Förskolan
är en viktig tidsperiod i barnets liv. Förskoleundervisningen ska planeras och
genomföras så att barnen har möjlighet att bli inspirerade, experimentera och
att lära sig nytt. Barnens utveckling
inom de olika kunskaps- och färdighetsområdena breddas genom att de agerar och
är aktiva och leker i månsidiga lärmiljöer. I förskoleundervisningen ska barnen
ges tillfälle att kommunicera på olika sätt och att stärka sina sociala
färdigheter. Målet är att barnen lär
sig att värdesätta att alla människor är likvärdiga och att de själva är
unika.
Småbarnspedagogiken
inklusive förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen ska med
tanke på barnets utveckling och lärande bilda en logiskt framskridande helhet
som lägger grund för ett livslångt lärande.
Förskoleundervisningens centrala uppdrag är att främja barnets
förutsättningar att växa, utvecklas och lära sig. Undervisningen ska utgå från barnet.
Undervisningens uppdrag är att stärka barnets positiva självbild och
uppfattning om sig själv som lärande individ. Förskoleundervisningen ska
utvecklas enligt principen om inkludering. Förskoleundervisningen har stor
betydelse när det gäller att på ett tidigt stadium upptäcka behov av stöd för
växande och lärande, att ge stöd och samtidigt förebygga svårigheter.
2.1
Förpliktelser som styr förskoleundervisningen
Vårdnadshavaren ska se till att
barnet deltar i förskoleundervisningen eller annan verksamhet genom vilken
målen för förskoleundervisningen uppnås. Kommunen är skyldig att ordna förskoleundervisning
för barn som bor inom kommunen året innan läroplikten börjar.
Förskoleundervisningen kan ordnas i daghem och i skolor. Förpliktelserna som
styr förskoleundervisningen grundar sig på Finlands grundlag, lagen och
förordningen om grundläggande utbildning och statsrådets förordning som
utfärdats med stöd av den, elev- och studerandevårdslagen samt på grunderna för
förskoleundervisningens läroplan. Enligt
Finlands grundlag får ingen utan godtagbart skäl särbehandlas på grund av kön,
ålder, ursprung, språk, religion, övertygelse, åsikt, hälsotillstånd, handikapp
eller av någon annan orsak som gäller hans eller hennes person. Också
förpliktelser som grundar sig på annan lagstiftning eller internationella avtal
som Finland förbundit sig att följa ska beaktas då undervisningen ordnas. Sådana är bland annat lagen om
likabehandling, jämställdhetslagen, Europakonventionen om mänskliga rättigheter
och FN:s konvention om barnets rättigheter.
I
förskoleundervisningen är undervisningsspråket antingen svenska eller
finska. Undervisningsspråket kan också
vara samiska, romani eller teckenspråk.
Dessutom kan en del av undervisningen ges på något annat språk än de som
fastställs i lagen om grundläggande utbildning, om det inte äventyrar barnens
möjligheter att följa med undervisningen. Om detta bestäms närmare i kapitel
4.4.
Enligt lagen
om grundläggande utbildning är målet för förskoleundervisningen att stödja
barnens utveckling till humana människor och etiskt ansvarskännande
samhällsmedlemmar och att ge dem sådana kunskaper och färdigheter som behövs i
livet. Målet för förskoleundervisningen är enligt lagen att som en del av
småbarnspedagogik förbättra barnens inlärningsförutsättningar.
Förskoleundervisningen ska också främja bildning och jämlikhet och undervisningen
ska ges på tillräckligt lika villkor i hela landet. Målen för undervisning och
fostran beskrivs närmare i statsrådets förordning.
Förskoleundervisningen
omfattar i allmänhet ett läsår och ska ges under minst 700 timmar. För barn som
omfattas av förlängd läroplikt beskrivs alternativen i kapitel 5.5. Förskoleundervisningen ska ordnas så att barn
som deltar i förskoleundervisning har möjlighet att använda andra tjänster inom
småbarnspedagogiken.
Förskoleundervisningen ska genomföras enligt en
lokal läroplan som utarbetats utgående från grunderna för
förskoleundervisningens läroplan.
Förskoleundervisningen ska på ett positivt sätt ta hänsyn till barnens
olika språkliga, kulturella och religiösa bakgrund eller åskådning. Barnens åsikter ska beaktas och utvecklingen
av deras identitet stödjas.
I lagstiftningen som
berör förskoleundervisningen betonas vårdnadshavarnas delaktighet. Vårdnadshavarna har rätt att få information
om förskoleundervisningens mål och verksamhet redan innan anmälan till förskoleundervisningen
sker och om sitt barns förskoledag under året i förskolan. Vårdnadshavarnas
åsikter och den information och respons som de ger ska beaktas när man utvecklar
förskoleundervisningen.
