern. Varje daghem planerar och utvärderar lärmiljön på ett målinriktat
sätt och i relation till den aktuella barngruppen. Pedagogerna har gemensamt
ansvar för att lärmiljön är ändamålsenlig och trygg.
Förskolan bedriver samarbete med
bl.a. rådgivningen, församlingen, biblioteket, skolan, socialvården,
miljöenheten samt idrotts- och kulturtjänsterna. Vi sätter värde på att röra
oss i närmiljön, lär barnen hur man rör sig och uppför sig i trafiken, på
biblioteket och i omgivningen i övrigt. Planeringen
och utvecklingen av lärmiljöerna i förskolan är en oavbruten process som
barnen, personalen och föräldrarna alla tillsammans deltar i.
Samarbete under
förskoleundervisningen och vid övergångarna
Barnens växande och lärande
diskuteras regelbundet med vårdnadshavarna, minst två gånger under
verksamhetsåret.
Samarbetet mellan lärarna inom
förskolan och nybörjarundervisningen går ut på att skapa en så smidig
kontinuitet som möjligt av lärande och utveckling från småbarnsfostran via
förskolan till nybörjaundervisningen. Lagen om grundläggande utbildning
förpliktar till samarbete mellan förskolan och nybörjarundervisningen. Sådant
samarbete idkas regelbundet i Grankulla. Miniminivån för samarbete har slagits
fast i nätverksmötena inom förskolan och nybörjarundervisningen, och
samarbetsformerna och volymen finns inskrivna i den gemensamma årsklockan. Samarbete
bedrivs både genom nätverken (nätverket för finsk förskola och
nybörjarundervisning samt den svenska skola-förskolagruppen) och som direkt
samarbete mellan lärarna inom undervisningsformerna inom ramen för det dagliga
arbetet. Gemensam planering ordnas också om vårarna med tanke på skolstarten
och klassindelningen.
Under förskoleåret tillämpar lärarna
inom förskolan och nybörjarundervisningen en årsklocka som har gjorts upp i
samarbete och godkänts av båda parter. Samarbetet och samarbetsformerna
utvecklas hela tiden mot ökad funktionalitet och smidighet, och de överenskomna
verksamhetsformerna utvärderas regelbundet. I samband med att
verksamhetsplanerna görs upp sätter förskollärarna upp mål för förskolans
verksamhetsår. Uppfyllelsen av målen utvärderas sedan i slutet av
verksamhetsperioden. Planen och utvärderingen lämnas in till chefen för
småbarnsfostran. Utöver detta utvärderas och utvecklas även elevvårdsrutinerna
och stödet för barnens växande och lärande inom ett multiprofessionellt
samarbete.
Då barnen flyttas över till den
grundläggande utbildningen, är vårdnadshavarnas roll och ansvar av stor
betydelse. Familjens intresse och aktiva
medverkan betraktas som mycket viktiga vid barnens övergång till skolan, och föräldrarna
uppmuntras i sin viktiga roll. Både bildningen och förskolan informerar
föräldrarna om när barnen ska anmälas till skolan. Om barnet inte deltar i den
kommunala förskoleundervisningen i Grankulla ska vårdnadshavarna se till att
barnet får bekanta sig med skolan.
Informationsöverföringen ska fungera
flexibelt vid övergången från förskola till nybörjarundervisning med beaktande
av barnens bästa och de bestämmelser som gäller. Den information som är
väsentlig för att ordna undervisning för barnet överförs.
Plan för barnets lärande i
förskolan
Planen för barnets lärande är ett
dokument som gruppens barnträdgårdslärare gör upp för barnet. Planen innehåller
de viktigaste målen för växande och lärande samt tar upp barnets behov och
styrkor. De individuella planerna för lärande utgör grunden för gruppens plan
för lärande.
Då ett nytt barn börjar i
förskolegruppen, gör förskoleläraren ett hembesök för att bekanta sig med
barnet i dess egen miljö. Förskoleläraren för ett inledande samtal med föräldrarna
för att samla information om barnets lärande och behov. Läraren gör upp planen
för barnets lärande utgående från de observationer som gjorts av gruppens
vuxna, barnets egna behov och de samtal som har förts med föräldrarna. Förskolelärarna ansvarar för att planen görs
upp och för att informationen överförs till skolan på våren.
Samarbetet mellan
specialbarnträdgårdslärarna, familjen och skolan behandlas i kapitel 5.
Informationen överförs inom staden
från avsändaren via ett digitalt system (Wilma) till skolpsykologen. När det
gäller barn till en familj som flyttar till staden från en annan ort bör all
nödvändig information överföras från den förra småbarnspedagogiska enheten till
förskollärarna vid den nya förskolan eller skolpsykologen vid barnets nya
skola. Vid behov kan förskolan eller
skolan kontakta barnets tidigare daghem eller skola med tillstånd av
vårdnadshavarna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi uudesta opetussuunnitelmasta sekä ehdota parannuksia.
Kommentit näkyvät ainoastaan blogin ylläpitäjille ja OPS-työryhmälle.
Kiitoksia yhteistyöstä.