1.1 Grunderna för förskoleundervisningens läroplan
Grunderna för
förskoleundervisningens läroplan är en nationell föreskrift utfärdad av
Utbildningsstyrelsen enligt lagen om grundläggande utbildning, utifrån vilken
den lokala läroplanen för förskoleundervisningen ska utarbetas och
förskoleundervisningen genomföras. Beredningen av läroplansgrunderna regleras
främst av lagen och förordningen om grundläggande utbildning och av statsrådets
förordning som fastställer målen för förskoleundervisningen.
Syftet med grunderna
för förskoleundervisningens läroplan är att främja att en högklassig och
enhetlig förskoleundervisning förverkligas i hela landet. Utgångspunkt för
revideringen av grunderna är de utmaningar som förändringarna i barnens
uppväxtmiljö och förskolans verksamhetsmiljö ställer i dag och i framtiden.
Grunderna har beretts i brett samarbete utgående från de senaste resultaten
från forskning och utvecklingsarbete.
I grunderna för
läroplanen fastställs målen och det centrala innehållet i
förskoleundervisningen, samarbetet mellan vårdnadshavarna och förskolan samt
principerna för elevvård och målen för den elevvård som hör till
undervisningsväsendet. Förskoleundervisningen är en helhet som omfattar
undervisning och fostran, där målen inom olika delområden är relaterade till
varandra och formar grunden för verksamhetskulturen. Grunderna för förskoleundervisningens
läroplan innehåller därför också texter som klargör målen för
förskoleundervisningen.
Grunderna
för förskoleundervisningens läroplan innehåller hänvisningar till
lagstiftningen. Syftet med hänvisningarna är att förtydliga sambandet mellan
läroplansgrunderna och lagstiftningen. Avvikande från lagarna som reglerar
förskoleundervisningen används i grunderna för förskoleundervisningens läroplan
benämningen barn i stället för elev, stöd för växande och lärande i stället för
stöd för lärande och skolgång, och elevvård i stället för termen elevhälsa som
används i lagen om elev- och studerandevård.
1.2 Den lokala läroplanen och utvecklandet av den
Anordnaren av
förskoleundervisning ansvarar för att utarbeta en lokal läroplan för
förskoleundervisningen och för att utveckla den. I den lokala läroplanen
bestäms utifrån de nationella grunderna för förskoleundervisningen om det
fostrande arbetet, undervisningen, elevvården, samarbetet med vårdnadshavarna
samt om den övriga verksamheten och dess genomförande. Läroplanen ska utarbetas så att den beskriver,
styr och stödjer anordnandet av förskoleundervisningen vid alla
förskoleenheter. Vid
uppgörandet av den lokala läroplanen ska anordnaren av förskoleundervisning
beakta de lokala särdragen och barnens behov samt resultat från utvärderingar
och utvecklingsarbete som gäller förskoleundervisningen.
Läroplanen ska också utarbetas med
hänsyn till övriga lokala planer, såsom
·
eventuell plan för
småbarnspedagogik
·
läroplanen för undervisning som
förbereder för den grundläggande utbildningen
·
läroplanen för den
grundläggande utbildningen
·
eventuell plan för morgon- och
eftermiddagsverksamhet inom den grundläggande utbildningen
·
välfärdsplan för barn och unga
enligt barnskyddslagen
·
plan för likabehandling enligt
lagen om likabehandling
·
eventuell plan för hållbar
utveckling eller kulturfostran samt övriga planer och beslut som anordnaren av
förskoleundervisning gjort angående utbildning, barn och familjer.