Förskoleundervisningen,
läromedlen och redskapen som används i undervisningen samt behövlig elevvård är
avgiftsfria. Barnen ska varje förskoledag avgiftsfritt få en fullvärdig måltid
som är ändamålsenligt ordnad och övervakad.
Barn som deltar i
förskoleundervisning har rätt till en trygg och säker studiemiljö. Tryggheten
och säkerheten ska beaktas i lärmiljöerna och i all verksamhet i
förskolan. En verksamhetskultur som
bygger på ömsesidig respekt och omsorg och lärmiljöer som lämpar sig för
förskoleundervisningen skapar goda förutsättningar för att barnen ska känna sig
trygga och säkra. Trygghets- och säkerhetsfrågor beskrivs närmare i kapitlen 3
och 6. Vid anordnandet av undervisning ska dessutom beaktas föreskrifter om
arbetarskydd, användning av personuppgifter, offentlighet och integritets skydd
samt föreskrifter om utredning av brottslig bakgrund hos personer som arbetar
med barn. I förskoleundervisningen kan
fostrande samtal och disciplinära åtgärder som nämns i lagen om grundläggande
utbildning användas på ett för förskoleundervisningen anpassat sätt.
Utbildningsanordnaren ansvarar för uppgörandet av den plan som lagen
förutsätter. Planen kan ingå i den lokala läroplanen eller utgöra en skild
plan.
Kommunen eller en
anordnare som beviljats tillstånd att ordna förskoleundervisning kan köpa
förskoletjänsterna av en offentlig eller privat serviceproducent.
Utbildningsanordnaren ansvarar för att de tjänster som köps ordnas enligt de
lagar som gäller förskoleundervisning, tillståndet att ordna
förskoleundervisning och enligt föreliggande läroplansgrunder.
2.2
Förskoleundervisningens uppdrag under lärstigen
Det är viktigt att
småbarnspedagogik, förskoleundervisningen som ingår i den, och den
grundläggande utbildningen bildar en helhet som framskrider på ett logiskt sätt
med tanke på barnens växande och lärande. Utgångspunkten för en högklassig
helhet är att lärarna och den övriga personalen känner till de olika etapperna
under lärstigen samt de centrala mål, särdrag och metoder som anknyter till
dem. För att barnens växande och lärande
ska fortlöpa smidigt, ska övergångarna planeras och utvärderas gemensamt på det
sätt som beskrivs i kapitel 3.3.
Undervisningspersonalen och den övriga personalen ska samarbeta med
vårdnadshavarna under alla etapper av barnens lärstig. Målet är att varje barns lärstig fortlöper
smidigt från småbarnspedagogik till förskoleundervisningen och vidare till den
grundläggande utbildningen utgående från barnets behov. För att målet ska nås är det viktigt med en
systematisk ledning av personalens samarbete och kompetens både på förskoleenheterna
och på anordnarnivå.
Förskoleundervisningen
har i enlighet med statsrådets förordning som särskilt mål att i samarbete med
vårdnadshavarna främja barnens förutsättningar för utveckling och lärande samt
att stärka barnens sociala färdigheter och sunda självkänsla med hjälp av lek
och positiva upplevelser av lärande. I förskoleundervisningen ska pedagogiska
metoder som lämpar sig för småbarnspedagogik användas och barnens intressen
respekteras när undervisningen ordnas. Olika former av lek ska ständigt ingå i
förskoleundervisningens verksamhet. Vårdnadshavarna är viktiga samarbetsparter
vid planeringen, genomförandet och utvärderingen av verksamheten. Stödet för
växande och lärande samt elevvården ordnas vid behov genom sektorsöversgripande
samarbete.
Förskoleundervisningen
är målinriktad verksamhet. Målen för
undervisningen fastställs enligt grunderna för läroplanen och den lokala
läroplan som utarbetats utgående från läroplansgrunderna. Läroplanen ska inte fastställa gemensamma
mål för barnens lärande. Individuella
mål främjar barnens växande och lärande, och därför ska läraren diskutera varje
barns individuella behov, önskemål och mål för lärandet med barnet och barnets
vårdnadshavare. Förskolepersonalen ska
planera undervisningen och utveckla lärmiljöerna utgående från dessa behov och
önskemål. För att göra lärandet ännu
mer målinriktat, kan läraren för varje barn utarbeta en plan för barnets
lärande tillsammans med barnet och vårdnadshavaren. En plan för barnets lärande ska alltid
utarbetas ifall barnet får intensifierat stöd. För barn som omfattas av
särskilt stöd ska en individuell plan för hur undervisningen ska ordnas (IP)
utarbetas.
