maanantai 21. joulukuuta 2015

1. Grunderna för läroplanen och den lokala läroplanen

1.1  Grunderna för förskoleundervisningens läroplan


Grunderna för förskoleundervisningens läroplan är en nationell föreskrift utfärdad av Utbildningsstyrelsen enligt lagen om grundläggande utbildning, utifrån vilken den lokala läroplanen för förskoleundervisningen ska utarbetas och förskoleundervisningen genomföras. Beredningen av läroplansgrunderna regleras främst av lagen och förordningen om grundläggande utbildning och av statsrådets förordning som fastställer målen för förskoleundervisningen.

Syftet med grunderna för förskoleundervisningens läroplan är att främja att en högklassig och enhetlig förskoleundervisning förverkligas i hela landet. Utgångspunkt för revideringen av grunderna är de utmaningar som förändringarna i barnens uppväxtmiljö och förskolans verksamhetsmiljö ställer i dag och i framtiden. Grunderna har beretts i brett samarbete utgående från de senaste resultaten från forskning och utvecklingsarbete.

I grunderna för läroplanen fastställs målen och det centrala innehållet i förskoleundervisningen, samarbetet mellan vårdnadshavarna och förskolan samt principerna för elevvård och målen för den elevvård som hör till undervisningsväsendet. Förskoleundervisningen är en helhet som omfattar undervisning och fostran, där målen inom olika delområden är relaterade till varandra och formar grunden för verksamhetskulturen. Grunderna för förskoleundervisningens läroplan innehåller därför också texter som klargör målen för förskoleundervisningen.

Grunderna för förskoleundervisningens läroplan innehåller hänvisningar till lagstiftningen. Syftet med hänvisningarna är att förtydliga sambandet mellan läroplansgrunderna och lagstiftningen. Avvikande från lagarna som reglerar förskoleundervisningen används i grunderna för förskoleundervisningens läroplan benämningen barn i stället för elev, stöd för växande och lärande i stället för stöd för lärande och skolgång, och elevvård i stället för termen elevhälsa som används i lagen om elev- och studerandevård.
                                                 

1.2  Den lokala läroplanen och utvecklandet av den


Anordnaren av förskoleundervisning ansvarar för att utarbeta en lokal läroplan för förskoleundervisningen och för att utveckla den. I den lokala läroplanen bestäms utifrån de nationella grunderna för förskoleundervisningen om det fostrande arbetet, undervisningen, elevvården, samarbetet med vårdnadshavarna samt om den övriga verksamheten och dess genomförande. Läroplanen ska utarbetas så att den beskriver, styr och stödjer anordnandet av förskoleundervisningen vid alla förskoleenheter. Vid uppgörandet av den lokala läroplanen ska anordnaren av förskoleundervisning beakta de lokala särdragen och barnens behov samt resultat från utvärderingar och utvecklingsarbete som gäller förskoleundervisningen.

Läroplanen ska också utarbetas med hänsyn till övriga lokala planer, såsom
·      eventuell plan för småbarnspedagogik
·      läroplanen för undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen
·      läroplanen för den grundläggande utbildningen
·      eventuell plan för morgon- och eftermiddagsverksamhet inom den grundläggande utbildningen
·      välfärdsplan för barn och unga enligt barnskyddslagen
·      plan för likabehandling enligt lagen om likabehandling
·      eventuell plan för hållbar utveckling eller kulturfostran samt övriga planer och beslut som anordnaren av förskoleundervisning gjort angående utbildning, barn och familjer.

Anordnaren av förskoleundervisning ska godkänna läroplanen separat för förskoleundervisning på svenska, finska och samiska och vid behov för förskoleundervisning på något annat språk. Den lokala läroplanen kan utarbetas gemensamt för alla förskoleenheter eller så att planen innehåller gemensamma delar och enhetsspecifika delar på det sätt som anordnaren av förskoleundervisning beslutar. Flera anordnare av förskoleundervisning kan också komma överens om att utarbeta, utvärdera och utveckla läroplanen tillsammans. Anordnaren av förskoleundervisning ska dessutom utgående från läroplanen sammanställa en årlig plan och på förhand underrätta vårdnadshavarna om centrala frågor som bestäms i den. I planen preciseras hur den lokala läroplanen förverkligas vid varje förskoleenhet under det aktuella året.

Anordnaren av förskoleundervisning ska se till att förskolepersonalen och vårdnadshavarna har möjlighet att delta i utarbetandet och utvecklandet av läroplanen Också barnens synpunkter ska beaktas och användas i utvecklingsarbetet. Särskild vikt läggs vid att skapa metoder för samarbete så att både barnen och vårdnadshavarna kan delta och påverka på ett meningsfullt sätt. Enligt lagen om grundläggande utbildning ska förskoleundervisningens läroplan utarbetas i samarbete med de myndigheter som sköter uppgifter inom kommunens social- och hälsovård. För att trygga en enhetlig lärstig för barnen är det viktigt att personalen inom den övriga småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen ges möjlighet att bekanta sig med och delta i utarbetandet och utvecklandet av förskoleundervisningens läroplan.

Enligt lagen om grundläggande utbildning har ett barn som deltar i förskoleundervisning rätt att varje dag i förskolan få undervisning enligt läroplanen samt sådan handledning och sådant stöd som förutsätts för en gynnsam utveckling och inlärning. För att trygga denna rätt ska alla som arbetar med barnet i förskolan följa den läroplan som anordnaren av förskoleundervisning fastställt och andra normer som reglerar arbetet. Också de individuella planer som anknyter till stöd för barnets växande och lärande ska utarbetas utgående från den gemensamma läroplanen.