Anordnaren av
förskoleundervisning ska godkänna läroplanen separat för förskoleundervisning
på svenska, finska och samiska och vid behov för förskoleundervisning på något
annat språk. Den lokala läroplanen kan utarbetas gemensamt för alla
förskoleenheter eller så att planen innehåller gemensamma delar och enhetsspecifika
delar på det sätt som anordnaren av förskoleundervisning beslutar. Flera
anordnare av förskoleundervisning kan också komma överens om att utarbeta,
utvärdera och utveckla läroplanen tillsammans. Anordnaren av
förskoleundervisning ska dessutom utgående från läroplanen sammanställa en
årlig plan och på förhand underrätta vårdnadshavarna om centrala frågor som
bestäms i den. I planen preciseras hur den lokala läroplanen förverkligas vid
varje förskoleenhet under det aktuella året.
Anordnaren av förskoleundervisning
ska se till att förskolepersonalen och vårdnadshavarna har möjlighet att delta
i utarbetandet och utvecklandet av läroplanen Också barnens synpunkter ska
beaktas och användas i utvecklingsarbetet. Särskild vikt läggs vid att skapa
metoder för samarbete så att både barnen och vårdnadshavarna kan delta och
påverka på ett meningsfullt sätt. Enligt lagen om grundläggande utbildning ska
förskoleundervisningens läroplan utarbetas i samarbete med de myndigheter som
sköter uppgifter inom kommunens social- och hälsovård. För att trygga en
enhetlig lärstig för barnen är det viktigt att personalen inom den övriga
småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen ges möjlighet att
bekanta sig med och delta i utarbetandet och utvecklandet av förskoleundervisningens
läroplan.
Enligt lagen om
grundläggande utbildning har ett barn som deltar i förskoleundervisning rätt
att varje dag i förskolan få undervisning enligt läroplanen samt sådan
handledning och sådant stöd som förutsätts för en gynnsam utveckling och
inlärning. För att trygga denna rätt ska alla som arbetar med barnet i
förskolan följa den läroplan som anordnaren av förskoleundervisning fastställt
och andra normer som reglerar arbetet. Också de individuella planer som
anknyter till stöd för barnets växande och lärande ska utarbetas utgående från
den gemensamma läroplanen.
Anordnaren av
förskoleundervisning har som uppdrag att utvärdera sin förskoleundervisning och
dess effekt och delta i extern utvärdering av sin verksamhet. Syftet med
utvärderingen är att utveckla kvaliteten på förskoleundervisningen och
förbättra förutsättningarna för barnens lärande. Uppföljning och utvärdering av
den lokala läroplanen och den årliga plan som preciserar läroplanen är en del
av utvärderingsuppdraget och utvecklingsarbetet. Utöver den information som
anordnaren av förskoleundervisning och förskoleenheterna ger kan även
resultaten av nationella utvärderingar och utvecklingsprojekt användas vid
utvärderingen av förskoleundervisningen. En konstruktiv och öppen självvärdering
främjas av samarbete med andra aktörer.
Ändringar i
läroplansgrunderna förutsätter att motsvarande ändringar görs i den lokala
läroplanen och omsätts i praktiken. Anordnaren av förskoleundervisning kan
också granska sin läroplan och förbättra dess kvalitet och ändamålsenlighet
utifrån lokala behov och genom att utnyttja resultaten från utvecklingsarbetet.
1.3
Centrala beslut i den lokala läroplanen
Den lokala läroplanen och den årliga plan som
preciserar läroplanen utarbetas på det sätt som anordnaren av
förskoleundervisning bestämmer i enlighet med de mål och principer som beskrivs
i detta kapitel. Utbildningsanordnaren kan besluta om delegering av beslut
gällande läroplanens innehåll till förskoleenheterna och ge dem anvisningar om
detta.
I grunderna för förskoleundervisningens läroplan anges i slutet av varje huvudkapitel vilka frågor i kapitlet som ska avgöras och beskrivas i den lokala läroplanen.
I grunderna för förskoleundervisningens läroplan anges i slutet av varje huvudkapitel vilka frågor i kapitlet som ska avgöras och beskrivas i den lokala läroplanen.