I
förskoleundervisningen ska varje barns fysiska, psykiska och sociala utveckling
samt utvecklingen av kunskaper och färdigheter följas upp och stödjas. Målet är att samtidigt förebygga eventuella
svårigheter. Barnets jaguppfattning ska
stärkas med hjälp av uppskattande kommunikation, mångsidiga inlärningsupplevelser
och uppmuntrande respons. Under
förskoletiden ska barnen få bekanta sig med den närmaste omgivningen, dess
natur och den mångfald av människor som bor där. Lek och fantasi har stor betydelse när barnen
lär sig nya kunskaper och färdigheter. Förskoleundervisningen
ska erbjuda barnen tillfällen att kommunicera, uttrycka sig på olika sätt och
få nya upplevelser. Tillsammans ska man
i olika lärmiljöer bekanta sig med saker som intresserar barnen. Det ger barnen möjligheter att få vänner, att
känna glädje över sitt lärande och att bli intresserade av nya saker.
När vårdnadshavaren
anmält sitt barn till förskolan, är utgångspunkten att barnet deltar i all
verksamhet. Utbildningsanordnaren
beslutar och informerar vårdnadshavaren om förfaringssätt gällande anhållan om
befrielse på grund av barnets sjukdom eller annan orsak. Vårdnadshavaren,
läraren och den personal som medverkar i anordnandet av förskoleundervisningen
bär gemensamt ansvar för att förskolebarnen regelbundet deltar i
förskoleundervisningen.
2.3 Värdegrunden
Förskoleundervisningen
bygger på uppfattningen om barndomens egenvärde. Varje barn är unikt och
värdefullt precis så som det är. Alla
barn har rätt att bli hörda, sedda, tagna i beaktande och förstådda som
individer och som medlemmar i gruppen. Barnen har rätt att lära sig och bilda
sig en uppfattning om sig själva och världen utifrån sina egna perspektiv.
Barnen har rätt att
lära sig genom lek och att glädja sig över sitt lärande. Barnets tidigare upplevelser och kunskaper utgör en del av barnets
lärstig. Det är viktigt att respektera
att barn är olika, att de beter sig och lär sig på olika sätt. Barnens uppfattningar och åsikter ska
värdesättas och de ska få delta i utformandet av lärmiljöerna och enligt sina
förutsättningar även i planeringen och utvärderingen av verksamheten. Barnen ska sporras till samarbete och
gemenskap.
Varje barn har rätt
till god undervisning. God förskoleundervisning kännetecknas av uppmuntrande
respons och rättvist bemötande. Barnen
ska ges möjlighet att uttrycka sig och sina tankar, hantera känslor och konflikter
samt pröva och lära sig nya saker.
Förskoleundervisningen ska stödja barnens förmåga att förstå
värderingar, tillägna sig hälsosamma levnadsvanor samt utveckla sina
emotionella färdigheter och sitt sinne för estetik.
Samarbete mellan
förskolepersonalen och vårdnadshavarna bidrar till att trygga barnens
välbefinnande. Förskolepersonalen ska bemöta olika familjer och hemmens olika
åskådningar, religioner, traditioner och syner på uppfostran med öppenhet och
respekt för att skapa förutsättningar för konstruktiv kommunikation och
undervisning.
I
förskoleundervisningen ska man följa principerna om hållbar livsstil och beakta
dess olika dimensioner: den sociala, den kulturella, den ekonomiska och den
ekologiska. Verksamhetsmiljön i
förskolan ska stödja jämlikhet och likabehandling. Det innebär bland annat jämlikhet i fråga om
åsikter och jämställdhet mellan könen. Förskoleundervisningen ska främja barnens
möjligheter att utveckla sina färdigheter och att göra val oberoende av
könsbundna förväntningar. Strävan efter jämlikhet ska kompletteras av en
övergripande princip om likabehandling. Undervisningen ska präglas
av religiös pluralism samt vara partipolitiskt och konfessionellt obunden.
Förskoleundervisningen får inte användas som kanal för kommersiell påverkan.
2.4
Synen på lärande
Grunderna för
förskoleundervisningens läroplan har utarbetats utgående från en syn på
lärande, enligt vilken barn tillägnar sig nya kunskaper och färdigheter genom
växelverkan med andra barn, lärare, olika grupper och den närmaste
omgivningen. Lärande är en
helhetsbetonad process som inbegriper handlingar, känslor, sinnesförnimmelser,
fysiska upplevelser och tankar. Det
väsentliga i lärandet är att barnen själva är aktiva och litar på sina
möjligheter som lärande individer. Också barnens vilja och tilltagande förmåga
att samarbeta har betydelse för lärandet.
I förskoleundervisningen lär sig barnen genom att leka, röra på sig,
utforska, utföra små arbeten, skapa och uttrycka sina
upplevelser. Positiva känsloupplevelser,
glädje och nyskapande verksamhet främjar lärandet och sporrar barnen att
utveckla sin kompetens.