Anordnaren av förskoleundervisning har som uppdrag att utvärdera sin förskoleundervisning och dess effekt och delta i extern utvärdering av sin verksamhet. Syftet med utvärderingen är att utveckla kvaliteten på förskoleundervisningen och förbättra förutsättningarna för barnens lärande. Uppföljning och utvärdering av den lokala läroplanen och den årliga plan som preciserar läroplanen är en del av utvärderingsuppdraget och utvecklingsarbetet. Utöver den information som anordnaren av förskoleundervisning och förskoleenheterna ger kan även resultaten av nationella utvärderingar och utvecklingsprojekt användas vid utvärderingen av förskoleundervisningen. En konstruktiv och öppen självvärdering främjas av samarbete med andra aktörer.

Ändringar i läroplansgrunderna förutsätter att motsvarande ändringar görs i den lokala läroplanen och omsätts i praktiken. Anordnaren av förskoleundervisning kan också granska sin läroplan och förbättra dess kvalitet och ändamålsenlighet utifrån lokala behov och genom att utnyttja resultaten från utvecklingsarbetet.

1.3 Centrala beslut i den lokala läroplanen


Den lokala läroplanen och den årliga plan som preciserar läroplanen utarbetas på det sätt som anordnaren av förskoleundervisning bestämmer i enlighet med de mål och principer som beskrivs i detta kapitel. Utbildningsanordnaren kan besluta om delegering av beslut gällande läroplanens innehåll till förskoleenheterna och ge dem anvisningar om detta.

I grunderna för förskoleundervisningens läroplan anges i slutet av varje huvudkapitel vilka frågor i kapitlet som ska avgöras och beskrivas i den lokala läroplanen.


Vid beredningen av den lokala läroplanen ska anordnaren av förskoleundervisning fastställa och i läroplanen beskriva
·          för vilka undervisningsspråk läroplanen utarbetas och godkänns
·          om den lokala läroplanen utarbetas gemensamt för alla förskoleenheter, helt eller delvis separat för varje enhet, regionalt, eller om man väljer en annan lösning
·          hur strukturen i läroplanen ser ut, i vilken ordning frågor behandlas och hur läroplanen publiceras
·          hur personalen i förskolan, barnen och vårdnadshavarna deltar i uppgörandet, uppföljningen och utvecklingen av läroplanen
·          hur samarbetet i anknytning till läroplansarbetet genomförs med småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen och sakkunniga inom social- och hälsovårdsväsendet samt andra eventuella samarbetsparter
·          hur lokala särdrag, olika sätt att ordna förskoleundervisningen, utvecklingsmål och planer som gäller barnen beaktas vid beredningen av läroplanen
·          hur vårdnadshavarna och intressentgrupperna informeras om läroplanen och den årliga plan som preciserar läroplanen
·          hur läroplanen utarbetas, uppföljs och utvecklas.




Grankullas kommunala läroplan för förskoleundervisningen består av de riksomfattande grunderna för förskoleundervisningens läroplan, som har kompletterats med Grankullas lokala perspektiv. Grankullas läroplan för förskoleundervisningen definierar, styr och stöder organiseringen av förskoleundervisningen i alla finsk- och svenskspråkiga förskoleenheter. Enheterna gör upp sina egna planer för förskoleundervisningen med utgångspunkt i Grankullas kommunala läroplan för förskoleundervisningen.


Varje förskoleenhet gör upp en enhetsspecifik läroplan för förskoleundervisningen och specificerar dess innehåll i en verksamhetsplan, som utarbetas årligen. I den enhetsspecifika läroplanen kan enheten klargöra hur de principer som beskrivs i de olika kapitlen omsätts i praktiken i den förskoleundervisning enheten ger. Till exempel praxis inom förskolans elevvård hör till det som beskrivs närmare i den enhetsspecifika läroplanen.


Utvärderingen av hur läroplanen utfallit görs årligen i förskoleenheterna i samband med utvärderingen av verksamhetsplanen. Läroplanen för förskoleundervisningen ska utvärderas och uppdateras åtminstone då Utbildningsstyrelsen uppdaterat sina styrande dokument. Förskoleundervisningen och dess genomslag utvärderas regelbundet.


Läroplanen för förskoleundervisningen görs upp under ledning av chefen för småbarnsfostran i arbetsgrupper som består av förskollärare och daghemsföreståndare, som tillsammans går igenom utvalda kapitel. Den kommunala läroplan som godkändes 2011 används som grund och revideras enligt läroplansgrunderna för förskoleundervisningen år 2014. De bearbetade och reviderade texterna gås igenom tillsammans med personalen inom småbarnsfostran, och kommentarer och utvecklingsförslag begärs av barnens vårdnadshavare, den finska och den svenska skolförvaltningen samt av social- och hälsovården och andra samarbetsparter då arbetet framskrider. Efter att den kommunala läroplanen för förskoleundervisningen blivit klar publiceras den bl.a. på Grankulla stads webbplats, och vårdnadshavarna uppmuntras att ta del av den.


Samarbetet vid beredningen av läroplanen mellan småbarnsfostran, den grundläggande utbildningen samt sakkunniga inom social- och hälsovården och andra samarbetspartner sker bl.a. inom ramen för projektet Koko Hela Grani, i ledningsgruppen för hälsofrämjandet och genom existerande arbetskontakter.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro mielipiteesi uudesta opetussuunnitelmasta sekä ehdota parannuksia.

Kommentit näkyvät ainoastaan blogin ylläpitäjille ja OPS-työryhmälle.

Kiitoksia yhteistyöstä.