Vid beredningen av den lokala läroplanen ska
anordnaren av förskoleundervisning fastställa och i läroplanen beskriva
·
för vilka undervisningsspråk
läroplanen utarbetas och godkänns
·
om den lokala läroplanen
utarbetas gemensamt för alla förskoleenheter, helt eller delvis separat för
varje enhet, regionalt, eller om man väljer en annan lösning
·
hur strukturen i läroplanen ser
ut, i vilken ordning frågor behandlas och hur läroplanen publiceras
·
hur personalen i förskolan,
barnen och vårdnadshavarna deltar i uppgörandet, uppföljningen och utvecklingen
av läroplanen
·
hur samarbetet i anknytning
till läroplansarbetet genomförs med småbarnspedagogiken, den grundläggande
utbildningen och sakkunniga inom social- och hälsovårdsväsendet samt andra
eventuella samarbetsparter
·
hur lokala särdrag, olika sätt
att ordna förskoleundervisningen, utvecklingsmål och planer som gäller barnen
beaktas vid beredningen av läroplanen
·
hur vårdnadshavarna och
intressentgrupperna informeras om läroplanen och den årliga plan som preciserar
läroplanen
·
hur läroplanen utarbetas,
uppföljs och utvecklas.
Grankullas
kommunala läroplan för förskoleundervisningen består av de riksomfattande
grunderna för förskoleundervisningens läroplan, som har kompletterats med
Grankullas lokala perspektiv. Grankullas läroplan för förskoleundervisningen
definierar, styr och stöder organiseringen av förskoleundervisningen i alla
finsk- och svenskspråkiga förskoleenheter. Enheterna gör upp sina egna planer
för förskoleundervisningen med utgångspunkt i Grankullas kommunala läroplan för
förskoleundervisningen.
Varje förskoleenhet gör upp en
enhetsspecifik läroplan för förskoleundervisningen och specificerar dess
innehåll i en verksamhetsplan, som utarbetas årligen. I den enhetsspecifika
läroplanen kan enheten klargöra hur de principer som beskrivs i de olika
kapitlen omsätts i praktiken i den förskoleundervisning enheten ger. Till
exempel praxis inom förskolans elevvård hör till det som beskrivs närmare i den
enhetsspecifika läroplanen.
Utvärderingen av
hur läroplanen utfallit görs årligen i förskoleenheterna i samband med
utvärderingen av verksamhetsplanen. Läroplanen för förskoleundervisningen ska
utvärderas och uppdateras åtminstone då Utbildningsstyrelsen uppdaterat sina
styrande dokument. Förskoleundervisningen och dess genomslag utvärderas
regelbundet.
Läroplanen för
förskoleundervisningen görs upp under ledning av chefen för småbarnsfostran i
arbetsgrupper som består av förskollärare och daghemsföreståndare, som
tillsammans går igenom utvalda kapitel. Den kommunala läroplan som godkändes
2011 används som grund och revideras enligt läroplansgrunderna för
förskoleundervisningen år 2014. De bearbetade och reviderade texterna gås
igenom tillsammans med personalen inom småbarnsfostran, och kommentarer och
utvecklingsförslag begärs av barnens vårdnadshavare, den finska och den svenska
skolförvaltningen samt av social- och hälsovården och andra samarbetsparter då
arbetet framskrider. Efter att den kommunala läroplanen för
förskoleundervisningen blivit klar publiceras den bl.a. på Grankulla stads
webbplats, och vårdnadshavarna uppmuntras att ta del av den.
Samarbetet vid
beredningen av läroplanen mellan småbarnsfostran, den grundläggande
utbildningen samt sakkunniga inom social- och hälsovården och andra samarbetspartner
sker bl.a. inom ramen för projektet Koko Hela Grani, i ledningsgruppen för
hälsofrämjandet och genom existerande arbetskontakter.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi uudesta opetussuunnitelmasta sekä ehdota parannuksia.
Kommentit näkyvät ainoastaan blogin ylläpitäjille ja OPS-työryhmälle.
Kiitoksia yhteistyöstä.