Utgångspunkten för lärandet är barnets tidigare
erfarenheter och kunskaper. Det är
viktigt att nya kunskaper och färdigheter har anknytning till barnens vardag
och erfarenhetsvärld. Genom handledd
verksamhet och lek i förskolan får barnen lära sig att samarbeta med andra och
att ställa upp individuella och gemensamma mål. I verksamheten ska man lyssna
på barnen, höra deras åsikter, diskutera med dem och stödja dem att ta hänsyn
till andra. På det viset upplever barnen
att de är en del av gruppen och gemenskapen.
Målet är att nya kunskaper och färdigheter väcker barnens lust att lära sig
mera.
2.5
Mångsidig kompetens i förskoleundervisningen
Med mångsidig
kompetens avses en helhet som består av kunskaper och färdigheter, värderingar,
attityder och vilja. Kompetens innebär
också förmåga att använda sina kunskaper och färdigheter på det sätt som
situationen kräver. Utvecklingen av
mångsidig kompetens börjar i den tidiga barndomen och fortgår hela livet. Den stärks successivt under lärstigen genom
studier inom olika kunskaps- och färdighetsområden, vardagliga aktiviteter och
kommunikation. Behovet av mångsidig
kompetens framhävs när den omgivande världen förändras. Att växa som människa, att studera och arbeta
samt att fungera som samhällsmedborgare förutsätter både nu och i framtiden en
bred kompetens som överskrider gränserna mellan olika vetenskapsområden.
Uppdraget att utveckla
mångsidig kompetens ska beaktas i all verksamhet i förskolan: vid utvecklandet
av verksamhetskulturen och lärmiljöerna samt i det fostrande arbetet och i
undervisningen. Uppdraget grundar sig på principen i statsrådets förordning om
att se undervisningen som en helhet. Detta förutsätter målmedvetet arbete och
utvärdering av hur målen uppnås samt samarbete mellan förskoleundervisningen
och den grundläggande utbildningen.
Utvecklingen av
mångsidig kompetens främjar barnens växande som individer och som medlemmar i
sin grupp. De olika delområdena inom
mångsidig kompetens stödjer barnens förmåga att rikta in sig på livslångt
lärande och lägger grund för en hållbar livsstil. I förskoleundervisningen ska tyngdpunkten
ligga på de sociala och kulturella dimensionerna av hållbar livsstil. Arbetssätten i förskolan, hur lärmiljöerna
utformas och hur barnens lärande och välbefinnande stöds påverkar utvecklingen
av mångsidig kompetens i högre grad än innehållet i undervisningen.
Förmåga att tänka och lära sig
Tänkandet och färdigheten
att lära sig utvecklas genom kommunikation och skapar förutsättningar för
utvecklingen av övriga kompetenser och livslångt lärande. Mängden information, som hela tiden
uppdateras, förutsätter förmåga att tillägna sig ny kunskap och att kunna styra
sitt lärande. Strukturering av
information och skapande av ny kunskap förutsätter kreativt och kritiskt
tänkande. Förskoleundervisningens
uppdrag är att uppmuntra och hjälpa barnen att utveckla sin förmåga att tänka
och lära sig och att stärka barnens tro på sitt eget kunnande.
Barnens minne och fantasi
ska utvecklas med hjälp av till exempel ramsor, musik och drama. Lekar, spel och olika problemlösnings- och
forskningsuppgifter ger barnen upplevelser samt möjligheter att känna glädje
över att inse och upptäcka nya saker.
Mångsidig motion och perceptionsmotoriska övningar stödjer barnens
lärande. Barnen ska uppmuntras att pröva
och lära sig också krävande saker, att fråga och ifrågasätta. De ska sporras att glädja sig när de lyckas
och att uppmuntra andra och samtidigt att inte ge upp om de misslyckas. Arbetet dokumenteras och man diskuterar och
utvärderar tillsammans med barnen hur man lyckats. Samtidigt ska barnen få hjälp med att bli
medvetna om sina framsteg och sitt lärande.
Kulturell och kommunikativ kompetens
Att kunna
kommunicera, uttrycka sig och förstå andra har stor betydelse för individens
funktionsförmåga och välbefinnande i en mångkulturell värld. Förmågan att
lyssna, känna igen och förstå olika synsätt kännetecknar god kommunikation och
kulturella färdigheter. För att skapa
positiva människorelationer och lösa problemsituationer på ett konstruktivt
sätt förutsätts samarbetsförmåga.
Förskoleundervisningen ska erbjuda barnen möjligheter att på ett tryggt
sätt öva sin förmåga att kommunicera och uttrycka sig i kamratgruppen och med
vuxna i närmiljön.
Barnen ska
uppmuntras att lära känna och umgås med andra människor. Fester, lekar och
aktiviteter som förutsätter samarbete ger barnen möjlighet att öva sig att
uppträda i olika situationer och med olika människor. Barnen ska bemötas med respekt och lära sig
att vara vänliga och uppföra sig väl mot andra.
Tillsammans med barnen ska man bekanta sig med närmiljön och dess
kulturella mångfald. Barnen ska lära sig att uppskatta sina egna och andra
familjers traditioner och vanor. Utvecklingen av barnens språkmedvetenhet ska
stödjas och barnen ska uppmuntras att uttrycka sig på olika sätt.
Vardagskompetens
Alla behöver
kunna ta hand om sig själva, värna om sin hälsa och trygghet och använda teknik
i vardagen. Det handlar om individens
välbefinnande och att tillägna sig en hållbar livsstil. Förskoleundervisningen ska stärka färdigheter
som hör samman med barnens välbefinnande och uppmuntrar dem att göra val som
stämmer överens med en hållbar livsstil.
Förskoleundervisningen ska också stödja barnen att förhålla sig positivt
till framtiden.
I
förskoleundervisningen ska barnen utifrån sina förutsättningar lära sig ta
ansvar för sig själva och andra, för sina saker och den gemensamma miljön.
Barnens vardagsrytm och betydelsen av måltider och vila ska tas upp i
undervisningen och med vårdnadshavarna.
Särskild vikt ska fästas vid mångsidig och tillräcklig motion som en
förutsättning för barnens lärande och välbefinnande. Med barnen diskuteras vad som inverkar positivt
respektive negativt på deras välbefinnande.
Barnen ska få lära sig att röra sig tryggt i trafiken. De ska uppmuntras
att be om och söka hjälp vid behov.
Tillsammans med barnen prövar man på tekniska lösningar och ger dem
övning i att använda apparater och utrustning på ett tryggt sätt.
Multilitteracitet
Med
multilitteracitet avses förmågan att tolka och producera olika slag av
meddelanden. Multilitteracitet hänger
nära samman med tanke- och kommunikationsfärdigheter och förmåga att söka,
bearbeta, producera, presentera, bedöma och värdera information i olika miljöer
och situationer. Informationen kan
produceras och presenteras med hjälp av verbala, visuella, numeriska eller
andra symbolsystem eller med kombinationer av dessa. Multilitteracitet omfattar olika former av
läskunnighet, såsom grundläggande läsfärdighet, numerisk läskunnighet,
bildkunskap och mediekunskap.
Multilitteracitet har koppling till ett vidgat textbegrepp, enligt
vilket texterna kan vara bland annat skriftliga, verbala, audiovisuella eller
digitala. De olika områdena av
multilitteracitet är grundläggande färdigheter ur individ-, samhälls- och
arbetslivsperspektiv. Kompetens i multilitteracitet
skapar grunden för övrigt lärande och övriga studier. Utvecklingen av multilitteracitet börjar
redan i den tidiga barndomen och fortgår hela livet. Förskoleundervisningen ska tillsammans med
vårdnadshavarna stödja utvecklingen av barnens multilitteracitet.
Barnen ska uppmuntras
att undersöka, använda och producera olika slags texter eller uttrycksformer. På
detta sätt övar sig barnen tillsammans att uttrycka sig och att leva sig in i
de tankar och känslor som meddelanden väcker.
Utvecklingen av barnens bildkunskap, skriv- och läsfärdighet och
numeriska läskunnighet ska stödjas. För
att småningom utveckla mångsidig läskunnighet behöver barnen en vuxen förebild,
en rik textmiljö, kultur producerad av barn och kulturella tjänster avsedda för
barn, såsom filmer, lekramsor och musik.
Barnens delaktighet stärks i takt med att multilitteraciteten utvecklas.
Samtidigt vidgas barnens värld, blir mera strukturerad och får nya betydelser.
Digital kompetens
Digital kompetens är en viktig medborgarfärdighet. Den
behövs i barnens och familjernas vardag, för kommunikation mellan människor och
för delaktighet i samhället. Digital kompetens
är en del av den multilitteracitet och medie- och studiefärdighet som behövs i
studierna och i arbetslivet.
Förskoleundervisningen ska jämsides med vårdnadshavarna främja barnens
digitala kompetens.
Barnen ska i undervisningen få bekanta sig med olika informations- och kommunikationsteknologiska verktyg, tjänster och spel. Barnens kommunikationsfärdigheter, färdighet att lära sig och deras begynnande skriv- och läsfärdighet ska stödjas med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Barnens kreativa tänkande och samarbetsförmåga utvecklas när de ges möjligheter att själva testa och producera. Barnen ska handledas i att tillägna sig säkra och ergonomiska arbetssätt.
Barnen ska i undervisningen få bekanta sig med olika informations- och kommunikationsteknologiska verktyg, tjänster och spel. Barnens kommunikationsfärdigheter, färdighet att lära sig och deras begynnande skriv- och läsfärdighet ska stödjas med hjälp av informations- och kommunikationsteknik. Barnens kreativa tänkande och samarbetsförmåga utvecklas när de ges möjligheter att själva testa och producera. Barnen ska handledas i att tillägna sig säkra och ergonomiska arbetssätt.
Förmåga att delta och
påverka
Aktiv
och ansvarsfull delaktighet och påverkan lägger grunden för en demokratisk och
hållbar framtid. Det förutsätter att individen har förmåga och vilja att delta
i den gemensamma verksamheten och litar på sina möjligheter att påverka. Barnen har rätt att bli hörda och att vara
delaktiga i frågor som påverkar deras liv. I förskoleundervisningen ska man
respektera dessa centrala demokratiska principer. Förskoleundervisningen ska
stödja barnens småningom framväxande förmåga att delta och påverka.
Verksamheten i förskolan ska
planeras, genomföras och utvärderas i samverkan med barnen, förskolepersonalen
och vårdnadshavarna. När barnen är med
och påverkar lär de sig samtidigt att uppfatta betydelsen av gemensamma regler,
överenskommelser och förtroende. Att
bemöta barnen med respekt, ta hänsyn till deras tankar och ge dem möjlighet att
vara tillsammans med andra barn och vuxna stärker barmens förmåga att delta och
påverka. Barnen ska uppmuntras att
hjälpa varandra och att vid behov be om hjälp.
Det är viktigt att barnen upplever och vet att de som barn har rätt att
få hjälp och skydd av vuxna.
2.6
Frågor som avgörs på lokal nivå
Vid uppgörandet av den lokala
läroplanen är det viktigt att diskutera vad de föreskrivna uppdrag och allmänna
mål för förskoleundervisningen som beskrivs i detta kapitel innebär och hur man
ska gå till väga för att förverkliga de mål som uppställts för
förskoleundervisningen.
I den lokala läroplanen ska fastställas och beskrivas
·
hur förskoleundervisningen
ordnas och vilka förpliktelser som styr ordnandet av förskoleundervisningen ur
lokalt perspektiv
·
förskoleundervisningens uppdrag
under lärstigen ur lokalt perspektiv
·
värdegrunden för
förskoleundervisningen och eventuella lokala aspekter som kompletterar den
·
synen på lärande i
förskoleundervisningen och eventuella lokala perspektiv som kompletterar den
·
målen för mångsidig kompetens
och eventuella lokala prioriteringar som gäller dem, samt med vilka åtgärder
man utvärderar målen och utvecklar främjandet av mångsidig kompetens.
Värdegrunden, synen på lärande och målen för mångsidig kompetens ska
beaktas och fördjupas i de delar av läroplanen som beskriver
verksamhetskulturen, genomförandet av undervisningen, stödet för växande och
lärande och elevvården i förskoleundervisningen.
Förskoleundervisningen grundar sig på läroplanen och
består av undervisning som stöder barnens förutsättningar att växa, lära och
utvecklas i en kamratgrupp. Under undervisningsdagarna i förskola får barnet
läroplansenlig undervisning, elevvård, handledning samt tillräckligt stöd för
växande och lärande omedelbart då behovet upptäcks.
Vägen genom
småbarnsfostran, förskolan och nybörjarundervisningen framskrider systematiskt
och utgör således en utvecklingsmässigt, pedagogiskt och undervisningsmässigt
obruten helhet för barnet. De första
stadierna av livslångt lärande är viktiga för barnets välbefinnande,
jaguppfattning, inlärningsmotivation och inlärningsfärdigheter. I förskolan
erbjuds varje barn målinriktad och värdesättande vård, undervisning och fostran
i en kamratgrupp, och på det sättet skapas en gynnsam grund för barnet att
växa, utvecklas och lära sig.
I Grankulla ges kommunal
förskoleundervisning på finska och svenska. Förskoleundervisning på svenska ges
i de svenska daghemmen samt som språkbad till barn som har finska som
modersmål. Inom den privata småbarnsfostran i Grankulla kan
förskoleundervisning ges även på andra språk än finska och svenska, om det inte
äventyrar de deltagande barnens förutsättningar att följa undervisningen.
Förskoleundervisning
ordnas i enlighet med lagen om grundläggande utbildning, grunderna för
förskoleundervisningens läroplan (2014) och Grankullas egen plan för
förskoleundervisningen som har godkänts av finska respektive svenska nämnden
för undervisning och småbarnsfostran. Grankullas plan för
förskoleundervisningen kompletteras av förskoleenheternas enhetsspecifika
planer, som i sin tur kompletteras av de årliga verksamhetsplanerna för
förskoleundervisningen, som chefen för småbarnsfostran årligen godkänner före
utgången av september. De praktiska arrangemangen för förskoleundervisningen
framgår av de enhetsspecifika planerna för förskoleundervisningen och
verksamhetsplanerna.
Året innan
läroplikten börjar ska alla barn delta i ettårig förskoleundervisning eller
annan verksamhet genom vilken målen för förskoleundervisningen uppnås. Förskoleundervisningen
är avgiftsfri, och kommunen är skyldig att erbjuda förskoleplatser åt barn som
bor eller uppehåller sig i kommunen.
Barnets
vårdnadshavare ska se till att barnet deltar i förskoleundervisning eller annan
verksamhet genom vilken målen för förskoleundervisningen uppnås. Om
vårdnadshavarna inte ansöker om plats för sitt barn i de officiella förskolor
kommunen har beslutat om, måste de se till att barnet får delta i annan
verksamhet genom vilken målen för förskoleundervisningen uppnås. Verksamhet som
uppfyller målen i Grunderna för förskoleundervisningens läroplan räknas som
verksamhet genom vilken målen för förskoleundervisningen uppnås. Dagvård är
inte verksamhet genom vilken målen för förskoleundervisningen uppnås. Förskoleundervisningen
är inte en del av läroplikten, och kommunen har ingen övervakningsskyldighet,
även om ett barn inte deltar i förskoleundervisning enligt lagen om
grundläggande utbildning.
Administrativt
lyder förskoleundervisningen i likhet med den övriga småbarnsfostran i
Grankulla under finska respektive svenska nämnden för undervisning och
småbarnsfostran inom bildningssektorn. Nämnderna för undervisning och
småbarnsfostran fattar årligen beslut om de platser och tider där den
avgiftsfria förskoleundervisningen ordnas. I beslutet beaktar man antalet barn
i förskoleåldern som finns i daghemmen, lärarnas kompetens och andra faktorer.
Avgiftsfri
förskoleundervisning erbjuds under vardagar, minst 700 timmar/verksamhetsår och
4 timmar per dag, med tyngdpunkten på förmiddagarna. Verksamhetsenheterna
bestämmer varje år noggrannare verksamhetstider för den avgiftsfria
förskoleundervisningen i den verksamhetsplan för förskoleundervisningen som årligen
görs upp.
Ansökningarna
till förskolan lämnas i en e-tjänst, och information om detta publiceras varje
år på stadens webbplats, i lokaltidningen Kaunis Grani samt i brev som skickas
till hela årskullen.
Värdegrund
Stadens
värderingar (trygg närhet genom livet, äkta gemenskap, levande tvåspråkighet,
närhet till naturen och smidig utveckling) styr vår verksamhet, liksom också
stadens vision ”Grankulla är en framtidsorienterad, människonära stad som
respekterar sitt kulturarv och vars trivsamma miljö och tidsenliga tvåspråkiga
tjänster främjar den gemensamma välfärden” samt småbarnsfostrans egen vision:
”Starka rötter, bärande vingar”.
Synen på lärande
Läroplanen för
förskoleundervisningen i Grankulla har gjorts upp med utgångspunkt i en syn på
lärande enligt vilken barn tar till sig kunskap och nya färdigheter i
interaktion med andra barn, lärare, olika samfund och sin närmaste omgivning. Tidiga
interaktionsförhållanden utgör en av de viktigaste faktorer som påverkar
barnets utveckling och psykiska välbefinnande. (Mäkelä 2003, 107). I Grankulla
understryker vi att interaktionsperspektivet ska beaktas i all verksamhet inom
småbarnsfostran och förskola. En stark grund som har lagts i tidig ålder
minskar riskerna för olika inlärningssvårigheter.
Hos barn i förskoleåldern är lärande
en helhetsmässig process som skapar grund för livslångt lärande. Lärandet
förenar aktiviteter, känslor, sinnesintryck, fysiska stimuli och
tankeverksamhet. I förskolan lär sig barn genom att leka, röra sig och utforska
samt genom att utföra olika uppgifter och uttrycka sig. Det väsentliga i
lärandet är barnets egen aktivitet och tilltro till sina möjligheter att lära
sig.
Utgångspunkten för lärandet är varje
barns tidigare erfarenheter och kunskaper. I den ledda verksamheten och leken i
förskolan lär sig barnen att samarbeta med andra och att sätta upp mål för sin
egna och de gemensamma aktiviteterna.
I förskolan måste barnet få uppleva
tillräckligt av både utmaningar och inspirerande framgångar. Barnets åsikter
beaktas och värdesätts, och barnet accepteras med sina individuella drag. Barnet
uppmuntras att delta i planeringen av verksamheten, att berätta om sina
önskningar och att utvärdera sitt eget handlande.
Lek är den primära inlärningsformen
för barn i förskoleåldern. Genom leken övar barnet sig i nya färdigheter och
strukturerar den omgivande världen och sina upplevelser samt uttrycker sina
känslor och behov. Det behövs tid och rum för lek. Den vuxnas uppgift är att
stödja leken genom att skapa en trygg och inspirerande miljö för lek. Genom att
iaktta leken eller delta kan den vuxna ta del av unik information om barnet och
dess utvecklingsstadium.
Figur 1: ”Har ni bara lekt idag?” Figur
1: Lekens betydelse (Källa: THL, materialets ursprung okänt, idén har man fått
från ett daghem i Stockholm).
Den mångsidiga kompetensen utvecklas
i såväl förskolegruppens verksamhet som i samarbetet mellan förskolegrupperna
och samarbetet med den grundläggande utbildningen. Målet är att barnen ska växa
upp till balanserade individer som respekterar och värdesätter sig själva och
andra.
Tänkande och lärande
Ambitionen är att utveckla tänkandet
och lärandet med hjälp av mångsidiga metoder och innehåll. Olika
inlärningsstilar beaktas, och metakunskap och olika inlärningskanaler
diskuteras med barnen. Både barn och vuxna dokumenterar verksamheten genom att
med olika metoder synliggöra lärandet och tänkandet.
Kulturell och kommunikativ kompetens
För att växa upp till en balanserad
individ måste barnet få känna sina rötter. Vi bekantar oss med Grankullas unika
närhistoria men studerar också med hjälp av bl.a. medier de kulturella rötter
som barn i gruppen eventuellt har på andra håll. En uppskattande växelverkan
och möjlighet att uttrycka sig är viktiga kanaler.
Förmåga att ta hand om sig själv,
vardagskompetens
I förskolan uppmuntras barnet att
bära ett större ansvar än tidigare för sig själv och andra samt för egen och
gemensam egendom. Hälsosamma levnadsvanor uppmärksammas, och rörelse och
lek utnyttjas i verksamheten som ett medel för inlärning och som fria
aktiviteter.
Multiliteracitet
I arbetet för att motarbeta ojämlikhet är det viktigt att främja varje
barns multilitteracitet. Som bäst utgör mediefostran en naturlig del av vardagen.
Målet är bl.a. att uppnå en medieläskunnighet som ger färdigheter att betrakta
omvärlden kritiskt, nyfiket och med en ifrågasättande attityd. Medvetenheten om
det egna sättet att tänka och tolka utvecklas genom att man funderar
tillsammans och diskuterar olika tolkningsmöjligheter.
Informations- och
kommunikationsteknisk kompetens
Barnen får bekanta sig med olika informations- och
kommunikationstekniska redskap, tjänster och spel. De kan studera många slags
medietexter och andra medieinnehåll såsom bilder, ljud eller video, eller
kombinationer av dessa. Även en som inte kan läsa eller skriva kan producera
mediematerial med en mobil apparat. Användningen av mobila apparater bygger på
de mål som satts upp för verksamheten: Vad vill man uppnå, och vilka metoder
stöder strävan att uppnå målen? Apparaterna kan användas som redskap i
verksamheten eller stöd för barnens individuella behov, men de kan aldrig
ersätta äkta växelverkan, närhet och sensitivitet. Apparaterna kan dock erbjuda
en kanal för barn att uttrycka sig och bli hörda och sedda.
Delaktighet och påverkan
Vår verksamhet utgår från barnen.
Med detta menar vi att den dagliga förskoleverksamheten inte grundar sig enbart
på färdiga verksamhetsmodeller, utan även barnens tankar och idéer beaktas vid planeringen,
genomförandet och utvärderingen av verksamheten. Barnens delaktighet är av
central betydelse: De blir hörda i vardagen och de tas med i diskussioner för
att röna ut vad som intresserar dem. Barn kan intervjuas för att klarlägga
deras syn på saker och ting. Det är alltid de vuxna som har ansvaret för
förskoleundervisningen, men barnens åsikter och intressen beaktas. Den vuxna
skapar i förskolan ramar som stöder barnets aktivitet, individualitet och
samverkan med andra. Hen väcker barnets intresse för nya saker genom att
erbjuda barnet möjligheter till meningsfulla, åldersanpassade aktiviteter,
upplevelser och ledd verksamhet samt möjligheter att träffa egna val. Den vuxna ordnar med tid och utrymme för fri
lek och utnyttjar pedagogiskt styrd lek.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi uudesta opetussuunnitelmasta sekä ehdota parannuksia.
Kommentit näkyvät ainoastaan blogin ylläpitäjille ja OPS-työryhmälle.
Kiitoksia yhteistyöstä.